فضای مجازی، فضای حکمرانی پیشرفته عدالت‌بنیان است/ بیانیه گام دوم، مسیری برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مبتنی بر نگاه به آینده مطلوب ارائه شده و اگر تصویر روشن ذهنی از آن ترسیم شود، می­‌تواند مسیر رسیدن به تمدن نوین اسلامی را نشان دهد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیزدهمین همایش سالانه استادان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور با عنوان «تمدن نوین اسلامی؛ فرصت‌ها-چالش‌ها» در مشهد مقدس برگزار شد.

سعیدرضا عاملی در این همایش با محوریت «تمدن نوین اسلامی و فضای مجازی» اظهار کرد: معمولاً تمدن‌­شناسان برای تبیین برایند یک تمدن خاص به بررسی آن از یک سده گذشته به پیش می­‌پردازند، حال آن که در تبیین تمدن­ نوین اسلامی از تمدنی سخن به میان می‌­آوریم که قرار است به وقوع بپیوندد.

اندیشه تمدنی متعلق به حال و آینده است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اندیشه تمدنی متعلق به حال و آینده است که برایند آن ساخت تمدن مطلوب است و اشاره به بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به عنوان معمار تمدن نوین اسلامی گفت: ایشان در نگاه به تمدن، راهبرد آینده­‌گرایانه­‌ای دارند و در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از چالش‌­ها صحبتی نمی­‌کنند بلکه در نگاه به آینده با ارائه 7 راهبرد کلان اثباتی و مثبت، نگاهی ظرفیتی را مورد تأکید قرار می‌­دهند.

وی افزود: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در نگاه به گذشته اساساً نداشته‌ها و تلخی­‌های گذشته را ذکر نمی­‌کند و در نگاه به امروز هم به دنبال نگاه ظرفیتی و مثبت است. در دیدگاه جدید آینده‌­پژوهی به دنبال ترسیم آینده مطلوب می‌­روند و توجه چندانی به وضعیت موجود ندارند. بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز مبتنی بر همین نگاه به آینده مطلوب ارائه شده است که اگر تصویر روشن ذهنی از آن ترسیم شود، می­‌تواند مسیر رسیدن به آن تمدن نوین اسلامی را نشان دهد و از این روش با عنوان روش (Back Casting) یا رویکرد پسانگر نام می‌­برند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تعبیری که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در تمدن نوین اسلامی به کار می­‌برند در واقع همان ترسیم دوران حکومت حضرت مهدی (عج) است. با هدف‌­گیری این‌چنینی، ایران اسلامی امروز باید جایگاه خودش را پیدا کند که چگونه می‌خواهد پلکان خود را برای رسیدن به آن هدف طی کند.

عاملی با تبیین مفهوم تمدنی اسلامی مبتنی بر کلیدواژه «لااله الا الله» تصریح کرد: تمدن اسلامی یعنی نفی سلطه خود و دیگری از جهان و جایگزینی عطر عبودیت «الله» در جامعه که بروز و ظهور گسترده‌­ای در تمامی عرصه­‌های اجتماعی دارد. تمدن نوین اسلامی منتخب مردم خواهد بود که عرصه فضای مجازی به عنوان عرصه انفجار انتخاب­‌ها چنین فضایی را برای آن فراهم کرده است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: تمدن نوین اسلامی از این منظر یک تمدن تحمیلی نیست بلکه یک امر انتخاب شده است. حس تمدنی محصول پذیرش ذهنی است که اساساً در فکر جامعه نفوذ می‌­کند. تمدن برایند امر عینی و ذهنی است که ابتدا با ایجاد تعلق در ذهن افراد جامعه، نوستالژی­‌های تمدنی را با حسرت­‌های فردی شکل می­‌دهد و سپس نیازهای شکل یافته را عینیت می­‌بخشد.

تمدن، مفهومی فاخر و هویت بخش متناسب با اقلیم فرهنگی مدنی است

وی ادامه داد: تمدن، مفهومی فاخر و هویت‌بخش است که متناسب با اقلیم فرهنگی مدنی آن ظهور و بروز کرده و به نوعی منعکس کننده بودن و نبودن‌­های تاریخی و ارزش­‌های فاخر گذشته و حال و آینده یک جامعه است. فضای مجازی از ظرفیت‌­های تمدن­‌ساز برخوردار است؛ چرا که دارای قابلیت فراگیر استقرار عدالت در سطوح الگوریتمی متفاوت است. الگوریتم، سیستمی است که در آن اختلال نیز فهم شده است و با فهم اختلال الگوریتم نوشته شده و کامل می­‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اساساً اینترنت ادامه ذهن است و توسعه یافته همان ماهیت‌­های فرامکانی و فرازمانی آن است که توانسته امر خیالی (سوررئال) را تبدیل به عینیت (رئال) کند. عدالت را وقتی در نظام سیستمی مجازی این‌چنینی بگذارید تبدیل به امر صد رصدی می‌شود که دیگر تابع روابط انسانی و نفس آدمی یا اختلالات بوروکراتیک نمی­‌شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: دولت الکترونیک بر مبنای الگوریتم­‌هایی که تعریف می­‌کند، توزیع منابع عمومی کشور را بدون اختلال برای گروه‌­های اجتماعی مختلف تعریف می­‌کند. از بین بردن فاصله مرکز و پیرامون، ظهور سطوح جدید و خلاقانه از انسان در قالب هوش مصنوعی، کم کردن فاصله قوانین و مقررات با اجرا، تقویت ارتباطات و شبکه‌­سازی، تبدیل سرمایه فردی به سرمایه اجتماعی و غیره از ویژگی‌های به وجود آمده توسط الگوریتم­‌ها و حافظه مجازی است.

