بنزین را خیرخواهانه گران کردیم

سخنگوی دولت گفت: اجرای طرح افزایش قیمت بنزین، با یک نیت خیرخواهانه برای بالابردن قدرت خرید دهک‌های متوسط به پایین جامعه انجام شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ، علی ربیعی سخنگوی دولت در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به اجرای طرح سهمیه بندی بنزین اظهار کرد: اجرای این طرح ناگهانی نبود بلکه در برنامه‌های مختلف پیش بینی شده بود که قیمت‌ حامل‌های انرژی تعدیل شود، در ماده ۳۹ برنامه ششم توسعه پیش بینی شده و به دولت اجازه داده شده است که قیمت ها را تعدیل کند تا به یک درصدی از فوب خلیج فارس برسد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت نباید به تدریج قیمت بنزین را افزایش می‌داد تا به فوب خلیج فارس برسد؟ افزود: امروز سه سال است که دولت با وجود اختیار قانونی اقدامی نکرده است و از آخرین قیمت تعدیل بنزین سه سال می گذرد. ما هر زمانی که می‌خواستیم برای قیمت بنزین تصمیم بگیریم شرایط خاص ایجاد می شد و برخی می‌گفتند چرا در این زمان می خواهید این طرح را اجرا کنید.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا دولت نمی‌توانست ۳ برابر کردن قیمت بنزین را در یک شیب چهار ساله انجام دهد؟ تاکید کرد: بالاخره این هم یک دیدگاه است اما در آن صورت هم برخی می‌گفتند شما هر سال یک بار روانی توام با نگرانی را به جامعه تحمیل کردید. درواقع ما هر سناریویی دنبال می‌کردیم، یک ابهام پشت آن بود.

وی افزود: در یک سناریو قیمت بنزین باید ۵ هزار تومان می‌شد و یک سناریو هم می‌گفت اصلا قیمت را مستقیم به فوب خلیج‌فارس برسانید. اینکه ما در حقیقت هم سهمیه را گذاشتیم و هم قیمت آزاد تعیین کردیم یک دیدگاه تعدیل شده از قانون برنامه توسعه بود.

ربیعی تاکید کرد: به اعتقاد من غیرقابل قبول بودن ادامه توزیع ناعادلانه درآمدهای ناشی بنزین و سایر حامل‌های انرژی یک اصل غیر قابل تغییر است و قابل قبول نیست که این درآمدها اینگونه توزیع شود اما چون یک فضای یکباره به وجود آمد ما نتوانستیم در این خصوص توضیحی بدهیم.

سخنگوی دولت گفت: برخی می‌گویند چرا شبانه و یکدفعه اعلام کردید؟ فرض بگیرید از یک هفته قبل می‌گفتیم که می‌خواهیم گران کنیم، آیا ما تجربه نداشتیم که این بنزین‌ها به خانه‌ها انتقال پیدا کرد و آتش سوزی‌هایی صورت گرفت و افرادی مجروح شدند و صف‌های طولانی و درگیری‌های متعددی ایجاد شد؟ این مسئله باعث شد که ما تصمیم را پخته کنیم و طی یک برنامه ریزی آن را انجام دهیم. مراکز پژوهشی و اقتصاددانان معتقد بودند که دیگر قیمت بنزین با این وضعیت قابل تحمل نیست. گفتگوهای متعددی صورت گرفت که این نوع توزیع ناعادلانه به نفع کشور نیست و فساد آور است در بستر آن رانت‌های بسیاری صورت می‌گیرد و قاچاق انجام می شود؛ جامعه متوجه این بحث‌ها و نظرات نبوده است. چرا ما باید بنزین ارزان قیمت خودمان را به کشورهای همسایه بدهیم.

وی افزود: من بارها درخصوص سناریوهای مختلف صحبت کردم. در تلویزیون بارها درباره این مسائل ازجمله قاچاق سوخت صحبت‌های زیادی انجام شده است اما چون پراکنده صحبت کردیم شاید کسی به طور کامل نشنیده باشد. این مساله بارها در مجلس بحث شده و در زمان تصویب برنامه ششم توسعه در این خصوص بحث‌های زیادی صورت گرفت.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است که اعلام از قبل افزایش قیمت بنزین، یکسری تشنجات در پمپ بنزین ها ایجاد می‌کند و انتقال بنزین به خانه ها باعث بروز خطراتی می‌شود. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم اجرای این طرح را یک شبه اعلام کنیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: من صادقانه اعلام می‌کنم که اجرای این طرح، با یک نیت خیرخواهانه برای دهک های متوسط به پایین جامعه انجام شد. با توجه به شرایط تحریمی کشور، ما باید یا مالیات را افزایش می دادیم یا فروش نفت را اضافه می‌کردیم تا بتوانیم قدرت خرید مردم را بالا ببریم. متاسفانه این ضعف را قبول دارم که نتوانستیم توضیح دهیم که این تصمیم برای افزایش قدرت خرید ۶۰ میلیون نفر گرفته شد. البته اگر بتوانیم منابع و راه های جدید بدست بیاوریم، قطعا در جهت آن حرکت می‌کنیم.

