دغدغه اصلی فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی اشتغال است/ لزوم تشکیل بیمارستان‌های دامپزشکی در شهرها و روستاهای محروم

رئیس دانشکده کشاورزی گروه دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر گفت: باید بیمارستان‌های دامپزشکی در شهرهای مختلف و حتی در روستاها که بیشتر جمعیت دامی کشور را به خود اختصاص داده است راه اندازی و فعال شود.

سیده زینب پیغمبرزاده رئیس دانشکده کشاورزی گروه دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر در گفت وگو با خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز درباره لزوم زیرساختهای لازم برای دانشکده‌های دامپزشکی گفت: معتقدم زیرساخت‌ها و امکانات بسیار زیادی برای رشته دامپزشکی لازم است؛ زیرساخت‌هایی که باید هم پایه رشته‌های پزشکی و حتی بیشتر از آن‌ها باشد. نیاز است که نیروی متخصص دامپزشک پرورش دهیم چرا که ضرورت آن برای سلامت جامعه حتی بیشتر از رشته‌های پزشکی است.

پیغمبر زاده ادامه داد: به دلیل تعداد زیاد دام و گسترش آن در تمام مناطق به نیروی متخصص دامپزشک نیاز داریم، نیازی که در برخی از مناطق بیشتر احساس می‌شود چرا که مناطق محرومی وجود دارند که همچنان نیازمند حضور دامپزشک برای سلامت حیوانات هستند، سلامتی که مرتبط با سلامت انسان است.

او با بیان این که در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی حدود 8 دانشکده دامپزشکی وجود دارد ادامه داد: این دانشکده‌ها فعالیت خوبی انجام می‌دهند که البته در برخی از واحدها امکانات و زیرساخت های بسیار خوبی وجود دارد و چندین سال است که در آن منطقه دامپزشک پرورش می‌دهند. واحد کرج و علوم و تحقیقات جزو این دسته از دانشکده‌ها هستند.

رئیس دانشکده کشاورزی گروه دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر ادامه داد: برخی از دانشکده‌ها نیز که طی 10 سال اخیر دانشجو پذیرش کرده‌اند به جمع 8 دانشکده قدیمی اضافه شده اند برای این که کمک شود تا زیرساخت‌ها به حد استاندارد لازم برسد.

او در ادامه از دغدغه دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی صحبت به میان آورد و گفت: بزرگترین دغدغه دانشجویان دامپزشکی بحث اشتغال است؛ دانشجویان در طی 6 سال تحصیل قطعا به دنبال یک شغل درخور شخصیت و زحماتشان هستند بنابراین باید یک شغل تعریف شده برای آن‌ها وجود داشته باشد. موضوعی که دانشگاه آزاد اسلامی به آن ورود پیدا کرده است.

پیغمبرزاده افزود: اگر در کل کشور یک شبکه منظم همانطور که برای رشته پزشکی و دانشجویان پزشکی وجود دارد راه اندازی شود تا حدودی این دغدغه مرتفع شده و دانشجویان با خیال راحت‌تری بعد از فارغ التحصیلی وارد بازار کار می‌شوند.

او اضافه کرد: معتقدم این شبکه باید تحت نظارت وزارت بهداشت و یا وزارت علوم بوده و بیمارستان‌های دامپزشکی در شهرهای مختلف و حتی در روستاها که بیشتر جمعیت دامی کشور را به خود اختصاص داده است راه اندازی و فعال شود.

او ادامه داد: فارغ التحصیلان می‌توانند تحت عنوان دامپزشک‌های عمومی در مراکز شهرها تحت عنوان دامپزشکان متخصص وارد این بیمارستان‌ها شده و به مراکز بهداشتی و درمانی تزریق شوند تا بتوان سلامت دامی کشور را تضمین کرد. با راه‌اندازی این بیمارستان‌ها و شبکه درمانی هم دغدغه بزرگ دانشجویان برای اشتغال حل می‌شود و هم سلامت دامی کشور تضمین می‌شود.

رئیس دانشکده کشاورزی گروه دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر با بیان این که زمینه‌های بسیار زیادی برای کارهای دامپزشکی وجود دارد ادامه داد: مراکز پرورشی دام و طیور تحت عنوان مزارع پرورش دام (گاوهای گوشتی و گاوهای پرواری و مرغداری) حتما باید تحت نظارت یک دامپزشک باشند. البته الان هم قوانینی در این زمینه وجود دارد اما در بسیاری از موارد این مزارع توسط دامداران نظارت می‌شود. معتقدم باید در این زمینه ضرورت و الزام وجود داشته باشد که این مراکز تحت نظارت دامپزشکان باشد.

او همچنین معتقد است کشتارگاه‌ها و مراکز تهیه و توزیع فراورده‌‌های دامی باید توسط فارغ التحصیلان دامپزشکی نظارت شود.

پیغمبر زاده در بخشی از سخنان خود درباره اقدامات این دانشکده و فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی در بحث سیل گفت: بعد از وقوع سیل سه استان گلستان، لرستان و خوزستان درگیر شدند. از بین این استان‌ها ما عملکرد خوبی در استان خوزستان داشتیم و دانشجویان‌ به همراه اساتید دامپزشکی‌ به صورت روزانه فعالیت کردند.

او اضافه کرد: این دانشجویان در مقر جهادی دانشگاه آزاد در بین روستاهای سیل زده حاضر شده و از راه‌های صعب العبور، عبور و خدمت رسانی انجام می‌دادند. بحث واکسیناسیون رایگان، درمان رایگان و ویزت رایگان برای دام‌های منطقه از مهمترین اقدامات دانشجویان دانشکده دامپزشکی بود.

رئیس دانشکده کشاورزی گروه دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر گفت: از اوایل تابستان یعنی در طول دوره جهادی تابستانه نیز اقدامات زیادی انجام دادیم و از آن‌جایی که استان لرستان همچنان درگیر سیل بود و برخی از روستاهای آن نیاز به خدمات دامپزشکی داشت با دانشگاه آزاد لرستان همکاری کرده و تیم جهادی خود را که دانشجویان ترم‌های آخر بودند به عنوان کارورز به این مناطق فرستادیم.

او اظهار کرد: این دانشجویان در ماه آخر تابستان کارهای معاینه و درمان را به مدت 10 روز در قرارگاه جهادی استان لرستان تحت عنوان اردوی جهادی انجام دادند. تهیه دارو از دیگر اقداماتی بود که انجام دادیم و از آن‌جایی که تهیه دارو هزینه زیادی دارد مسئولان همکاری کردند و درمان و تزریقات را به صورت رایگان انجام شد.

پیغمبرزاده در پایان گفت: تقریبا یک ماه بعد از سیل در استان خوزستان فعال بودیم و در تابستان نیز در اردوگاه جهادی لرستان فعالیت کرده و دکتر نفر معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از این فعالیت‌ها و اقدامات استقبال کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029513

وب گردی

وب گردی