یاس مردم  ایران  از جستجوی یوز پارسی

اخیرا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اینترنت داخلی را یک عبارت کاریکاتوری عنوان کرد و گفت: اینترنت ملی در ایران بی معناست؛ طولی نکشید که این کاریکاتور برای عموم مردم کشور نمایان شد و جستجو در موتورهای جستجوگر داخلی مانند پارسی ‌جو و یوز آنها را از اینترنت ملی و پیام‌رسان‌های داخلی ناامید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، مسئولان کشور براین اذعان دارند که شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی در این عرصه است که می‌تواند به توسعه کشور کمک کند.بنابراین شبکه ملی اطلاعات این امکان را فراهم آورده تا کاربران بتوانند میزان پاسخگویی و کاربرد پیام رسان‌های بومی را تست و آزمایش کنند.

در این میان محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چند روز پیش در پاسخ به این پرسش که آیا اینترنت، داخلی می‌شود، عنوان کرد:«اینترنت داخلی معنا ندارد بلکه یک عبارت کاریکاتور شده و بسیار غلط است؛ ما موضوعی به نام اینترنت ملی نداریم.»

در حال حاضر پیام رسان‌هایی مانند بله، گپ، آی گپ، ایتا، ویسپی، سروش و بیسفون در شبکه ارتباطی کشور فعال هستند و خدمات مختلفی در حوزه پیام رسانی ارائه می‌کنند.این ابزار ارتباطی که بر بستر شبکه ملی اطلاعات در دسترس است، هر یک به نوعی نیاز کاربران را در امکان ارسال پیام، تماس صوتی، ایجاد کانال و تراکنش مالی برطرف می‌کنند و جایگزین مناسبی برای پیام رسان‌های خارجی هستند. البته این شبکه‌های موبایلی هنوز امکان برقراری تماس تصویری و ارسال صدا در این اپلیکیشن‌ها برقرار نیست.

وضعیت سرویس دهی تاکسی‌های اینترنتی و حمل و نقل آنلاین نیز نشان می‌دهد که این سرویس دهندگان توانسته‌اند بدون وابستگی به شبکه اینترنت و از طریق زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات، به سرویس‌دهی خود ادامه دهند.

اگرچه در مقطعی ارائه خدمات از سوی این اپلیکیشن‌ها نیز با اختلالات مقطعی همراه بود اما در حال‌ حاضر وضعیت خدمات رسانی این کسب‌وکارها به حالت پایدار رسیده است. از آنجایی که تا پیش از این بخشی از IPهایی که برخی از این کسب‌وکارها استفاده می‌کردند خارجی بود، در زمان محدودیت دسترسی به اینترنت دچار مشکل مقطعی شدند اما هم اکنون با جابجایی آدرسIP به داخل کشور، مشکل ارتباطاتشان حل شده است. از این رو سرویس‌های تاکسی آنلاین این امکان را فراهم کرده‌اند تا کاربران با اتصال به شبکه داخلی از آنها استفاده کنند.

براساس این گزارش طی روزهای اخیر به دلیل ناآرامی برای نخستین بار شبکه ملی اطلاعات در کشور، تست و راه‌اندازی شد اما شواهد نشان می‌دهد که این شبکه داخلی در اکثر نقاط کشور پاسخگو نبوده و فضای کسب و کار را با مشکل مواجه کرده است؛ در حالیکه مسئولان معتقدند شبکه ملی اطلاعات می‌تواند در صورت نبود اینترنت جهانی، نیازهای اولیه مردم را در استفاده از خدمات پاسخ دهد.

ناگفته نماند هم‌اکنون شبکه ملی اطلاعات در برخی از کشورها از جمله کره جنوبی، چین و انگلستان،آمریکا، ژاپن، استرالیا، روسیه و برزیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کشورها قبل از به‌کارگیری این فناوری زیرساخت‌های لازم را برای برقراری ارتباطات داخلی کشورشان راه‌اندازی کرد‌ه‌اند. هدف آن‌ها ایجاد زیرساختی امن و مبتنی بر فناوری اطلاعات در سطح ملی و منطقه‌ای و مرکزی برای مدیریت سرویس‌ها است.

