دانشگاه ویرجینیا به سراغ پدیده‌های فرامادی آمد

بخش مطالعات ادراکی بخشی است زیر نظر دانشگاه ویرجینیای آمریکا که به موضوعاتی مثل هوشیاری، مسئله ذهن- مغز، زندگی پس از مرگ، پدیده‌های فرامادی و پارانرمال، توانایی‌های فراذهنی، تجربه نزدیک به مرگ، تناسخ و غیره می‌پردازد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در فضای علمی- آکادمیک امروز، اعتقاد رایج درباره پدیده‌های فرامادی این است که این پدیده‌ها قابلیت بررسی علمی ندارند و افرادی هم که به بررسی آنها می‌پردازند فاقد جایگاه علمی هستند و خارج از محیط علمی فعالیت می‌کنند. این اعتقاد با وجود شیوع گسترده و غلبه‌اش بر محافل علمی با واقعیت منطبق نیست. دانشمندان زیادی به این دست موضوعات علاقه‌مندند و از روش‌های علمی برای مطالعه آنها استفاده می‌کنند. در این نوشتار شما را با جدی‌ترین تیم تحقیقاتی در حوزه پدیده‌های فرامادی؛ یعنی بخش مطالعات ادراکی دانشگاه ویرجینیا آشنا می‌کنیم. بخش مطالعات ادراکی که به انگلیسی Division of Perceptual Studies نام دارد، بخشی است زیر نظر دانشگاه ویرجینیای آمریکا که به موضوعاتی مثل هوشیاری، مسئله ذهن- مغز، زندگی پس از مرگ، پدیده‌های فرامادی و پارانرمال، توانایی‌های فراذهنی، تجربه نزدیک به مرگ، تناسخ و... می‌پردازد.

بخش مطالعات ادراکی در واقع مهم‌ترین و معتبرترین گروهی است که این موضوعات را مورد بررسی علمی قرار داده و نتایج تحقیقاتش را در معتبرترین ژورنال‌های علمی منتشر می‌کند. رویکرد بخش مطالعات ادراکی، با رویکرد رایج جامعه علمی متفاوت است و اعتقادات متعصبانه‌ای را که به نادرستی علمی پنداشته می‌شوند به چالش می‌کشد. این بخش مطالعاتی با تکیه بر تحقیقاتش به این نتیجه رسیده که ذهن و مغز، دو وجود مستقل از هم دارند و هوشیاری ما -یا به‌عبارتی روح ما- نامیراست و بعد از مرگ فیزیکی جسم ما، هوشیاری ما باقی می‌ماند. سایت بخش مطالعاتی دانشگاه ویرجینیا رویکرد این تیم تحقیقاتی را این‌طور معرفی می‌کند: «ما باور داریم در بخش مطالعات ادراکی، انقلابی در تاریخ تفکر در حال شکل‌گیری است و ما نقش منحصربه‌فردی را در به ثمر رساندن این انقلاب برعهده داریم.»

در این زمان جریان رایج علمی و فلسفی معتقد است: «ذهن، شخصیت و هوشیاری چیزی جز محصول جانبی مغزی که در جمجه ما محبوس شده نیست و بعد از مرگ ناپدید می‌شود.» بخش مطالعات ادراکی با تکیه بر تحقیقاتش این اعتقاد را با شواهد علمی- تجربی و به‌صورت موشکفانه به چالش می‌کشد. این شواهد علمی نشان می‌دهند هوشیاری بعد از مرگ ادامه دارد و ذهن و مغز وجودی جدا و مستقل از هم دارند و ما در این راه تنها نیستیم. تعداد رو به رشدی از دانشمندان و فلاسفه متقاعد شده‌اند که تصویر فیزیکالیستی و مادی‌گرایانه رایج، قابل خدشه و ایراد است و علم نیاز ضروری دارد که با وسعت بخشیدن خود در جهات مختلف، خود را با تجارب معنوی راستین وفق دهد، بدون اینکه اعتبار و تمامیت علمی خود را از دست دهد.

این بخش در سال 1967 توسط ایان استیونسن، پروفسور دپارتمان روان‌پزشکی و علوم عصب - رفتارشناسی دانشگاه ویرجینیا تاسیس شد. استیونسن به‌خاطر تحقیقاتی که درباره کودکانی که زندگی قبل خودشان را -بدون هیپنوتیزم و به‌صورت خودبه‌خود- به یاد می‌آورند، معروف شد. تحقیقات استیونسن به‌قدری دقیق و موشکافانه بود که انسان منصف را به شگفتی وامی‌داشت. ژورنال انجمن پزشکی آمریکا (جاما) که مهم‌ترین و معتبرترین ژورنال پزشکی است درباره یکی از تحقیقات استیونسن این‌طور می‌نویسد: «در رابطه با تناسخ، استیونسن با تلاش و دقت فراوان و به‌دور از جانبداری و احساسات، کیس‌های متعدد را با دقت جمع‌آوری کرده و مدارکی مستند را که تنها با تناسخ قابل توضیح هستند به دست آورده است. او شواهد بسیار زیادی را به ثبت رسانده که نمی‌توان نادیده‌شان گرفت.» جیم تاکر، شاگرد استیونسن و رئیس فعلی بخش مطالعات ادراکی که در حال حاضر تحقیقات استیونسن را ادامه می‌دهد، در سخنرانی‌ که در موزه علم بوستون انجام داده راجع به این نقل‌قول ژورنال جاما می‌گوید: «البته افراد زیادی متاسفانه این شواهد را نادیده گرفتند!»

بروس گریسون که بعد از استیونسن و قبل از تاکر در سال 2004 ریاست بخش را به‌عهده داشت، به‌طور خاص در حوزه تجربه نزدیک به مرگ فعالیت می‌کرد. او با عده‌ای از محققان دیگر مثل کنث رینگ، ژورنال near-death studies و همین‌طور موسسه بین‌المللی مطالعات نزدیک به مرگ (IANDS) را تاسیس کرد. او مهم‌ترین و پرکارترین محقق تجارب نزدیک به مرگ است که در حال حاضر در بخش مطالعات ادراکی به فعالیت ادامه می‌دهد. دو پدیده مهم دیگر که در بخش مطالعات ادراکی مورد مطالعه قرار می‌گیرد، یکی مسئله «مدیوم - شیپ» یا ارتباطات بعد از مرگ است که درواقع ارتباط بین ارواح افراد فوت‌شده با واسطه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ این تحقیقات از زمان استیونسن انجام می‌شد. مورد دیگر «ادراکات بستر مرگ» که در واقع مشاهداتی است که افراد قبل از مرگ خودشان یا عزیزان‌شان آنها را تجربه می‌کنند. امروز امیلی کلی به‌همراه گریسون این موضوع را بررسی می‌کنند. ادوارد کلی، همسر امیلی کلی توانایی‌های سایکیک مثل تله‌پاتی و حالت‌های مختلف هوشیاری را در بخش مطالعات ادراکی بررسی می‌کند. کیم پنبرثی جدیدترین عضو بخش مطالعات ادراکی است و حالت‌های تغییریافته هوشیاری و همین‌طور ارتباط مایندفولنس و مدیتیشن را با تجارب معنوی و همین‌طور سلامت بررسی می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007490

وب گردی

وب گردی