لزوم امیدبخشی به نخبگان برای بازگشت به کشور

رئیس دانشگاه تهران گفت: باید فردی که سال‌ها هزینه کرده و مشکلات زندگی در غربت را به جان خریده، دلگرم کرد تا نگران آینده شغلی و اجتماعی خود در کشور نباشد.

محمود نیلی احمدآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره صحبت‌های منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر تسهیل فرایند جذب نخبگان ایرانی تحصیل‌کرده در خارج، اظهار کرد: متولیان آموزش عالی کشور مدت‌هاست به دنبال جلب نظر نخبگان و تحصیل‌کردگان در خارج هستند تا آنها را به ایران برگردانند و از دانش، تجربه و تخصص کسب شده در آن سوی مرزها، برای پیشرفت کشور بهره ببرند.

وی ادامه داد: حداقل 12 سال برای تحصیل یک جوان در کشور هزینه می‌شود که اگر تعداد قابل توجه افراد خارج شده از کشور برای تحصیل را در نظر بگیریم، به رقم بسیار عظیمی می‌رسیم، بنابراین نیازمند ساز و کاری هستیم که فرد بعد از پشت سر گذاشتن دوران تحصیل در خارج از کشور، به فکر پیدا کردن شغل و ادامه زندگی در کشور مقصد نباشد.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: باید فردی که سال‌ها هزینه کرده و مشکلات زندگی در غربت را به جان خریده، دلگرم کرد تا نگران آینده شغلی و اجتماعی خود در کشور نباشد. بسیاری از نخبگان نمی‌دانند وقتی به ایران برمی‌گردند، چه آینده‌ای در انتظارشان است و در چه سطح و رده‌ای می‌توانند فعالیت کنند. طبیعتاً چنین افرادی هم شأن و منزلت اجتماعی برای‌شان اهمیت دارد و هم باید از نظر درآمد، تأمین باشند.

نیلی احمدآبادی با اشاره به جذب نخبگان در دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: دانشگاه تهران، برنامه‌های ویژه‌ای برای بازگشت و جذب نخبگان داشته و طبق طرح‌های مصوب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیش می‌رود. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طرحی را ارائه داده که نخبگان بعد از بازگشت در دانشگاه‌ها جذب شده و مورد حمایت مالی قرار بگیرند.

وی افزود: دانشگاه تهران به عنوان یکی از بزرگترین و معتبرترین دانشگاه‌های ایران، مقصد مناسبی برای نخبگان بعد از بازگشت محسوب می‌شود اما ما نیز محدودیت‌هایی داریم. البته تدریس در دانشگاه، عضویت در هیئت علمی و فراهم شدن زمینه تحقیق و پژوهش، محبوب‌ترین حوزه‌های فعالیت نخبگان بعد از بازگشت محسوب می‌شود، در همین راستا باید بسترهای لازم را فراهم کرد تا افرادی که برای تحصیل به خارج از کشور رفته‌اند، با آرامش خاطر به کشور بازگردند و تجربه و تخصص خود را در راه خدمت به زادگاهشان به کار بگیرند.

رئیس دانشگاه تهران در پایان گفت: نکته مهمی که نباید فراموش کرد، اجرای سیاست‌های مؤثر برای ماندگاری نخبگان در کشور است. تنها نباید به فکر بازگشت تحصیل‌کردگان در خارج از کشور باشیم، بلکه باید گام بعدی را نیز ببینم. باید برنامه‌ریزی کنیم تا وقتی افراد بعد از تحصیل در خارج از کشور، به ایران بازگشتند، بمانند و بعد از مدتی دوباره تصمیم به مهاجرت نگیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009756

وب گردی

وب گردی