توجه به پژوهش‌های جامعه‌محور در دانشگاه کالیفرنیا/ متقاضی باید بر اساس یک فرضیه آزمایش طراحی کند

تصویرسازی از جایگاه شغلی متقاضی در 5 سال آینده، طراحی آزمایش بر اساس یک فرضیه و پژوهش‌های جامعه‌محوراز جمله مواردی‌ست که در مصاحبه دکتری دانشگاه کالیفرنیا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مصاحبه‌های دکتری دانشگاه‌ها در کشور همچنان ادامه دارد و برخی از دانشجویان هنوز نمی‌دانند در این مصاحبه چگونه ارزیابی خواهند شد. طبیعتاً معیارها و شاخص‌های که هر دانشگاه برای ارزیابی متقاضیان آزمون دکتری در نظر می‌گیرد، با دانشگاه دیگر تفاوت دارد. البته بررسی رزومه علمی و فعالیت‌های پژوهشی متقاضی نه تنها در دانشگاه‌های کشور بلکه در موسسات آموزشی و نهادهای علمی جهان نیز مرسوم است.

گروه دانشگاه ایسکانیوز در نظر دارد در گزارش‌های متعدد روند مصاحبه دکتری در دانشگاه‌های بزرگ جهان را بررسی و شاخص‌ها و معیارهای آنان را با مصاحبه دانشگاه‌های کشور مقایسه کند. در گزارش زیر نحوه مصاحبه و معیار‌های پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه کالیفرنیا ذکر شده است:

معدل در سطح B؛ حداقل معدل برای شرکت در مصاحبه دکتری

داوطلبانی که می‌خواهند در مصاحبه دکتری دانشگاه کالیفرنیا شرکت کنند، باید مدرک فوق لیسانس خود را در سایت این دانشگاه بارگذاری کنند. طبیعتاً شرط معدل برای پذیرش متقاضیان مقطع دکتری این دانشگاه اعمال می‌شود که معادل 3.0 GPA در نظر گرفته شده است. 3.0 GPA معادل 85 درصد از یک میزان است و به عنوان سطح B در نظر گرفته می‌شود؛ یعنی دانشجو باید معدل B، B،A+ یا A+ کسب کند تا بتواند در مصاحبه دکتری این دانشگاه شرکت کند.

دانشجویان برای شرکت در مصاحبه دکتری دانشگاه کالیفرنیا باید از 3 دانشگاه‌ و موسساتی که در آن فعالیت کردند، معرفی‌نامه تهیه کنند. در این معرفی‌نامه اقدامات انجام شده باید توسط دانشجو با جزئیات ذکر و توسط دانشگاه یا مؤسسه به امضا رسیده باشد.

همچنین دانشجویان برای شرکت در این مصاحبه باید از 3 دانشگاه‌ها و موسساتی که در آن فعالیت کردند، معرفی‌نامه تهیه کنند. در این معرفی‌نامه اقدامات انجام شده باید توسط دانشجو با جزئیات ذکر و توسط دانشگاه یا مؤسسه‌ای به امضا رسیده باشد. همچنین متقاضیان آزمون دکتری باید هدف خود را از تحصیل در مقطع دکتری به طور کامل شرح داده و به دانشگاه ارائه دهند.

دانشجویان بین‌المللی

ارائه مدرک آزمون GRE توسط متقاضیان آزمون دکتری دانشگاه کالیفرنیا اجباری نیست؛ اما فارغ‌التحصیلان بین‌المللی مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه لازم است مدرک آزمون TOEFL را به مصاحبه کنندگان ارائه دهند.

متقاضیان بین‌المللی برای تحصیل در مقطع دکتری این دانشگاه لازم است تمامی مدارک و اهداف خود را در دفتر ارزیابی متن دانشگاه به ثبت برسانند تا معادل‌سازی‌های لازم انجام شود.

فرصت‌های شغلی برای دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه کالیفرنیا محدود است و این دانشگاه نمی‌تواند برای تمامی دانشجویان بین‌المللی شغل فراهم کند. با این حال، برخی از این دانشجویان براساس پژوهش‌های علمی یا سابقه آموزشی که در کارنامه‌ خود دارند، در صورتی که پیشنهاد مشخص در زمینه حمایت از تحصیل در دانشگاه دریافت کنند، می‌توانند مشغول به کار شده و بخشی از هزینه تحصیل را به این وسیله تأمین کنند.

تصویرسازی از جایگاه شغلی متقاضی در 5 سال آینده

به گفته متقاضیان دکتری این دانشگاه، این مصاحبه توسط شبکه‌ای حرفه‌ای صورت خواهد گرفت. در ابتدا از دانشجو خواسته می‌شود که اهداف 5 ساله خود را شرح دهد و جایگاه خود را به عنوان فارغ‌التحصیل مقطع دکتری در جامعه ترسیم کند. در واقع مصاحبه‌کنندگان با این اقدام می‌خواهند بررسی کنند ادامه تحصیل در رشته‌ای که متقاضی آن را انتخاب کرده است بر اساس علاقه بوده یا خیر.

تصویر متقاضی از جایگاه شغلی خود در جامعه یکی از مواردی‌ست که مورد توجه مصاحبه‌کنندگان دانشگاه کالیفرنیا قرار گرفته است؛ زیرا معتقدند درصورتی که افراد بر اساس علاقه خود درس خوانده و در همان رشته مشغول به کار شوند، بازدهی بیشتری دارند و این بازدهی منجر به رشد کشورشان خواهد شد.

تصویر متقاضی از جایگاه شغلی خود در جامعه یکی از مواردی‌ست که مورد توجه مصاحبه‌کنندگان دانشگاه کالیفرنیا قرار گرفته است؛ زیرا معتقدند درصورتی که افراد براساس علاقه خود درس خوانده و در همان رشته مشغول به کار شوند، بازدهی بیشتری دارند و این بازدهی منجر به رشد کشورشان خواهد شد.

طراحی آزمایش براساس یک فرضیه

از جمله مواردی که مورد تأکید مصاحبه‌کنندگان این دانشگاه است، می‌توان به موضوع فرضیه و آزمایش اشاره کرد. داوطلبان باید نسبت به آزمایش پدیده‌های مختلف درک عمیقی داشته باشند، مصاحبه‌کنندگان از متقاضی می‌خواهند از آزمایش‌هایی که تاکنون انجام داده است سخن بگوید و نتایج را برای آن‌ها شرح دهد. مصاحبه‌کنندگان دانشگاه کالیفرنیا فرضیه‌ای را اعلام می‌کنند و دربازه زمانی محدود، از متقاضی می‌خواهند برای تست این فرضیه آزمایشی طراحی کند.

پژوهش‌های جامعه محور

زمانی که موضوع مصاحبه‌های این دانشگاه به بخش شغلی می‌رسد، تمامی جوانب پژوهشی و شغلی فرد توسط مصاحبه‌شوندگان مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس از یک جنبه خاص پژوهش فرد سوالی مطرح می‌کنند و از متقاضی می‌خواهند توضیحات لازم را ارائه دهد و بیان کند پژوهش وی چگونه می‌تواند به پیشرفت کشور کمک کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022169

وب گردی

وب گردی