کسر 45‌درصد از حقوق دانشجومعلمان، مبنای قانونی دارد/ دانشجویان اعتراض خود را به آموزش‌وپرورش اعلام کنند

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: اخذ شهریه 45 درصدی از دانشجومعلمان، مبنای قانونی دارد. این تصمیم توسط دانشگاه فرهنگیان گرفته نشده؛ بلکه وزارت آموزش و پرورش چنین قانونی را وضع کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تحصیل در دانشگاه تربیت معلم، آرزوی بسیاری از داوطلبان کنکور در سال‌های گذشته بود. به‌غیر از دانش‌آموزان نخبه و تیزهوشی که رویای قبولی در دانشگاه‌های بزرگ کشور را در سر داشتند، عده بسیاری نیز به پذیرش در دانشگاه تربیت معلم فکر می‌کردند؛ چرا که هم از خدمت سربازی معاف می‌شدند و هم از روز نخست، استخدام شده و دیگر نگران پیدا کردن شغل نبودند.

تمام مراکز تربیت معلم از سال 1390 تجمیع شد و با نام جدید دانشگاه فرهنگیان به انجام وظیفه آموزش معلمان آینده ادامه داد؛ اما یکی از مواردی که صدای اعتراض تعداد قابل توجهی از دانشجومعلمان را درآورده، کسر مبلغ زیادی از حقوق آنها تحت عنوان شهریه است. قرار است حقوق دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به یک میلیون و 500 هزار تومان افزایش پیدا کند که 675 هزار تومان از این مبلغ برای شهریه تحصیل کسر خواهد شد.

تعدادی از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در تماس با ایسکانیوز، از این موضوع گلایه کرده و اعتقاد داشتند دریافت تنها 825 هزار تومان در شرایط اقتصادی کنونی به هیچ عنوان کفاف مخارج زندگی آنها را نمی‌دهد و معلمی که درگیر دغدغه‌های مالی باشد، تمرکز نداشته و نمی‌تواند آموزش باکیفیتی به دانش‌آموزان ارائه دهد.

هرچند دانشگاه فرهنگیان خدمات رفاهی مانند خوابگاه و غذا به دانشجویان ارائه می‌دهد؛ اما دانشجویان این دانشگاه به‌ویژه در شهرهای دور از پایتخت، رضایت چندانی از کیفیت خدمات نیز ندارند.

حسین خنیفر در این باره به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: اخذ شهریه 45 درصدی از دانشجومعلمان، مبنای قانونی دارد. این تصمیم توسط دانشگاه فرهنگیان گرفته نشده؛ بلکه وزارت آموزش و پرورش چنین قانونی را وضع کرده است.

وی ادامه داد: اگر دانشجومعلمان قصد پیگیری موضوع را دارند، باید اعتراض خود را به معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ارائه دهند. البته این قانون در مجلس شورای اسلامی و هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان به تصویب رسیده است. اگر قرار بر نقض قانون باشد، باید در هیئت امنا مطرح شده و تصمیم جدیدی گرفته شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: سعی کردیم قانون را ترمیم کنیم و اقداماتی نیز در حال انجام است به‌ویژه برای دانشجویانی که از غذا و بیتوته استفاده نمی‌کنند، ملاحظات خوبی را در نظر گرفته‌ایم.

خنیفر با اشاره به نحوه جذب دانشجومعلمان طبق ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان نیز گفت: طبق مقررات می‌توان بخشی از نیاز وزارت آموزش و پرورش را با جذب دانش‌‌آموختگان سایر دانشگاه‌ها تأمین کرد، در صورتی که دانش‌آموختگان دوره یک ساله مهارت‌آموزی را در دانشگاه فرهنگیان پشت سر بگذارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از دانشگاه‌هایی مانند آزاد اسلامی، دانشجویان بسیار خوبی جذب شده‌اند. به طور مثال دانشجوی ریاضی، فیزیک و شیمی از دانشگاه‌های دیگر داشته‌ایم که نه‌تنها از تحصیل‌کردگان تربیت‌معلم کمتر نبوده، بلکه یک سر و گردن بالاتر بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024027

وب گردی

وب گردی