رشته‌های مربوط به حوزه دریا تقویت می‌شوند/ تولید بذرهای بومی مطابق با شرایط گرمسیری

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان و واحد بندرعباس از تقویت و ایجاد رشته‌های متناسب یا شرایط استان هرمزگان خبر داد.

احسان کامرانی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره توسعه آمایش استان گفت: در بحث سند آمایش استان بررسی‌هایی انجام دادیم و با سند آمایش سرزمینی استان تطبیقی انجام شد. در واقع بحثی که دنبال می‌کنیم این است که ببینیم چه رشته‌هایی متناسب با شرایط استان هرمزگان است تا آن رشته‌ها را تقویت و یا ایجاد کنیم.

کامرانی ادامه داد: استان هرمزگان یک استان ساحلی و دریایی است و طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که در بحث اقتصاد و توسعه دریا محور می‌توانیم کارهای زیادی انجام دهیم.

او با بیان این که در حال انجام برنامه‌ریزی هستیم تا رشته‌هایی که در حوزه دریا هستند را تقویت کنیم ادامه داد: در نظر داریم تا رشته‌هایی که در حوزه دریا وجود دارد اما در استان نداریم را ایجاد کنیم. به طور مثال در حوزه اقتصاد دریا و مسائل توریسم دریا باید رشته‌های خود را تقویت کنیم تا در زمینه توسعه استان بتوانیم گام‌های بلندی را برداریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان و واحد بندرعباس با بیان این که استان هرمزگان به‌عنوان قطب دریا در نظر گرفته شده است گفت: این استان با دارا بودن ۱۴۰۰ کیلومتر مرز دریایی در این حوزه رتبه اول را دارد و دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند در بهره‌برداری هر چه بیشتر از سرمایه دریا به توسعه و عمران استان هرمزگان کمک کند.

کامرانی تشریح کرد: سندی را در بحث توریسم و هتلداری تهیه کردیم؛ این سند را به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ارسال کردیم. همچنین سندی هم برای همکاری با نهاد ریاست جمهوری در بحث دریا محور داریم که این سند در هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی مصوب شد و در حال حاضر در حال کار روی این موضوع هستیم.

او گفت: براساس برنامه تحولی دانشگاه آزاد اسلامی و سند آمایش سرزمینی، هر رشته که در مراکز و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان ارائه می‌شود، باید با گردشگری دریا محور، ارتباط و تأثیر داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان و واحد بندرعباس همچنین از ورود این دانشگاه در زمینه کشاورزی خبر داد و گفت: در زمینه کشاورزی خارج از فصل نیز ورود کرده‌ایم؛ برخی از صیفی‌جات وجود دارد که زمانی که در شهرها و استان های دیگر رشد نمی کند به دلیل شرایط اقلیمی استان هرمزگان در این استان رشد می کنند.

کامرانی در پایان گفت: در تولید بذر با دانشگاه اصفهان همکاری داریم تا بتوانیم بذری که به صورت وارداتی وارد کشور می‌شود را تامین کنیم و در زمینه تولید بذر در کشور بتوانیم به خودکفایی برسیم. همچنین در تلاش هستیم به تولید بذرهای اصلاح شده ای که با شرایط گرمسیری سازگاری دارد ورود کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029213

وب گردی

وب گردی