وسایل الکترونیکی آینده ارزانترند

محققان به تازگی روشی را ابداع کردند که از طریق آن، راه برای ساخت مواد برای ساخت دستگاه های الکترونیک و نورپردازی از عناصر ارزان تر و فراوان تر باز می شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان در دانشگاه «میشیگان» طی آخرین مطالعات خود کشف کردند که ترکیبات جدیدی وجود دارند که می توانند به صورت "تنظیم شده" برای کارآمدتر شدن انرژی الکتریکی از طول موج های مختلف نور خورشید طیف رنگی که دوست داریم را استخراج کرده و طیف های نوری متفاوتی تولید کنند که به راحتی می توان آنها را برای روشنایی به کار برد .

امروزه مواد اپتوالکترونیک که در پانل های خورشیدی نازک، تلفن های همراه و لامپ های LED که خانه تان را روشن می کنند، کاربرد فراوان دارند، با استفاده از کمیاب ترین و گرانقیمت ترین عناصر موجود در این سیاره ساخته می شوند.

« روی کلارک » یکی از فیزیکدانان دانشگاه میشیگان در این خصوص می گوید: « در واقع ما در معرض خطر از بین بردن بعضی از این عناصر هستیم زیرا مقدار آنها بر روی زمین محدود بوده و قابلیت بازیافت مجدد خود را ندارند. استفاده بیش از حد از این فناوری با تکیه بر چیزی که به احتمال زیاد در حدود 10 تا 20 سال آینده از بین خواهد رفت، مناسب نیست.»

در همین راستا محققان برای تولید ترکیبات مورد نظر خود تحت شرایط صحیح، به تکنیکی به نام (epitaixy beam molecular» (MBE » «اپی تیکاسیون پرتو مولکولی » روی آوردند که برای ساخت فیلم ها با درجه دقیق تر نظم اتمی مورد استفاده قرار می گرفت.

MBE هر لایه اتمی از ترکیب را به صورت سیستماتیک قرار می دهد، تا محققان بتوانند ساختار نازک و یا فیلم مانند آن را در صورت رشد مطالعه کنند. فاز بعدی تحقیق که منجر به ساخت طرح های مختلف دستگاه می شود، پاسخ به مطالعات دقیقی است که بر روی خانواده مواد الکترونیکی و تست ساختارهای مختلف در مقیاس نانو را انجام داده و از قابلیت انعطاف پذیری آنها بهره می گیرند.

لازم به ذکر است برآرایی پرتو-مولکولی یا رونشست پرتو-مولکولی (به انگلیسی:(Molecular-beam epitaxy (MBE یکی از روش‌های رونشست برای ایجاد یک لایه نازک تک‌بلور است که در بسیاری از صنایع پیشرفته از جمله ساخت قطعات الکترونیک مانند ترانزیستورها و مدارهای مجتمعبه کار برده می‌شود. این روش یکی از ابزارهای اساسی در نانوتکنولوژی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1010245

وب گردی

وب گردی