صادرات محصولات نانو ایرانی افزایش می‌یابد

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در کنار افزایش توانمندی صنایع برای استفاده از فناوری نانو در تولید محصولات خود به دنبال افزایش صادرات محصولات مبتنی بر فناوری نانو ایران ساخت به کشورهای مختلف هستیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه تولید علم در حوزه نانو با سرعتی بیشتر از گذشته ادامه دارد و به دنبال توسعه علمی در این حوزه هستیم، گفت: فناوری نانو در صنایع مختلف رسوخ پیدا کرده است. در حال حاضر شرکت‌های صنعتی برای ارتقای محصولات خود، افزایش رقابت‌پذیری و توسعه بازار رویکرد مناسبی در استفاده از فناوری نانو در صنعت خود دارند.

صنایع در کاربرد فناوری نانو توانمند می‌شوند

سرکار اولویت ستاد را توسعه صادرات در این حوزه دانست و افزود: در کنار تلاش برای افزایش توانمندی صنایع برای استفاده از این فناوری در تولید محصولات خود به دنبال افزایش صادرات محصولات مبتنی بر فناوری نانو ایران ساخت به کشورهای مختلف هستیم. در حال حاضر نیز محصولات نانو به بیش از 45 کشور دنیا صادر می‌شود و قطعا با توانمندی و ظرفیت‌های موجود در کشور شاهد شکوفایی روز افزون می‌شویم. هم اکنون بیشترین صادرات در حوزه نانو الیاف، پوشش‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی، مواد پایه نانو و کاربرد فناوری نانو در حوزه آب انجام می‌شود.

100 محصول نانو در حوزه ساختمان تولید شد

وی فناوری نانو را در بخش‌های مختلف زندگی مردم تاثیرگذار دانست و ادامه داد: در حوزه سلامت با ورود نانو فناوری هزینه‌های درمان کاهش یافته و اکنون بیش از 80 محصول در حوزه سلامت تولید شده است. همچنین در بخش ساختمان نیز حدود 100 محصول و فناوری وارد بازار شده است. در حوزه پوشاک نیز اتفاقات خوبی رخ داده که همه این موارد و موارد دیگر نشان‌دهنده حضور تاثیرگذار فناوری نانو در زندگی مردم است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری گفت: البته با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری برای توسعه و اولویت قرار دادن کاربرد فناوری نانو در بخش کشاورزی تمرکز خاصی بر این حوزه داریم تا ماندگاری محصولات کشاورزی، تولید آفت کش‌های غیر سمی با کاربرد فناوری نانو و کودهای نانویی افزایش یابد.

85 آزمایشگاه نانو به دانش آموزان کشور خدمات ارائه می‌دهند

سرکار از آموزش فناوری نانو میان دانش آموزان به عنوان فعالیتی ترویجی یاد کرد و گفت: موضوع آموزش دانش آموزان دبیرستانی موضوع خوبی است که در ستاد دنبال می‌شود تا جایی که آموزش‌های عملی و تئوری در این حوزه انجام می‌شود. دانش آموزان در این فرصت با انجام آزمایش‌های مختلف با فناوری نانو آشنا شدند. در حال حاضر بیش از 85 آزمایشگاه نانو سراسر کشور با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش راه‌اندازی شده که باعث ارتقای دانش فناوری شده است. البته سایر کشورها نیز از این الگو تبعیت کردند و خواستار راه‌اندازی این آزمایشگاه ها در کشورشان شدند. با این الگو در چین آزمایشگاه هایی با تجهیزات ایران ساخت راه اندازی شد. در چین 5 آزمایشگاه راه‌اندازی شده است و 5 آزمایشگاه دیگر نیز با انعقاد قرارداد به زودی راه اندازی می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1030741

وب گردی

وب گردی