روایت رسانه‌های محور مقاومت نسبت به تحولات منطقه/ صدا و سیما تبدیل به تریبون شده و تحلیل ندارد

برنامه‌ای با عنوان «جنگ روایت‌ها» و محوریت روایت رسانه‌های محور مقاومت از تحولات منطقه توسط بسیج دانشجویی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، برنامه‌ای با عنوان «جنگ روایت‌ها» توسط بسیج دانشجویی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. این برنامه با حضور حسن بهشتی‌پور، حسن شمشادی و ارتباط تصویری با علی علیزاده شکل گرفت. روایت رسانه‌های محور مقاومت از تحولات منطقه، موضوع اصلی این برنامه بود.

بهشتی‌پور: تکنولوژی و رسانه‌ها روز به روز تغییر می‌کنند

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل و مدیر سابق شبکه العالم، ابتدا با پرداختن به تکنیک‌های مورد استفاده در رسانه برای اقناع مخاطب گفت: امروزه برای اقناع مخاطب از تکنیک‌های ترکیبی در قالب گفتار، نوشتار، جدال ساختگی و مناظره استفاده می‌شود. فرایند انتقال پیام به مخاطب با فضاسازی مطلوب کاملاً ناخودآگاه و پنهان به مخاطبان ارائه می‌شود.

وی با اشاره به تکنیک توراندازی مخاطب گفت: رسانه با توراندازی، مخاطب را با خود همراه کرده و فرایند انتقال پیام را انجام می‌دهد. پیشرفت رسانه به‌ویژه رسانه‌های غربی باعث جنگی تمام عیار در این عرصه شده است.

پهلوی‌ها و بعثی‌ها هر دو از یک‌جا خط می‌گیرند و خط می‌دهند

حسن شمشادی، خبرنگار جبهه مقاومت و کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه برنامه با اشاره به حضور مستقیم خود در خط مقدم تحولات منطقه گفت: تحولات اخیر عراق با تکنیک‌های رسانه‌ای از جمله فتوشاپ، وارونه نشان دادن ماجرا و سانسور همراه بوده است.

خبرنگار جبهه مقاومت با استناد به مصاحبه و گزارشات انجام شده توسط خودش به عنوان راوی مستقیم، به ارائه مستندات حین برنامه پرداخت و گفت: تحولات عراق پازل از پیش طراحی شده‌ای برای ایجاد اختلاف و ضربه به جبهه مقاومت بوده است. در این میان رهبر انقلاب (مد ظله العالی) با هوشیاری خواستار پیگیری قانونی مطالبات به‌حق مردم عراق شدند. در این میان بازیگران مختلفی از جمله خاندان صدام و پهلوی برای مقصر نشان دادن ایران در مشکلات عراق به میدان آمدند.

وی با ارائه مستندات به نقش برجسته آمریکا، عربستان، رژیم صهیونیستی و سایر کشورهای عربی در ناآرامی‌های عراق پرداخت و تأکید کرد: کشتن افراد بی‌گناه برای تحریک افکار عمومی و استفاده بیشتر از دیگر ابزارها در ناآرامی‌های عراق بوده است. سانسور حمایت مردم عراق از مراجع عظام و رهبر انقلاب، بخش دیگری از این پازل بود.

علیزاده: عراق و اربعین، فرصت بزرگ رسانه‌ای برای ایران به‌وجود آورده‌اند اما استفاده نمی‌شود

علی علیزاده، تحلیلگر سیاسی که تجربیات متعددی در رسانه‌های مختلف دارد، با پرداختن به سفر اخیر خود به عراق گفت: برخی جوانان روشنفکر و لیبرال عراق، ایران را باعث مشکلات اقتصادی خود می‌دانستند. علت این موضوع، استدلال رسانه‌های غربی درباره گرفتن بازارهای اقتصادی عراق توسط ایران بود. در این زمینه هر چند مستنداتی مبنی بر حضور دو برابری ترکیه و سایر کشورها در اقتصاد عراق ارائه شد؛ اما ذهنیت آنها تثبیت شده بود. این فرایند نتیجه کار رسانه‌ای سنگین علیه ایران بوده است.

این تحلیلگر سیاسی در ادامه گفت: در روزهای اول ناآرامی در عراق، هیج خبری از مقصر دانستن ایران در مردم نبود؛ اما در روزهای آخر کاملاً برعکس شد. این موضوع حاصل اتاق فکرهای رسانه‌ای دشمن و عملیات گستره رسانه‌ای بود.

وی با اشاره به دشمنی آشکار رسانه‌های بیگانه گفت مشکل دیگر در جنگ روایت‌ها، رسانه‌های داخلی ایران و صداوسیما است. در حال حاضر به جرئت رهبر انقلاب، قاسم سلیمانی و سید حسن نصرالله، تنها رسانه‌های جبهه مقاومت هستند. در حال حاضر صداوسیما به چه میزان در یادآوری حافظه تاریخی مردم عراق مؤثر بوده است؟ چه استفاده‌ای از ظرفیت قدرت نرم و نفوذ نرم ایران در عراق شده است؟

علیزاده با نقد اساسی ساختار صداوسیمای ایران گفت: چرا بسیاری از رویدادها و انتقادات در کشور بیان نمی‌شود؟ نمونه ملموس این موضوع، بی‌اطلاعی از حضور نظامی ما در کشورهای منطقه تا سال‌های 92 و 93 بود. این مسائل در رسانه‌های پیشرو در جهان، با مهندسی رویدادها و اقناع افکار پیش می‌رود. خبر استعفای محمدجواد ظریف ابتدا در خارج از کشور منتشر شد و این کاملاً به ضرر رسانه‌های جریان انقلاب است. از سوی دیگر شاهد عدم شایسته‌سالاری و ورود افراد بدون تخصص به صدا وسیما هستیم.

وی ادامه داد: در عرصه رسانه، نخستین محل انتشار به معتبرترین منبع برای نشر اخبار در آن زمینه تبدیل خواهد شد، در حالی که بسیاری از اخبار در صدا و سیمای ایران اصلاً اجازه نشر پیدا نمی‌کند. نتیجه این مسائل ورود شخص رهبری برای اقناع جامعه است که درباره حضور نظامی در منطقه کاملاً علنی شد. رهبر انقلاب شخصاً لباس جنگ پوشید و گفت: اگر در منطقه نجنگیم باید در کرمانشاه بجنگیم؛ جامعه اقناع شد؛ اما چرا صدا و سیما این اقدام را انجام نداده بود؟

علیزاده در پایان گفت: صدا و سیما تبدیل به تریبون و سخنگو شده است، تحلیل ندارد. صدا و سیما باید اجازه شنیدن صداهای مختلف در جامعه را بدهد تا مردم برای تحلیل و دریافت خبر به سراغ رسانه بیگانه نروتد. تا زمانی که فضای صدا و سیما خارج از تحلیل‌های متفاوت نباشد، ضعف و عقب ماندگی رسانه‌ای تداوم خواهد داشت.

بهشتی‌پور به عنوان مدیر پیشین شبکه العالم ضمن اشاره به نواقص موجود در صدا و سیما گفت: نباید از مسائل جزئی، نتیجه کلی گرفت. مسلماً مشکلات و ایرادات مطرح شده در صدا و سیما وجود دارد و برای من، تحقق راهکارها مثل رسیدن به بهشت است. انتقادات موجود را می‌پذیریم؛ اما عملکردهای درخشانی ازقبیل حمایت درخشان رسانه‌ای در جنگ 33 روزه را نیز دارا هستیم که باید مورد توجه باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043128

وب گردی

وب گردی