تعلل در اجرای سند تحول آموزش‌وپرورش در راستای پیشبرد سند 2030/ لزوم آغاز تربیت جنسی از خانواده‌ها

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: مسئولان آموزش و پرورش هر چقدر بیشتر در اجرای این سند تعلل کنند، میدان را برای اجرای سند 2030 بیشتر فراهم می‌کنند.

تقی ابوطالبی احمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره عدم تطابق سند 2030 با فرهنگ ایرانی اسلامی گفت: این سند به دلیل اینکه توسط کارشناسان آشنا با مبانی اسلامی و فرهنگ ایران تهیه و تنظیم نشده و در واقع ترجمه فرهنگی غربی است، بسیاری از مفاد آن با آموزه‌های دینی ما در تعارض است.

وی به پیامدهای فرهنگی اجرای سند 2030 در سیستم آموزشی کشور اشاره کرد و گفت: تخریب و تضعیف ارزش‌های اسلامی، حذف برخی آموزه‌ها و قوانین اسلامی در کتاب‌های درسی به سبب پذیرش برابری جنسیتی، آموزش حقوق شهروندی جهانی در همه سطوح آموزشی، بی‌توجهی به مغایرت آن با قوانین اسلامی، گذر از بسیاری ارزش‌های اخلاقی و اسلامی در سطح خانواده، مدرسه و جامعه از پیامدهای اجرای این سند است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: سازمان ملل متحد به عنوان مسئول اجرای سند 2030 در کشورهای مختلف به دنبال ترویج فرهنگ غربی در آموزش‌های ابتدایی، متوسطه، سنجش و ارزیابی کیفیت و یادگیری، مراقبت از کودکی، آموزش پیش دبستانی و ابتدایی، آموزش فنی و حرفه‌ای و مهارتی رسمی، برابرسازی فرصت‌های آموزشی و اجتماعی برای زنان و دختران است.

به گفته ابوطالبی احمدی، اگر در برخی از مدارس کشور سند 2030 به صورت چراغ خاموش اجرا می‌شود یک فعل نادرست است که ضعف بازرسان آموزش و پروش را نمایان می‌کند.

ابوطالبی سند تحول در آموزش و پرورش را مقابل سند 2030 دانست و گفت: 500 متخصص و کارشناس حدود 10 سال پیش کلیات این سند را باهدف اینکه ایران از لحاظ مباحث فرهنگی و تمدن‌سازی نوین نظام اسلامی جایگاه اول را در جهان اسلام داشته باشد، تهیه و تنظیم کرده‌اند.

این استاد دانشگاه سند تحول را نقشه راه آموزش و پرورش برای رسیدن به اهداف و آرمان‌های انقلاب دانست و گفت: افراد حساس‌ترین سال‌های عمر خود را در مدارس و دانشگاه‌ها سپری می‌کنند، این سند برای تمامی محورها و رشد همه جانبه افراد در مدارس و بعد از آن دانشگاه‌ها چشم‌انداز و مسیر راه تعیین کرده است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش متولی اصلی اجرای سند تحول است، گفت: مسئولان این وزراتخانه باید بتوانند با تربیت صحیح کودکان در مدارس، شهروندانی را تحویل جامعه بدهند که در تمامی اصول یک فرد تراز اول انقلاب و اسلام باشد.

ابوطالبی ادامه داد: سند تحول ساحت‌های شش گانه رشد براساس انواع نیازهای جسمانی، روانی، عاطفی، شخصیت، اقتصادی، تربیت بدنی را در برمی‌گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه امیدواریم طولانی شدن زمان اجرای سند تحول غیرتعمدی و از روی غفلت مسئولان باشد، گفت: مسئولان آموزش و پرورش هر چقدر بیشتر در اجرای این سند تعلل کنند، میدان را برای اجرای سند 2030 بیشتر فراهم می‌کنند. سند تحول انواع اصول تربیتی در زمینه‌های بدنی، اجتماعی، دینی، زیستی، سیاسی، اقتصادی، حرفه‌‌ای، علمی و فناوری، زیبایی شناختی و هنری را دارد.

وی تربیت جنسی در ایران را دارای ضعف و خلأ بیان کرد و گفت: کودک و نوجوان باید نسبت به جسم و اعضای بدن خود آگاهی کامل داشته باشد؛ اما متأسفانه باور غلط برخی افراد مبنی بر عدم قبح شکنی برخی مسائل باعث می‌شود درباره تربیت جنسی به درستی سخن گفته نشود.

ابوطالبی با بیان این نکته که تربیت جنسی باید از خانواده‌ها آغاز شود، گفت: پدر و مادر دو ابزار قدرتمند به نام سبک زندگی و مفاهیم دینی را برای تربیت جنسی کودکان در اختیار دارند، آنها باید کودکان خود را متناسب با مسائل زمان تربیت کنند و نسبت به تمامی نیازهای روحی، روانی، عاطفی و جسمی کودک آگاهی داشته باشند.

استاد دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: سیستم آموزشی از مربی پیش دبستانی تا معلمان مدارس و استادان دانشگاه‌ها باید نسبت به خطرات عدم تربیت جنسی افراد آگاه باشند و بدانند در هر سنی فرد به چه آموزش‌ها و تعالیم برای رشد صحیح نیاز دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که خانواده‌ها آموزه‌های لازم برای تربیت جنسی کودکان را باید از کجا به دست بیاورند، گفت: آموزش و پرورش بخشی با نام آموزش خانواده دارد، در این کلاس‌ها والدین توسط استادان و مشاوران امور خانواده مورد آموزش قرار می‌گیرند؛ اما اشکال وارده بر این کلاس‌ها حضور بیش از 95 درصد مادران و استقبال کم پدران است که در برخی موارد تعارض‌های تربیتی در فضای خانواده را ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025022

وب گردی

وب گردی