ظهور آفتاب تابان بر فراز دره سیلیکون

هر چند ژاپن طی چند دهه گذشته مهد تکنولوژی و نوآوری محسوب می شد اما گویا در زمینه رشد استارت‌آپ‌های تکنولوژی کند عمل کرده و از رقبای آمریکایی، اروپایی و حتی آسیایی عقب افتاده است. مسئله‌ای که نه‌تنها کارآفرینان این کشور که حتی شینزوآبه نخست وزیر کشور آفتاب تابان را نیز به سیلیکون ولی کشاند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، هر چند ارزش معاملات سرمایه‌گذاری استارت‌آپی چند سال اخیر در ژاپن رو به افزایش بوده است؛ اما آمارها ثابت‌کننده این موضوع هستند که ژاپنی‌ها در فضای استارت‌آپی چندان سرحال و باانگیزه نبوده‌اند.

با این حال با شناختی که جهان از ژاپنی‌ها طی گذشت تاریخ به دست آورده، آنها مردمانی سختکوش هستند که به سرعت می‌توانند عقب‌افتادگی‌های خود را جبران کنند.

در همین راستا دانشگاه استنفورد اخیرا تحقیقاتی انجام داده که نشان می دهد چشم بادامی ها در پی ایجاد و تقویت فرهنگی در کشورشان در جهت ساختن استارت‌آپ‌های جدید هستند. شرکت‌های ژاپنی با این هدف تحولاتی را خلق کرده و «فرهنگ راه اندازی استارت آپی» برای تقویت خلاقیت تجاری و چشم انداز اقتصادی کشورشان اتخاذ کرده اند.

«کنجی کوشیدا» همکار این پروژه از مرکز تحقیقات «والتر اچ. شورنشتاین آسیا و اقیانوسیه» در دانشگاه «استنفورد» می گوید: می توانیم ببینیم طی 15 سال گذشته یا کمی بیشتر، تغییرات کلی در زمینه های اقتصادی و سیاسی ژاپن انجام شده که روندی تدریجی اما اساسی داشته است. در این دو دهه اکوسیستم استارت آپی بسیار پرتحرک‌تری در ژاپن ایجاد شده که همه مردم جهان در داخل یا خارج ژاپن آن را مورد توجه قرار داده اند.

کوشیدا در تحقیق جدید خود آورده است: در این دو دهه ژاپن تحت فشار تغییرات ساختاری خاصی قرار گرفت که میوه آن هم، اکنون قابل برداشت است. تغییراتی در زمینه سیاست های مالی و پولی که برای تشویق سرمایه گذاری های خصوصی و طیف وسیعی از مقررات مربوط به قانون شرکت‌ها، سازمان دانشگاه‌ها، تحرک نیروی کار و اصلاحات بازار مالی بوده است.

در نتیجه این تغییرات و چالش های بخش بزرگ شرکت های ژاپنی‏‏، مردم این کشور در حال پذیرش یک اکوسیستم پرجنب و جوش و پرتحرک هستند.

وی نسبت به این تغییرات بسیار خوشبین و معتقد است که چنین تحولی می تواند در هر کشوری که ثبات و وفاداری نسبت به شرکت‌هایش داشته باشد، رخ دهد‎ چراکه لزوماً نوآوری یا خلاقیت از دیرباز بر ارزش های اجتماعی و تجاری حاکم بوده است.

همواره یک تغییر نسل همراه با تغییرات هنجارهای اجتماعی همراه بوده است. هم اکنون نیز شرکت های بزرگ ژاپنی در حال تنظیم بحران های عملکرد و آینده های نامشخص خود هستند. در نتیجه ، مردم ژاپن نیز با فرصت اقتصادی به‌وجود آمده این کار را همراه با نوآوری ها و خطر شکست‌هایش می آموزند.

بازدید از «سیلیکون ولی»

تاثیر سیلیکون ولی (دره سیلیکون) در کالیفرنیا در دنیای تکنولوژی کتمان‌ناپذیر است. در همین راستا نخست وزیر ژاپن، شینزو آبه پس از بازدید از سیلیکون ولی در سال 2015‏ در استنفورد درباره چگونگی یادگیری کشورش از سیلیکون ولی و تلاش برای ایجاد شبکه هایی در این منطقه صحبت کرد.

به گفته کوشیدا ، ژاپن با درس هایی که از سیلیکون‌ولی گرفته است احتمالاً شاهد افزایش کیفیت و کمیت استارت‌آپ هایی با رشد بالا خواهد بود.

وی در این رابطه می گوید: روابط فعلی ژاپن و سیلیکون ولی، یکی از روابطی است که در آن شرکت های ژاپنی (از شرکت های بزرگ گرفته تا شرکت های نوپا) ، به دنبال راه هایی برای مهار فعال این منطقه هستند.

