پول نفت را از فوتبال ایران بیرون بکشید

اخبار مربوط به بدهی‌های معوقه فوتبال ایران باورنکردنی است. هر روز خبر جدیدی منتشر می شود که در آن، رقم یک بدهی جدید در یک باشگاه پرطرفدار یا حرفه ای اعلام می شود. سوال اینجاست که آیا کسی وظیفه دارد از افزایش این بدهی ها ممانعت به عمل بیاورد یا اینکه همه درکار بدهکارتر کردن فعالیت می کنند؟

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، هومن جعفری_ ایسکانیوز در مطلبی تحت عنوان کارت قرمز بنزین 3 هزارتومانی به فوتبال نفتی به مشکلات مالی پایان ناپذیر فوتبال ایران در حوزه ماقتصادی و درآمدزایی اشاره کردیم و از فدراسیون فوتبال، استقلال و پرسپولیس به عنوان سه بدهکار بزرگ فوتبال ایران نام بردیم. امروز شاهد مدعای روز گذشته از غیب رسید. تنها به این اخبار ساده توجه کنید که در یکی دو ساعت اخیر منتشر شده اند.

***

ذوب‌آهن 100 میلیارد تومان بدهی دارد!

محمدجواد محمدی مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن با اشاره به مشکلات مالی باشگاه ذوب‌آهن اظهار کرد: ما 40 میلیارد تومان بدهی سنواتی داریم و 45 میلیارد تومان نیز هزینه این فصل تیم فوتبال ذوب‌آهن است. علاوه بر 85 میلیارد تومان بدهی سنواتی و بودجه امسال ذوب‌آهن، مخارج سایر تیم‌های زیر مجموعه باشگاه نیز حدود 15 میلیارد تومان است که موجب شده مجموع بدهی‌های ما 100 میلیارد تومان باشد. تاکنون 25 میلیارد تومان از سوی مجمع به باشگاه ذوب‌آهن کمک شده ولی همچنان کسری بودجه 75 میلیارد تومانی داریم.

او درخصوص افرادی که پیگیر مطالبات خود از باشگاه ذوب‌آهن هستند، ابراز کرد: از زمانی که مدیرعاملی باشگاه را برعهده گرفتم، 700 نفر طلبکار سراغ ما آمده‌اند که مطالبات بخشی از آنها را پرداخت کردیم.

***

پریرا: ماه ها صبر کردم، پولم را ندادند، شکایت کردم!

روز گذشته فدراسیون فوتبال طی خبری از بسته شدن 3 پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه ماشین سازی تبریز خبر داد. شکایت لوسیانو پریرا مهاجم برزیلی که 3 سال پیش در گسترش فولاد تبریز توپ می زد به فیفا حالا برای ماشین سازی که امتیاز این باشگاه را در اختیار گرفته، دردسرساز شده است. در چنین شرایطی هوشنگ نصیرزاده مدیرعامل ماشین سازی اعلام کرده با پرداخت پول پنجره نقل و انتقالاتی از سوی فیفا باز می شود و به نظر می رسد تشریفات اولیه نیز برای پرداخت این پول انجام شده است.

پریرا در موردش شکایتش گفت: من 3 سال است از گسترش فولاد جدا شده ام اما هنوز پولم را نگرفتم. زمانی که از گسترش فولاد خداحافظی کردم، به مسئولان وقت باشگاه گفتم که هرطور شده پولم را پرداخت کنید که قرار بر این شد مبلغ طی 10 ماه در 4 قسط به حسابم بیاید. جالب اینکه مسئولان گسترش فولاد قول دادند این اتفاق می افتد اما با گذشت زمان موعد قسط ها رسید و به غیر از یک قسط دیگر پولی ندادند. 10 ماه هم گذشت اما پولی به من ندادند.وقتی دیدم مسئولان باشگاه گسترش فولاد برای چندمین بار به تعهدات خود عمل نکردند، مجبور به شکایت شدم و اعتراض خودم را به فیفا ارائه دادم. الان هم که حکم این شکایت آمده و پنجره نقل و انتقالات ماشین سازی بسته شده است.

***

دردسر جدید ماشین سازی؛ بدهی به یک برزیلی دیگر

روز گذشته فدراسیون جهانی فوتبال حکم خود را درباره محرومیت ماشین سازی از 3 پنجره نقل و انتقالاتی اعلام کرد. این حکم به دلیل شکایت لوسیانو پریرا مهاجم برزیلی صادر شده است. در چنین شرایطی حالا ممکن است یک پرونده شکایت دیگر برای ماشین سازی دردسر ساز شود. ادسون هنریکه مدافع برزیلی دو فصل قبل برای تیم گسترش فولاد بازی می کرد و حالا به دلیل پرداخت نشدن مطالباتش شکایت کرده است.

