تربیت معلم با طعم گاز/ مرکز آموزش عالی شهید مطهری در شأن دانشجو‌معلمان نیست

دانشجویانی که در مرکز آموزش عالی شهید مطهری دانشگاه فرهنگیان شیراز تحصیل می‌کنند قرار است فرزندان نسل آینده را تربیت کنند؛ قرار است این تربیت نیرو با حداقل امکانات، در جاده مرگ، مجاور پالایشگاه گاز و همسایگی با حیوانات اتفاق بیفتد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کنکور 98 با تمامی سختی‌ها و خاطراتش به صفحه خاطرات پیوست، این روزها داوطلبان بعد از اینکه خستگی کنکور از تنشان در رفت، وضعیت دانشگاه‌های مختلف را بررسی می‌کنند تا در صورت مجاز شدن، باشرایط آن نا‌آشنا نباشند.

اگر کنکوری‌ها وضعیت خوابگاه مرکز آموزش عالی شهید مطهری دانشگاه فرهنگیان شیراز را ببینند، احتمالا تمامی تصوراتشان از دانشگاه و امکانات رفاهی‌ آن خراب می‌شود. این خوابگاه به قدری قدیمی است که یکی از دانشجوبان می‌گوید پدربزرگش در همین دانشگاه، دوران دانشجویی‌ خود را سپری کرده است.

تا مدت‌ها پیش سرویس‌‌های بهداشتی این خوابگاه به سبک پنج‌دری‌های قدیم، یک بلوک آن‌ورتر بود تا دانشجویان یک‌جا ساکن نباشند و برای سلامتی‌شان هم که شده چند قدمی راه بروند.

مشکلات بچه‌های دانشگاه فرهنگیان به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ دقیقاً روبروی دانشگاه‌، یک پالایشگاه بزرگ وجود دارد که بوی گاز آن به حدی آزاردهنده است که ظاهراً یکی از پرسنل دانشگاه دچار عفونت ریه شده و جان خود را از دست داده است، تیر خلاص این دانشگاه آنجایی شلیک می‌شود که پل عابر پیاده جلوی دانشگاه وجود ندارد و دانشجویان برای رفتن به خانه باید عرض این جاده خطرناک را عبور کنند، جاده‌ای که حداقل هفته‌ای یک بار میزبان یک تصادف است که در برخی موارد نیز کلمه مرگبار را یدک می‌کشد.

پادگان نظامی به نام خوابگاه!

دانشجویان و اعضای شورای صنفی این دانشگاه بارها در صفحات و شبکه‌های مجازی نسبت به وضعیت بد خوابگاه مرکز آموزش عالی شهید مطهری دانشگاه فرهنگیان اعتراض کرده‌اند. حتی یکی از دانشجویان این دانشگاه مدعی است که پدربزرگش در همین خوابگاه‌های قدیمی سکونت داشته است. آرش کهن عضو شورای صنفی مرکز آموزش عالی شهید مطهری شیراز دانشگاه فرهنگیان در این باره به ایسکانیوز می‌گوید: دانشجویی در مرکز آموزش عالی شهید مطهری شیراز وجود دارد که پدربزرگش در همین دانشگاه تحصیل کرده است،‌ او می‌گوید پدربزرگش در بلوک 5 خوابگاه این دانشگاه سکونت داشته است. برخی از این بلوک‌ها تا چند سال گذشته فاقد سرویس بهداشتی بودند که این مشکل حل شده است، بر اساس شنیده‌ها از مسئولان دانشگاه،‌ هزینه ساخت این سرویس‌های بهداشتی از بودجه دولتی ارگان‌ها تامین نشده بلکه با کمک خیران ساخته شده است.

وی ادامه می‌دهد: تصور کنید دانشجو‌معلم، فردی که تا 3 یا 4 سال آینده می‌خواهد معلم شود، به جای اینکه برای آن شرایط مناسبی در نظر بگیرند، مانند فردی با او رفتار می‌شود که می‌خواهد در یک پادگان نظامی دوره ببیند. تصور کنید فردی برای استفاده از سرویس بهداشتی در فصل زمستان باید از بلوک خود خارج شده و به بلوکی دیگر می‌رفت. البته در 7-8 سال گذشته بهبود پیدا کرده است؛ اما هنوز قدیمی است و نقطه ضعف‌های مختص به خود را دارد.

گذر از جاده مرگ برای رسیدن به دانشگاه

کافی است در گوگل سرچ کنید بزرگراه شیراز-مرودشت؛ در چنین شرایطی با سیل اخباری مواجه می‌شوید که از تصادف در این جاده حکایت دارند، اخباری که درتیتر آن‌ها کلمه مرگبار دیده می‌شود. کهن از خطرات این جاده مرگبار می‌گوید. او 3-2 هفته یک بار از این جاده می‌گذرد و ادعا می‌کند که زمانی نبوده که در این جاده شاهد وقوع تصادف نبوده باشد. وی می‌گوید: برای اطلاع از وضعیت این جاده می‌توانید به پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کنید.

