نسل جدیدی از سلول‌های خورشیدی لایه نازک ساخته شد

محققان کشور موفق به ساخت نسل جدیدی از سلول‌های خورشیدی لایه نازک از نسل پروسکایتی شدند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، احمد کرمان پور مجری این طرح پژوهشی بیان کرد: این پژوهش با همکاری و مشارکت محققان موسسه پلی تکنیک فدرال سوییس انجام شد که در ۀآن یک سیستم سلول خورشیدی بر پایه لایه های نازک از نسل پروسکایت ساخته شد. در این پژوهش از روش های جدید پوشش دهی برای ساخت سلول های خورشیدی بهره بردیم که علی رغم ساده و کم هزینه بودن به راندمان بالایی (بالای ۲۱ درصد) دست یافتیم.

وی همچنین توضیحات بیشتری درباره سلول های خورشیدی پروسکایت ارائه داد و گفت: این سلول ها نسل جدید و سوم سلول های خورشیدی و بر پایه لایه های نازک و نانومتری هستند. پروسکایت یک ماده اکسیدی است که عامل جذب نورخورشید محسوب می شود و انرژی را داخل مدار الکتریکی سیستم تزریق می کند. دستیابی به دانش ساخت این سلول ها تحولی شگرف در حوزه سلول های فتوولتاییک ایجاد کرد زیرا سرعت رشد راندمان بالایی دارند.

به گفته وی، توسعه سلول های خورشیدی با بازده بالا نه تنها تأثیر اقتصادی مثبتی به دنبال دارد بلکه مزایای زیست محیطی و اجتماعی بسیاری به ارمغان می آورد. فناوری پروسکایت قابلیت تولید انبوه سلول های خورشیدی با بازده بالا در دماهای نسبتاً پایین و صرفه جویی در هزینه ها را دارد. علاوه بر آن به موجب روش های ساده مورد نیاز برای رسوب اجزای مختلف، فرایند تولید نیز بازده بالایی خواهد داشت. پروسکایت همچنین قابلیت کاربرد بر زیرلایه های انعطاف پذیر را دارد که حمل و نقل و نصب آسان تری خواهند داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در ادامه بیان کرد: این طرح در مقیاس آزمایشگاهی با موفقیت انجام شد که نشان از وجود دانش و فناوری ساخت این سلول ها در کشورمان دارد اما برای توسعه تحقیقات در این حوزه نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت دولت است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1021413

وب گردی

وب گردی