هوشنگ نصیرزاده، مدیرعامل ماشین سازی در این خصوص گفت: به این بازیکن هم ۳۰ هزار دلار بدهی داریم. به فکر پرداخت بدهی او هستیم تا کارمان به شکایت و جریمه کشیده نشود.هنریکه شماره حسابی از برزیل را به ما اعلام کرده اما پرداخت به آن با توجه به شرایط تحریمی و عدم امکان جابه جایی ارز امکان پذیر نیست. در مورد این بازیکن هم هماهنگی‌هایی شده تا در دوبی بدهی‌اش را بپردازیم.

***

چک بی محل استقلال برگشت خورد

یک هفته از تاریخ چک 200 میلیونی باشگاه استقلال در رابطه با انتقال داریوش شجاعیان به ماشین سازی می گذرد و هنوز این چک وصول نشده است. بعد از یک هفته که از تاریخ این چک می گذرد، چک امروز برگشت خورد.

***

میثاق معمارزاده دروازه‌بان اسبق تیم فوتبال پرسپولیس برای گرفتن مطالبات خود از این باشگاه به کمیته تعیین وضعیت بازیکنان شکایت کرد. معمارزاده در دهه هشتاد دروازه‌بان پرسپولیس بود اما از آنجایی که از این تیم هنوز طلبکار است از این باشگاه به کمیته تعیین وضعیت بازیکنان شکایت کرد تا بتواند طلب خود را بعد از سال‌ها از این باشگاه بگیرد.

***

اشپیتیم آرفی مهاجم سال‌های دور پرسپولیس از این باشگاه به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال شکایت کرد. آرفی که در اوایل دهه 90 در پرسپولیس بازی می‌کرد، مدعی است که طبق قراردادش باید این باشگاه مالیات او را پرداخت می‌کرد، اما از آنجایی که این اتفاق رخ نداده، به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ همین خاطر آرفی از باشگاه اسبق خود شکایت کرده است.این شکایت در حالی صورت گرفته که آرفی بابت مطالباتش از این باشگاه در زمان مدیرعاملی حمیدرضا گرشاسبی با پرسپولیس به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ توافق رسیده بود و حتی بخشی از رقم طلب خود را به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این باشگاه بخشیده بود، اما از آنجایی که مدعی است مالیاتش پرداخت نشده، از این باشگاه شکایت کرده و منتظر رای کمیته انضباطی در این خصوص است.

***

آنچه خواندید تنها نوک کوه یخ مشکلات مالی در فوتبال ایران است. فوتبال در همه جای دنیا یک صنعت سودده بوده که نه تنها به کسی بدهکار نیست بلکه به مشاغل دیگر نیز سود مستقیم و غیر مستقیم می رساند. در ایران اما فوتبال برای کسی سودی ندارد حتی برای واسطه ها. اگر فکر می کنید در فوتبال ایران دلال ها و واسطه ها خیلی اوضاع خوبی دارند سری به کمیته انضباطی بزنید تا میزان شکایت ایجنت های رسمی و غیر رسمی از بازیکنان بابت پرداخت نشدن مطالبات خود را درک کنید. کمیته انضباطی فوتبال ایران ویترین بزرگ ورشکستگی فوتبال ایران است که در نهایت تعجب کسی به آن توجهی ندارد. میزان شکایت بازیکنان و مربیان از باشگاه ها در این پرونده ها را اگر یک کاسه کنید به نیمی از رقم بدهی اصلی فوتبال ایران می رسید. رقمی که بی اندازه کلان است و حاصل سال ها تلنبار شدن پرونده ها روی همدیگر است. سوال اصلی اینجاست که باشگاهی که صد میلیارد بدهی دارد، چطور نه تنها مجوز حضور در لیگ را می گیرد بلکه اجازه جذب شدن بازیکنان جدید را به دست می آورد؟ این همان مماشات نفتی است که از یک اقتصاد غیرشفاف و فرار از نظم و نسق، سرچشمه می گیرد. اگر در فوتبال اوضاع این است مجسم کنید در بقیه جاها چه خبر است؟ هرچه باشد مشت نمونه خروار است و فوتبال هم بخشی از این سیستم نفتی و نفت زده و غیر شفاف!

انتهای پیام /

کد خبر: 1043538

وب گردی

وب گردی