وی افزود: اصل موضوع ناعادلانه بودن توزیع درآمدها درست است اما اگر به عنوان مثال منابع جدید به دست بیاوریم تا بتوانیم افزایش حمایت اجتماعی بکنیم، قطعا این را انجام خواهیم داد. قدم کار را انجام خواهم داد. دیده شدن آثار بنزین بر بخش‌های مختلف جامعه که ممکن ایت دیده نمی شوند یکی دیگر از دستور کارهای ماست. دیروز برخی با من تماس گرفتند که ما مسافرکشی می‌کنیم اما چون مدل ماشین ما برای سال‌های گذشته است، سهمیه به آن تعلق نمی‌گیرد. خب ۵۰۰ هزار خودروی مدل قدیمی وجود دارد که ما در این طرح آنها را ندیدیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: بنابراین راه اعمال اصلاحات لازم این طرح برای ما بسته نیست و ما کماکان آن را دنبال خواهیم کرد.

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چقدر برای اجرای این طرح کار کارشناسی دقیق صورت گرفت؟ تاکید کرد: کارهای کارشناسی حتما انجام شده است. به عنوان مثال به تاکسی‌های اینترنتی سهمیه دادیم، به وانت بارها سهمیه دادیم، به گازوئیل دست نزدیم تا حمل و نقل جاده‌ای آسیبی نبیند. بحث من این است که اصل اجرای این طرح درست است اما در مسیر و فرایندها قطعاً چیزهایی که دیده نشده است، اصلاح خواهد شد.

وی افزود: برخی این نگرانی را دارند که ممکن است بنزین اثر تورمی داشته باشد. تغییر قیمت بنزین آثار علمی، اقتصادی و روانی دارد و همواره گران شدن بنزین بر قیمت سایر کالاها تاثیر خواهد گذاشت. ما تصمیمات زیادی درباره کنترل قیمت‌ها در هیئت دولت گرفته‌ایم تا کسی نتواند قیمت کالاها را افزایش دهد. بنابراین من به همه مردم اعلام می‌کنم که یک ضمیمه و پیوست این طرح کنترل قیمت ها و بهانه گیری برای افزایش قیمت‌ها است. اولین اقدامت هم در حوزه نظام حمل و نقل است. حتی سرویس مدارس در این طرح دیده شده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که رانندگان حمل و نقل شهری چگونه باید اختلاف هزینه ۵۰۰ تومانی افزایش قیمت بنزین سهمیه را جبران کنند و در عین حال قیمت‌ها را بالا نبرند؟ گفت: ما راههای مختلفی در نظر گرفتیم. حالا شما می‌خواهید به صورت جزئی مسائل را بررسی کنید. درخصوص این فاصله ها و اختلاف هزینه ها برنامه ریزی شده است. در این طرح صنعت حمل و نقل و مابه‌التفاوت‌ها پیش بینی شده است. ما روی حمل و نقل ایستادیم تا بتوانیم قیمت را کنترل کنیم.

ربیعی در ادامه این برنامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مبنای محاسبه سهمیه ۶۰ لیتر بنزین برای خودروهای شخصی چیست؟، گفت: اگر ۲۰ لیتر درنظر می‌گرفتیم می‌گفتند چرا ۲۰ لیتر، الان که ۶۰ لیتر محاسبه گذاشتیم می‌گوئید چرا ۶۰ لیتر؟

وی در پاسخ به این سوال که چرا ۱۰۰ لیتر سهمیه ندادید و آیا مبنای محاسبه‌ای درخصوص سهمیه بنزین وجود ندارد؟ گفت: برای یک فردی که بخواهد به صورت طبیعی سفر کرده و از اتومبیل استفاده کند، سهمیه ۶۰ لیتری کافی است. امروز بیش از ۵۰ درصد ایرانی‌ها خودرو ندارند و یک عده هم سه تا چهار ماشین دارند. مساله ما در محاسبه میزان سهمیه با آن دهکی است که با خودرو کسب درآمد می‌کنند، اصل برای ما برقراری عدالت بوده و در کنار آن اصلاح ساختار اقتصادی هم بوده است. اصلاحات ساختار اقتصادی در همه دنیا اصلاحات تلخی است ولی ما سعی کردیم برای اینکه فشار این اصلاحات به مردم نیاید، درآمد حاصل از آن را به مردم بدهیم، بخصوص آنهایی که اصلا خودرو ندارند.

