رفع مشکل فارغ‌التحصیلان بیکار مهم‌تر از  بازگشت نخبگان است

رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان گفت: ابتدا باید فکری به حال بیکاران داخل کرد و بعد بستر لازم برای بازگشت نخبگان را فراهم آورد.

یعقوب محمدی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره صحبت‌های اخیر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر آغاز فرآیند جذب نخبگان ایرانی تحصیل‌کرده در خارج، اظهار کرد: ایران متعلق به تمام ایرانی‌هاست و همه ایرانی‌هایی که در هر کجای دنیا زندگی می‌کنند، به ویژه اگر دارای دانش و تخصص باشند، وظیفه دارند به کشورشان برگردند و تجربه و علوم خود را در اختیار مملکت قرار دهند.

وی ادامه داد: متأسفانه نگاه بدی به تحصیل در خارج از کشور وجود دارد و بسیاری تصور می‌کنند هر فردی از کشور خارج می‌شود، در زمره فرار مغزها قرار می‌گیرد و دیگر هیچ‌گاه قرار نیست به وطن بازگردد، در حالی که این‌‌گونه نیست. بسیاری از افراد، ابتدای امر با تفکر بازگشت و خدمت راهی کشورهای دیگر می‌شوند. البته در این میان نظر عده‌ای تغییر کرده و تصمیم می‌گیرند در کشور مقصد بمانند.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان با تأکید بر نیاز به طرح و برنامه شفاف و مدون برای جذب نخبگان گفت: از طرفی نباید فراموش کنیم تمام افرادی که برای تحصیل از کشور خارج می‌شوند، لزوماً نخبه نیستند؛ اما پتانسیل عظیمی به شمار می‌روند و می‌توان با سرمایه‌گذاری روی آنها، هزینه هنگفتی که برای تحصیل‌شان پیش از عزیمت به خارج انجام شده را با به‌کارگیری تجربه و تخصص‌شان بعد از بازگشت، جبران کرد.

محمدی‌فر خاطرنشان کرد: طرح وزیر علوم بسیار درست است و باید چنین اتفاقی رخ دهد. مطابق آمارها سالانه 150 هزار نفر برای ادامه تحصیل از کشور خارج می‌شوند. اگر نتوانیم حداقل بخشی از این تعداد را به کشور بازگردانیم، در واقع سالی 150 هزار نیروی کار متخصص به کشورهای دیگر اهدا کرده‌ایم. نباید اجازه دهیم چنین اتفاقی رخ دهد و باید با اتخاذ و اجرای سیاست‌های هدفمند، تحصیل‌کردگان خود را مجاب به بازگشت کنیم.

وی با اشاره به افزایش بیکاری در داخل کشور گفت: از سوی دیگر وزارت علوم باید در تعامل کامل با سایر وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی، فرایند مورد نظر خود را به اجرا دربیاورد. در حال حاضر کشور به دلیل تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی، شرایط سختی را تجربه می‌کند و معضل بیکاری به شکل جدی در کشور وجود دارد.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان در پایان تأکید کرد: ما صدها هزار فارغ‌التحصیل بیکار در داخل کشور داریم که تعداد زیادی از آنها در دانشگاه‌های معتبر ایران درس خوانده‌اند؛ اما بیکار هستند؛ عده‌ای از آنها به امید پیدا شدن شغل، تحصیلات تکمیلی را دنبال می‌کنند، برخی در رشته‌های نامرتبط مشغول به کار می‌شوند و بعضی نیز به جمع آنهایی می‌پیوندند که سودای خارج از کشور را در سر دارند. بنابراین ابتدا باید فکری به حال بیکاران داخل کرد و بعد بستر لازم برای بازگشت نخبگان را فراهم آورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009781

وب گردی

وب گردی