بنگاه های بزرگ سعی دارند تا در سیلیکون ولی به سرمایه گذارانی بزرگ‌تر تبدیل شوند. راه‌اندازی شعب در این دره، تنظیم بازوهای بزرگ برای سرمایه گذاری و سعی در ورود به عرصه های نوآوری «باز»، با ورود به روابط و تلاش برای راه اندازی استارت آپ های جدید در این دره، از تلاش هایی‌ست که در این راستا صورت پذیرفته است.

جمعیت کوچک اما رو به رشد کارآفرینان ژاپنی که از سیلیکون ولی بازدید می کنند، در حال زیاد شدن است و آنها به نیت راه اندازی شرکت های خود و یا برای رشد بنگاه هایی که در ژاپن شروع به کار کرده اند، به آنجا مراجعه می کنند.

با وجود این، بخش فناوری ژاپن مسیری طولانی نسبت به آنچه که در سیلیکون ولی وجود دارد ، پیش روی خود می بیند. جایی که بسیاری از شرکت های تاثیر گذار و مهم عرصه فناوری، بازی های تکنولوژیک جهان را مهره چینی و سیاست می کنند.

اکوسیستم های ژاپنی در مقایسه با سیلیکون ولی در مقیاس کمتری حضور دارند ، هرچند باید این امر را درنظر گرفت که تقریبا تمامی استارت آپ های اکوسیستمی در کشورهای دیگر هم همین اندازه از راه را طی کرده اند.

کوشیدا می گوید: جریان فزاینده ای از کارآفرینان و مدیر عاملان ژاپنی به سیلیکون ولی می آیند تا درک بیشتری از نحوه عملکرد امور داشته باشند.

اگر برآوردهای فعلی را در نظر بگیریم، ژاپن باید انتظار استارت آپ های موفق تری را داشته باشد که همه از طریق یک اکوسیستم قوی تر که به بازیکنان این عرصه مرتبط بوده و از طریق شرکت های باز بزرگ تر پشتیبانی می شوند.

کارآفرینانی این بنگاه های بزرگ را برای راه اندازی شرکت های جدید دیگر ترک می کنند که این امر باعث شروع چرخه جدیدی در ژاپن خواهد شد.

دنباله‌رو باشید

به عقیده کوشیدا، چالش های اساسی پیش روی فرهنگ راه اندازی ژاپن، نیاز به مدل های نقش کارآفرینی بیشتر و «عدم تجربه کلی» در خلق و ایجاد فالورها و کسانی که دنباله‌رو‌ی این راه باشند، دارد.

در مورد دوم ، اگرچه ژاپن در تولید محصولات فنی برای استفاده در بازارهای خود سرآمد است؛، اما این امر با گرفتن بنگاه های جهان برای اتخاذ محصولات و خدمات خود در سایر نقاط به سوددهی خواهد رسید.

در نظر گرفتن این که اپل در سراسر جهان چه رایزنی هایی را با شرکت های مخابراتی انجام می دهد تا آیفون را جهانی کند و یا این که گوگل چگونه به طور مداوم در حال مذاکره با دولت های عضو اتحادیه اروپاست تا اجازه دهند خدمات آن به طور گسترده در آنجا اجرایی و استفاده شود‌، سرمشق های راه گشایی هستند که باید برای تمام استارت‌آپ‌ها نه تنها در ژاپن بلکه در تمام جهان سرلوحه قرار گیرند.

نتیجه‌گیری

هر چند طی سال‌های اخیر، توجه کارآفرینان و سرمایه گذاران به توسعه استارت‌آپ‌ها در سطح جهان افزایش داشته و این روند به ایران نیز راه یافته است؛ اما باید با الگو گرفتن از کشورهای پیشرو و موفق در این زمینه، ضمن پوشاندن ضعف‌ها درصدد پرورش موقعیت ها و استعدادهای موجود در این زمینه بود. مرحله جهانی شدن و رشد هر استارت آپی هم نکته ای است که در پایان هر تلاشی باید مورد عنایت مسئولین امر و کارآفرینان قرار بگیرد .

اهمیت استارت‌آپ‌ها و کارآفرینی در حوزه تکنولوژی و مشخص شدن فواید پشتیبانی از کسب و کارها در وضعیت شکننده فعلی، در مراحل اولیه موجب شده تا افراد متخصص در حوز‌های فنی و صنعتی مختلف کشور، درصدد اشتغال‌زایی به روش علمی و سازمان یافته برآیند.

با وجود این، ایران کماکان کشوری جوان در این زمینه است و هنوز برای ایجاد بسترهای مناسب، راه بسیاری در پیش دارد. کارشناسان با بررسی شرایط موجود به این نتیجه رسیده اند که پس از نوآوری و ایده پردازی با جذب سرمایه در زمینه کارآفرینی و کسب و کار می توان از مهم‌ترین حوزه‌های چالش‌برانگیز ایران گذار و رشد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1023133

وب گردی

وب گردی