دستیابی به پروتئین نوترکیب برای التیام زخم‌های مزمن

رئیس بخش تحقیق و توسعه یک شرکت دانش‌بنیان گفت: محققان این شرکت دانش‌بنیان به پروتئین نوترکیبی برای التیام زخم‌های مزمن از جمله زخم پای دیابتی و زخم بستر دست یافته‌اند که سبب تحریک ترمیم بافت و تسریع در بهبود زخم‌های مزمن خواهد شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، صادق حسن نیا متخصص بیوشیمی بالینی گفت: پژوهشگران این مجموعه با استفاده از یک ماده بیولوژیک که برگرفته از فاکتور رشد پلاکتی یا PDGF است، زمینه بهبود زخم‌های مزمن را فراهم کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مهمترین فاکتور رشدی که سبب التیام زخم‌های مزمن پوست که معمولاً در افراد دیابتی بسیار شایع است، فاکتور رشد مشتق از پلاکت PDGF است، گفت: ماده بیولوژیک ساخته شده در این شرکت می‌تواند مانند این فاکتور رشد، سبب تسریع بهبود زخم‌های مزمن شود.

متخصص بیوشیمی بالینی اظهارداشت: اکنون فاکتور رشد مشتق از پلاکت به صورت نوترکیب و به شکل پماد در آمریکا تولید شده است. این دارو هم اثرات جانبی دارد و هم بسیار گران است ولی پپتید ( قطعات کوچک پروتئین ) مشتق از آن که برای اولین بار در ایران ساخته شده، اثراث جانبی داروی نوترکیب regranex را ندارد و هم می‌تواند با قیمت بسیار ارزان‌تر از داروی مشابه آمریکایی در اختیار بیماران قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه تولید داروی ترمیم کننده زخم‌های مزمن مرحله آزمایش حیوانی را با موفقیت گذرانده است، گفت: درحال جمع بندی نتایج مطالعات فیزیک وشیمیایی، سلولی و حیوانی هستیم تا با مرکزیت یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران (به احتمال زیاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) کارآزمایی بالینی آن را به انجام برسانیم.

رئیس بخش تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان نواطب پارس اظهار داشت: این شرکت دانش بنیان همچنین به عنوان اولین تولید کننده زنوگرافت‌های استخوانی و غشاهای کلاژنی مورد استفاده در جراحی‌های ارتوپدی، فک و صورت و دندانپزشکی نزدیک به نیم دهه در زمینه تولید تجهیزات پزشکی فعالیت دارد.

حسن نیا گفت: کیت بیلیچینگ دندانپزشکی یکی دیگر از محصولات این شرکت دانش بنیان است که در سال قبل موفق به کسب تاییدیه اروپا (CE) از کشور سوئیس شده است و به وسیله آن امکان مجوز صادرات برای این شرکت فراهم شده است. چندین ثبت اختراع با تاییدیه علمی از مرکز پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و چاپ مقالات علمی در مجلات ISI، از فعالیت‌های علمی دو سال اخیر این شرکت است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1031210

وب گردی

وب گردی