وی ادامه می‌دهد: 400 دانشجو باید برای تهیه ساده‌ترین نیازهای خود در این جاده تردد کنند،‌ حتما باید فردی از بین برود تا مسئولان فکری به حال این جاده کنند. برای انتقال این دانشگاه فقط پای یک نفر در میان نیست، رئیس پردیس شهید مطهری همکاری‌های لازم را داشته است؛ اما باقی مسئولان شاید آن‌طور که باید در این زمینه فعال نبوده و به قول معروف این اقدام را به دیگری می‌سپردند. شاید همین توپ را در زمینه دیگری انداختن را بتوان دلیل طولانی شدن انتقال این دانشگاه در نظر گرفت.

دانشجویان برای رفتن به شیراز، باید عرض بزرگراه را طی کنند تا بتوانند ماشین بگیرند. رد شدن دانشجو از این بزرگراه خلاف قانون است؛ اما زمانی که پل هوایی وجود ندارد، دانشجویان باید جانشان را کف دستشان بگیرند و از خیابان عبور کنند. به قول عضو شورای صنفی این دانشگاه، هر طور که حساب کنید دانشگاه شهید مطهری در شأن دانشجو‌معلمان نیست.

درس خواندن با طعم گاز

بوی گاز به خودی خود نامطبوع بوده و تحمل آن برای چندین دقیقه نیز دشوار است،‌ حال تصور کنید در محلی که همیشه بوی این گاز استشمام می‌شود درس بخوانید و امتحان دهید. دانشگاه شهید مطهری در مجاورت پالایشگاه گاز قرار گرفته است. عضو شورای صنفی این دانشگاه دراین باره می‌گوید: مخزن‌های این پالایشگاه دقیقا روبروی دانشگاه قرار گرفته‌ است، به‌نوعی که نزدیک‌ترین مخزن در فاصله 30 متری دانشگاه واقع شده است و فاصله آن تا اولین خوابگاه به 120 متر می‌رسد.

وی ادامه می‌دهد: همان‌طور که می‌دانید در این پالایشگاه‌ها امکان انفجار زیاد است، حال تصور کنید برای یکی از مخزن‌های این پالایشگاه مشکلی ایجاد شود، جان 400 دانشجو به خطر می‌افتد.

وی می‌گوید: این روزها دانشجویان درگیر امتحانات خود هستند، بوی گازی که در سالن امتحانات می‌پیچد، افتضاح است و برخی از دانشجویان با استشمام آن دچار سرگیجه می‌شوند. مسئول فناوری این دانشگاه چندی پیش دچار عفونت ریه شده شده و به کما رفته بود. متاسفانه با خبر شدیم مهندس آزادی‌خواه، در روز چهارشنبه جان به جان‌آفرین تسلیم کرد. هنوز اسناد پزشکی در دسترس نیست که بتوان براساس آن قاطعانه ادعا کرد فوت مهندس آزادیخواه به‌دلیل استشمام این گاز بوده است؛ اما گازهای اطراف پالایشگاه در مدت زمان طولانی می‌تواند بیماری عفونت ریه را تشدید کند.

گویا قرار بود دانشگاه شهید مطهری به محل دیگری منتقل شود، مدتی پیش نیز ظرفیت این دانشگاه صفر اعلام شده بود؛ اما این دانشگاه باز هم جذب دانشجو داشته است. زمانی که علت آن را جویا می‌شوم، این‌گونه پاسخ می‌دهد: مسئولان می‌گویند در شهر شیراز فضای کافی وجود ندارد، فضای کنونی دانشگاه بزرگ است و می‌تواند جذب دانشجو داشته باشد. مگر می‌شود استان فارس با این وسعت، فضایی برای تحصیل 400 دانشجو نداشته باشد. از طرفی باید حداقل امکانات برای دانشجویان فراهم شده باشد تا دانشجو بتواند به رسالت خود دست پیدا کند به‌گونه‌ای که پسوند دانشجو معلم در کنار نام آن اضافه شود، این فرد می‌خواهد سالانه حداقل 30 نفر را تربیت کند، اولین فاکتوری که برای او در نظر می‌گیرند،‌ بحث تعامل اجتماعی است. حال تصور کنید 400 دانشجو به دانشگاهی آمده‌اند که بیرون از شهر واقع شده و به ساده‌ترین امکانات شهری نیز دسترسی ندارد.

دانشگاه شهید مطهری در شأن دانشجو‌معلمان نیست

وضعیت نامناسب مرکز آموزش عالی شهید مطهری دانشگاه فرهنگیان شیراز بر کسی پوشیده نیست، فقط کافی است نگاهی به عکس‌های زیر بیندازید.

این عکس وضعیت بیرونی کتابخانه این دانشگاه را نشان می‌دهد، به گفته عضو شورای صنفی دانشگاه شهید مطهری، استانداردهای یک کتابخانه را ندارد و تمامی صندلی‌های آن فرسوده است. عکس‌های زیر نیز سوله‌ها و فضاهای بلااستفاده دانشگاه شهید مطهری و خوابگاه‌های این دانشگاه را نشان‌ می‌دهد که محل اجتماع جانواران شده است.

طبیعتاً دانشجویانی که در این دانشگاه فرهنگیان تحصیل می‌کنند قرار است فرزندان نسل آینده را تربیت کنند. حال تصور کنید این تربیت نیرو با حداقل امکانات، در جاده مرگ مجاور پالایشگاه گاز و در همسایگی با حیوانات اتفاق بیفتد. آیا وقت آن نرسیده که برای انتقال این دانشگاه آستین بالا بزنند و به طور واقعی وارد عمل شوند؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1010156

وب گردی

وب گردی