امام خمینی (ره) مظهر انسان تمدنی است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امام خمینی (ره) مظهر تمدن و از جنس شخصیت تمدنی است که می­‌تواند سرمنشأ تشکیل و بروز تمدن باشد. در قرن بیستم تعداد کشتگان جنگ حدود 18 برابر این تعداد در قرن هجدهم بوده است که نشان‌دهنده دوری از تمدن و در واقع حرکت به سمت ابزارمندی برای کشتن بیشتر انسان‌­هاست.

عاملی در ادامه خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی هوشی است که تلاش کرده خودش را به انسان نزدیک کند و با تمرکز بر مفهوم Extended Reality یا همان واقعیت گسترده درصدد است تمامی خصیصه­‌های طبیعی را با طبیعی بودنش انعکاس دهد؛ چنان‌که همه توانمندی‌­های آدمی از قببیل احساس و لامسه و بویایی و غیره را دارا باشد. تمدن برایندی متمایل بر تقویت حس تمدنی است، یعنی همان صحبتی که در اقتصاد با مفهوم فقر و احساس فقر یا در امنیت از مفهوم امنیت و احساس امنیت می­‌شود، در تمدن نیز از مفهوم امنیت و احساس تمدنی سخن به میان می‌­آید.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: در محیط تمدنی تضادها می‌­تواند تبدیل به توافق شود و امر تمدنی امری برای پیوند زدن است تا سطح ارتباطات سازش‌­گرایانه را افزایش دهد. در نگاه فضای مجازی، رویکرد بر این است که ظرفیت زندگی خالی از تخریب زیست‌محیطی و مخاطره‌­انگیز حکومتی شکل پیدا کند و به لحاظ حکمرانی سلطه وجود نداشته باشد.

عاملی در ادامه گفت: فضای مجازی تأمین‌کننده فضای حکمرانی پیشرفته هوشمند عدالت‌بنیان برای جامعه است؛ اما متأسفانه عده‌­ای در استفاده از فضای مجازی خود را صرفاً متصل به فاضلاب فضای مجازی کرده‌­اند و از پویایی‌ها و مزایای آن بهره نمی‌­برند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در تبیین 5 دوره تمدنی شامل دوره انقلاب اسلامی، دوره نظام اسلامی فعلی، دوره دولت اسلامی، دوره جامعه اسلامی و دوره تمدن نوین اسلامی خاطرنشان کرد: فضای مجازی ظرفیتی برای استقرار دولت اسلامی است. فضای مجازی با ایجاد نظام­‌های تأمین کننده حقوق فردی و اجتماعی شهروندان می­‌تواند نیازهای دولت اسلامی کارآمد را برطرف کند.

عاملی ادامه داد: نظام پاسخگویی هوشمند، تأمین بهره­‌وری متمایل به بی‌­نهایت و تحقق دولت بدون فساد با دسترسی آزاد به اطلاعات تأمین‌کننده امنیت و اعتماد اجتماعی از ویژگی‌­هایی است که با استفاده درست از فضای مجازی می­‌تواند حاصل شود و به عنوان ظرفیتی برای استقرار دولت اسلامی محسوب شود که عدالت نظام‌­مند، رفع تبعیض و کاهش فاصله مرکز و پیرامون را به وجود می‌­آورد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به خصیصه‌ها و قابلیت‌های فضای مجازی برای استقرار جامعه اسلامی و همچنین خصیصه‌های جهانی فضای مجازی برای دست یافتن به تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: در دوره استقرار تمدن نوین اسلامی، دوره رها شدن از دولت‌های جغرافیامبنا هستیم و به دوره استقرار حکمرانی جهانی نزدیک می‌شویم.

وی در پایان با نگاه به چالش‌های فضای مجازی گفت: البته بحث تنهایی ناشی از کم شدن ارتباطات طبیعی از چالش‌­هایی است که فضای مجازی با آن مواجه است و در این زمینه باید دقت داشت کدام مورد را می‌­توانیم مجازی کنیم؛ چنان‌که نباید حج و مسجد و زیارت را مجازی کرد. قدرت تمدنی منشأ استقرار جامعه اسلامی است و البته در کسب قدرت نباید از الگوهای غربی تقلید کنیم بلکه باید با جستجوی الگوهای متعالی به ترسیم تمدن نوین اسلامی بپردازیم که مرحله احیای قدرت تمدنی اسلامی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022311

وب گردی

وب گردی