فعالیت ۱۳ هزار کانون مساجد و ۵ هزار کتابخانه در روستاها

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: امروز این کانون‌ها بیش از ۵۰ درصد روستا‌ها را پوشش می‌دهد و بیش از ۱۳ هزار و ۶۰۰ باب کانون، بیش از ۲هزار و ۸۰۰ کتابخانه مخزن‌دار و ۳هزار و ۱۱۶ کتابخانه باز در روستا فعال است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی با گرامیداشت روز ملی روستا و عشایر با اشاره به فرمایشات امام خمینی(ره) در این باره اظهار داشت: امام راحل(ره) در جایی فرموده‌اند: «روستا مادر شهر است؛ چرا که مادر موّلد و تربیت‌کننده است» درست است که پدر نقش مهمی در خانواده دارد اما نقش مادر بسیار حیاتی و تاثیرگذارتر است و روستا نقش مادری دارد.

مشاور وزیر و دبیر شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر در وزارت ارشاد فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما خرده فرهنگ‌های زیادی در ایران داریم‌که باید به آنها بپردازیم. رهبر معظم انقلاب نیز بر احیای این خرده فرهنگ‌ها تاکید دارند. امروز مساجد تنها پایگاه فرهنگی در روستاها هستند و فعالیت‌های فرهنگی هنری در دل مساجد روستا می‌تواند به معرفی فرهنگ بومی کمک‌ کند. اگر جوانان ما فرهنگ خود را به درستی بشناسند به سراغ فرهنگ بیگانه و غربی نمی‌روند و اجتماع کوچک روستا می تواند بستر این شناخت باشد.

ارزانی با اشاره به گستردگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در اقصی نقاط کشور حتی در روستاهای دورافتاده، گفت: هیچ شبکه‌ای با این گستردگی در کشور و تمرکز در روستاها مانند کانون‌های مساجد نیست به گونه‌ای که این شبکه امروز بیش از ۵۰ درصد روستا‌ها را پوشش می‌دهد و در حال حاضر بیش از ۱۳ هزار و ۶۰۰ باب کانون روستایی، بیش از ۲هزار و ۸۰۰ کتابخانه مخزن‌دار و ۳هزار و ۱۱۶ کتابخانه باز در روستاهای کشور فعال هستند.

وی گفت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور نقش زیادی در معرفی الگوهای موفق فرهنگ و هنر روستا دارند. شبکه‌سازی، توانمندسازی و انتقال تجربیات، بررسی و ارائه راهکارهای پیشرفت و تعالی فرهنگ روستا و عشایر و گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی و شناسایی ظرفیت‌های عمومی مناطق روستایی از جمله محورهایی است که در حوزه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به آن توجه شده است.

ارزانی در ادامه به طرح هیأت دولت برای ساماندهی و ارتقای خدمات فرهنگی به جامعه روستایی کشور اشاره کرد و افزود: این طرح با مشارکت دستگاه‌های اجرایی دولتی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت کشور و همچنین دستگاه های فرهنگی خارج از قوه مجربه تنظیم شده است.

وی تاکید کرد: طرح ساماندهی و ارتقای خدمات فرهنگی به جامعه روستایی‌ از لحاظ توجه دادن نظام برنامه‌ریزی کشور به لزوم توزیع عادلانه خدمات دولتی بخصوص خدمات فرهنگی میان شهر و روستا، مسائل فرهنگی روستاهای کشور و ایجاد وحدت رویه میان دستگاه‌های اجرایی به‌خصوص دستگاه‌های بخش دولتی، غیردولتی و حاکمیتی در ارائه خدمات فرهنگی به روستاهای کشور حائز اهمیت است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمامی زمینه‌های مادی و معنوی، توجه به فرهنگ و هنر روستا به منظور بالا بردن سطح فرهنگی در روستاها و همچنین تقویت خلاقیت‌های اصیل و با ارزش روستایی، تقویت مولفه‌های هویت بخش ملی، ایرانی، اسلامی، انقلابی و ارتقای وفاق و همگرایی اجتماعی در پهنه سرزمینی به‌ویژه در میان مرزنشینان، برنامه‌ریزی برای تقویت فرهنگ و سبک زندگی اصیل روستایی متناسب با مقتضیات و سبک زندگی اسلامی-ایرانی از مهمترین اهداف طرح ارائه شده به شمار می‌آید.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تقویت فرهنگ خود اتکایی و تولید محوری روستاها و اصلاح نگرش جامعه به روستا و زندگی روستایی، انسجام بخشی، ساماندهی و اجرای خدمات فرهنگی برای روستاییان با شناسایی وظایف و خدمات قابل ارائه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی، ایجاد انسجام و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی کشور برای انجام خدمات مناسب با مشارکت و هم افزایی دستگاه‌های ذیربط حوزه های فرهنگی بخش‌های دیگری از اهداف این طرح هستند.

دبیر شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت ارشاد در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از اقدامات و فعالیت‌های این شورا اشاره کرد و افزود: برگزاری جشنواره‌های سراسری در حوزه نشریات و رسانه‌های مجازی، فیلم کوتاه، هنرهای تجسمی، بازی‌های بومی محلی و هنرهای سنتی، جشنواره سراسری آواها و نغمه‌های روستا و عشایر در سطح ۵ استان کشور، برگزاری نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های روستا و عشایر در گستره منطقه‌ای در استان‌های سیستان و بلوچستان، همدان، هرمزگان، گلستان و قزوین، برپایی جشن انقلاب در مناطق روستایی و عشایری در آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی، اردبیل، بوشهر و خراسان جنوبی بخشی از اقدامات این شورا در سال گذشته بوده است.

وی یادآور شد: علاوه‌بر این اقدامات برگزاری دوره‌های آموزشی کارآفرینی ویژه فعالان روستا و عشایر در سطح منطقه‌ای در استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی، فارس، هرمزگان و همدان و حمایت از ۱۰ طرح ابتکاری ایده‌ها و تجربیات موفق روستا و عشایر کشور از جمله برنامه و فعالیت های ما در سال گذشته بوده است.

ارزانی تاکید کرد: مشارکت و همکاری با معاونت روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در چهارمین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر کشور را نیز باید به این اقدامات افزود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029670

وب گردی

وب گردی