هند مقصد جدید محصولات نانویی ایران

مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به راه‌اندازی دفترهمکاری‌های فناورانه در هند گفت: با توجه به اینکه کشور هند جزو چند اقتصاد مطرح دنیاست، بنابراین فرصت‌های همکاری بسیاری در زمینه صادرات محصولات دانش بنیان و به ویژه نانو وجود دارد که امیدواریم به اهداف صادراتی خود برسیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، رضا اسدی فرد مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو گفت: در راستای توسعه محصولات دانش بنیان نانو نیاز به بازارهای مهم داریم، به همین دلیل ۶ دفتر در کشورهای ترکیه، چین، عراق، سوریه، اندونزی و هند به کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی بیان کرد: دفتر همکاری فناورانه با هند به تازگی راه‌اندازی شده است و در حال مطالعه بازار هستیم تا ببینیم که به چه حوزه‌هایی نیاز دارند.

مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به اینکه کشور هند در حوزه نانو خیلی فعال نیست و در کل نسبت به ایران در این حوزه عقب‌تر است، یادآور شد: این مرکز صرفا برای صادرات محصولات نانویی به کشور هند نیست بلکه صادرات تمام محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان را شامل می‌شود و تمام این شرکت‌ها می‌توانند از خدمات صادراتی در نظر گرفته شده در این مرکز، استفاده کنند.

اسدی فرد افزود: کشور هند به لحاظ فناوری، پایه خوبی در زمینه فناورهای شیمیایی، دارویی و آی سی تی دارد. بنابراین فرصت خوبی برای شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در این حوزه است.

وی در خصوص نحوه انتخاب و همکاری در زمینه صادرات با سایر کشورها بیان کرد: مهمترین بحث ما برای انتخاب کشورها برای صادرات این است که یا جمعیت قابل توجهی داشته باشند یا بستر صادراتی خوبی برای آن‌ها داشته باشیم، مثلا عراق جمعیت کمی دارد اما همین الان در زمینه کل صادرات کشور به عراق چیزی حدود ۱۰ میلیارد دلار است.

مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو گفت: با توجه به این حجم صادرات چه خوب است که یک میلیارد دلار آن به حوزه‌ های‌تک که شامل نانو و دارو و ... می‌شود اختصاص یابد، زیرا حوزه های‌تک، حوزه پایداری است.

اسدی فرد بیان کرد: نوع بازار کشورها در انتخاب برای صادرات محصولات کشور مهم است، بازار کشورهای چین و هند بازاری است که ما می‌توانیم به لحاظ قیمتی بفروشیم اما در خصوص بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی شاید هم به لحاظ برندینگ و هم به لحاظ اینکه این جامعه بیشتر دوست دارند محصولات لاکچری استفاده کنند، سخت باشد. بنابراین ما در انتخاب کشورها به این امر توجه می‌کنیم.

وی افزود: بازار اندونزی بازار رو به رشدی دارد، ۲۷۰ میلیون نفر جمعیت آن است و در صنایعی مثل خودرو و دریایی فرصت‌های خیلی خوبی در زمینه صادرات به این کشور وجود دارد. در کشور هند نیز همینطور، هند جزو چند اقتصاد مطرح دنیا است و در سال‌های اخیر رشد ۸ درصدی در اقتصاد خود داشته و این عدد قابل توجهی است، فرصت‌های همکاری بسیاری در این زمینه است.

اسدی‌فرد گفت: با اندونزی به واسطه راه‌اندازی دفتر همکاری‌های فناورانه چندین برنامه مشترک در صنایع دریایی، تجهیزات پزشکی، داروهای پیشرفته داشته ایم. در حال حاضر چند شرکت ایرانی در حال مذاکره با طرفین اندونزی برای دستیابی به یک مدل مشترک چه در زمینه فروش محصول یا تولید مشترک هستند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1030617

وب گردی

وب گردی