درست است که امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم روی شبکه ملی اطلاعات وجود دارد و ارائه دهندگان خدمات محتوایی، پیام رسان‌ها، فروشگاه‌های اینترنتی، بازارهای اپلیکیشن بومی، سرویس دهندگان حمل و نقل آنلاین، سایت‌های دولتی و سرویس دهندگان بانکی در حال حاضر در دسترس است اما اختلالات اینترنتی برخی خدمات دهندگان نیز به دلیل وابستگی به موتور جستجوی گوگل و اتصال API آنها به اینترنت، همچنان به قوت خود پابرجاست.

با وجود شبکه ملی اطلاعات لزوم قطع وابستگی به موتورهای جستجو، ایمیل و مرورگر خارجی احساس می‌شود و ظرفیت سازی در این بخش به عنوان خدمات پایه کاربردی در شبکه ملی اطلاعات کاملا ضروری است چرا که شواهد نشان می‌دهد جویشگرهای بومی و ایمیل‌های ایرانی، آنطور که باید کاربردی نبوده و پاسخگوی نیاز کاربران نیستند.

پیش از این به دلیل یکه تاز بودن گوگل همه افراد برای جستجوی محتوای مورد نظر به آن مراجعه می‌کردند و پیش از این کمتر کسی به مشکل بر می‌خورد اما با اتفاقات اخیر و از دسترس خارج شدن اینترنت جهانی برای اکثر افراد مشکلات عدیده‌‌ای به وجود آمده است حال سوال اینجاست که چرا نباید پیش از این موتور جستجوی داخلی قدرتمندی داشته باشیم تا در چنین مواقعی از آن استفاده کنیم.

هم اکنون 28 موتور جستجو ایرانی همچون پارسی جو، یوز و غیره وجود دارد اما این موتور جستجوها به دلیل کندی و دامنه محدود جستجو در زمان بیشتری نسبت به گوگل موارد جستجو بسیار کمتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. حتی در برخی از موارد در جستجوی کلمات لاتین با صفحه سفید مواجه می‌شوید. از طرفی اکثر این موتورهای جستجو به دلیل دسترسی محدود به منابع اطلاعاتی و دامنه محدود، اطلاعات ناچیز و بی ربطی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از طرف دیگر واسط کاربری این ابزارهای جستجو نیز چندان کاربرپسند نیست.

در بین 28 موتور جستجوی یاد شده که برخی از آنها مخصوص جستجوهای موردی مانند واژه‌یاب، نشریات، کلمات اختصاری و نقشه هستند و آنهایی که مخصوص جستجوی انواع محتوا هستند یا صفحه آنها بارگذاری نمی‌شود یا مانند پارسی‌جو و یوز به هیچ وجه به روز نیستند و نتایج سال‌های قبل را نمایش می‌دهند.

می توان این نکته را یادآور شد که قطع وابستگی به موتور جستجوی گوگل با سرویس‌های بومی مانند پارسی جو و یوز قابل تحقق است. اگرچه این سرویس دهنده‌ها هنوز نتوانسته‌اند آنطور که باید نیاز کاربران را در حجم وسیع پاسخگو باشند اما بخشی از این ناتوانی در پاسخگویی را باید به عدم مراجعه کاربران به این سرویس‌ دهنده و ارزیابی میزان تاب آوری آنها مربوط دانست.

انتظار می‌رود با توجه به وضعیت موجود جامعه و نیاز مخاطبان به اینترنت و موتورهای جستجوگر مسئولان به فکر راه‌اندازی و تقویت موتورهای جستجوگر قدرتمند داخلی باشند که در مواقع نیاز بتواند به مردم خدمت رسانی کرده و مخاطبان را از بکارگیری سرویس‌های خارجی بی‌نیاز کنند زیرا هیچ بعید نیست که همان سرویس دهندگان خارجی روزی دسترسی ایرانیان محدود کنند.

علاوه بر این باید توجه داشته باشیم که در زمینه ایمیل نیز سرویس دهنده ایمیل ایران دات آی آر می‌تواند به عنوان جایگزین مناسبی برای ایمیل‌هایی مانند گوگل و یاهو فعالیت کند و این امر نیازمند تقویت زیرساخت‌های داخلی است تا مخاطبان بتوانند از نسخه‌های بومی بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043552

وب گردی

وب گردی