مرگ سفید مرجان های دریا

تحقیقات دانشگاه «کالیفرنیا» نشان می دهد وضعیت میلیون ها مرجان که در 2500 تپه  دریایی در نقاط مختلف اقیانوسی هستند، مطلوب نبوده و به شدت به حفاظت و مراقبت احتیاج دارند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از Nature Ecology and Evolution، محققان بیش از یک میلیون مرجان جداگانه در 44 کشور را برای مطالعه جدید در مورد نحوه نجات صخره های مرجانی در اقیانوس هند و اقیانوس آرام بررسی کردند. تحقیقات دانشگاه «کالیفرنیا» نشان می دهد وضعیت میلیون ها مرجانی که در 2500 تپه دریایی در نقاط مختلف بررسی شده اند، مطلوب نبوده و به شدت به حفاظت و مراقبت احتیاج دارند.

در همین راستا «ژولاه لامب» استادیار بوم شناسی و زیست شناسی تکاملی دانشکده علوم زیستی در دانشگاه کالیفرنیا ، ایروین، بیش از یک دهه پیش در داخل یک مخزن زیردریایی به اعماق اقیانوس رفت تا برای اولین بار تأثیر تغییرات آب و هوا و دیگر عوامل انسانی تولید شده بر روی مرجان ها را بررسی کند.

اکنون که 13 سال از این اتفاق می گذرد، وی یکی از بزرگترین مقادیر داده ها را در مطالعه برجسته صخره های مرجانی گردآوری کرده است.

لامب یکی از 80 محقق دریایی در سراسر جهان است که در رابطه با این موضوع گزارش هایی را تهیه کرده اند.

این تحقیق بیش از 2500 صخره را شامل شده است. در همین راستا لامب چهارمین مجموعه داده های خود را ارائه کرد که حاوی جزئیات بیش از یک میلیون مرجان است.

جمع آوری اطلاعات نیاز به بازرسی های بسیار سخت و نفسگیری داشت که لامب و همکارانش برای آن به مدت شش ساعت در زیر آب شنا می کردند.

آنها با استفاده از نوارهای اندازه گیری ویژه ، کاغذهای ضدآب و مدادهای مخصوص ، اطلاعات مربوط به هر مرجان را ثبت و ضبط و اندازه و سلامتی بیش از 300 گونه منحصر به فرد را شناسایی کردند.

مشاهده نشانه هایی از سفید و داغ شدن آب، علامت های بسیار مهم و کلیدی در خصوص این مطالعه بود. هنگامی که دمای آب بالا می رود، مرجان ها به صورت عادی جلبک هایی را که برای تامین انرژی به آنها نیازمندند، از خود جدا می کنند. تخلیه مرجان ها رنگ آنها را سفید می کند و در نهایت با از بین رفتن جلبک ها، مرجان ها هم گرسنه می مانند.

لامب می گوید: «تلاش هایی برای استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین یا ماهواره برای جمع آوری این اطلاعات انجام شده است اما شما نمی توانید وضوح بالایی را که برای ارزیابی معماری پیچیده حیاتی صخره ها لازم است به دست آورید، مگر این که در آب باشید.»

دانشمندان درگیر در این گزارش اعلام کرده اند که اگر سه استراتژی بلافاصله در اقیانوس های هند و آرام اجرایی شود ، نجات صخره ها خیلی دیر نیست.

اولین روش، محافظت از تأثیرات انسانی است که عملکرد آنها 17٪ از صخره های مورد مطالعه را تحت تاثیر قرار داده است. مورد دوم کمک به 54٪ از مرجان های آسیب دیده است که هنوز امکان بهبودی برای آنها وجود دارد. برای 28٪ باقی مانده اما ممکن است انجام عملیات نجات خیلی دیر شده باشد که در همین راستا باید گروه های مرجانی را که به آنها وابسته هستند از آنها جدا کرد.

لامب می گوید: آمریکایی ها باید نگران نتایج این تحقیق باشند. بسیاری از صخره ها در سرزمین هایی مانند هاوایی ، ساموآ آمریکایی و گوآ وجود دارند. همه آنها با از دست دادن صخره های مرجانی، در حفاظت از ساحل، غذا و درآمد حاصل از گردشگری تأثیرات جدی دارند. حتی باید گفت که اگر نزدیک صخره های مرجانی هم زندگی نمی کنید ، باز انتشار کربن به تغییرات آب و هوا کمک می کند تا به مرجان ها در سراسر جهان ضرر برسد.

محققان این طرح با همکاری انجمن حمایت از حیات وحش و همچنین سایر سازمان های غیرانتفاعی و سازمان های دولتی در این مطالعه شرکت کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025197

وب گردی

وب گردی