به گزارش مهر، در ادامه این نشست مجری با اشاره به پیام یکی از مخاطبان برنامه مبنی بر اینکه «به قدری نگرانیم که حاضریم ۴۵ هزار تومان یارانه خود و یارانه معیشتی را ببخشیم اما قیمت بنزین به همان هزار تومان برگردد زیرا نگران ارزش پول ملی هستیم»، ربیعی پاسخ داد: این نگرانی‌ها طبیعی است. معمولا در خصوص امر واقع با امر تصوری، اثر امر تصوری بر کنش اجتماعی خیلی بیشتر است. کار صداوسیما هم همین است که واقعیت‌ امر را بگوید و از تصورات و انگاره هایی که موج ها روی آن سوار می شود جلوگیری کند. اما واقعیت امر این است که مردم نگرانند و ما این را می فهمیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: این طرح برای این بوده است که ما بنزین را از عده ای که پر مصرف هستند و چند ماشین دارند و مشغول «دور دور» هستند بگیریم زیرا حق اینها نیست که این بنزین را بگیرند. ما باید بنزین را به آدم های بی ماشین می دادیم و به آنها کمک می کردیم و مراقب بودیم پولی که می گرفتند باتورم تخلیه نشود. یعنی به این جیبش پول ندهیم از آن جیبش پول تخلیه شود. این هم در آن پیش‌بینی شده است. آثار تورمی این طرح در بیشترین حالت ۴ درصد است.

ربیعی در بخش دیگری از صحبت های خود در رابطه با اینکه با باقی مانده بنزین درکشور چه خواهند کرد بیان کرد: آقای زنگنه می گفتند با همین رشد مصرف و با وجود اینکه ستاره خلیج فارس را دولت افتتاح کرد، ما مازادی به دست نیاوردیم اما صادرات داریم.

وی در پاسخ به یکی دیگر از پیامک های مخاطبان برنامه مبنی بر اینکه برای خانواده‌های بیش از ۵ نفر یارانه در نظر گرفته نشده است، گفت: تا سقف پنج نفر.

سخنگوی دولت در ادامه پاسخ به مجری برنامه مبنی بر اینکه «مگر ما نمی‌گوییم خانواده‌ها جمعیت خود را افزایش دهند؟» اظهار کرد: به هر حال باید اندازه و سقفی می گذاشتیم. محاسبات ما نشان می دهد که تعداد زیادی نیستند. ما خانوارهای ۳۰ نفره و ۱۹ نفره داریم که عدد قابل توجهی نیستند.

ربیعی در پاسخ به این سوال که «اگر عدد قابل توجهی نیستند نمی‌شد که آنها را در همین محاسبه گنجاند؟»، گفت: شما باید یک سقفی بگذارید و بگویید خانوار تا ۵ نفر در نظر گرفته می شود. منابع محدود است و این منابع محدود را باید با بعد خانوار در نظر بگیرید که رقم منطقی در این زمینه وجود داشته باشد.

وی در واکنش به سخنان مجری مبنی براینکه «آقای رئیس جمهور اشاره کردند یک ریال از درآمد حاصل از اصلاح قیمت بنزین به خزانه نخواهد رفت، همان خانوارهای بالا هم بالاخره از بنزین ۳ هزار تومانی استفاده می‌کنند.»، گفت: این سوال چه ربطی داشت؟ نوع سوال شما غلط است. اینکه این در بودجه جاری دولت و بحث های تملیک و عمرانی قرار نمی گیرد قطعی است. اینکه بودجه ما در آینده حتی درآمد نفتی‌اش به بخش عمرانی و تملیکی می رود و سعی می‌کنیم جاری را از مالیات بیاوریم قطعی است. هر چه از این پول حاصل شود حتی منابع جدید به دست بیاوریم برای معیشت و حمایت مردم به کار می گیریم هم قطعی است.

سخنگوی دولت افزود: چرا می‌گوییم سقف ۵ نفر برای خانوار گذاشته شود؟ زیرا عددی که به دست می آید عدد مشخصی است. سالی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان. اینها مانند تصمیم گیری‌های چند معیاره است و می گویید در این بعد خانوار، این بهترین تصمیم است.

ربیعی در رابطه با توزیع عادلانه درآمد حاصل از فروش بنزین، عنوان کرد: براساس تصمیمی که ما گرفتیم ۹۸ درصد تفاهم پایگاهی ایجاد شده است. قطعا حقوق بگیران ثابت با یک درآمد خاص به اضافه چند معیار دیگر، کارگران تامین اجتماعی، بازنشستگان، بیمه بیکاری بگیران، بخشی از روستائیان و بخشی از گروه‌های هدف خاص مانند امداد بهزیستی و زنان سرپرست خانوار را در بر می‌گیرد. بیش از ۷۵ درصد جامعه را در بر می‌گیرد.

وی افزود: اعلام می‌کنم اگر کسی بیرون مانده بود و اعلام کرد بدون تنگ نظری به سرعت رسیدگی می‌کنیم و از همین امروز آنها پیش ما طلبکار هستند و باید به ما اجازه دهند بررسی کنیم. در یک سایت می‌توانند طی ۲۰۰ کلمه برای ما علت را بنویسند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که «۶۰ میلیون نفری که قرار است یارانه معیشتی بگیرند همان یارانه بگیرانند؟»، گفت: ممکن است کسانی که یارانه نمی گیرند اما استحقاق گرفتن این را دارند می توانند بگیرند. این همپوشانی قطعی دارد. اگر یارانه نگیرانی بودند که به دلیل ثروت از این گروه حذف شدند در این لیست نیستند. اگر داوطلبی بوده که می توانست انصراف دهند در بسته حمایتی ما هستند.

وی افزود: همه ما مشکلات مردم را درک می کنیم. من جوادیه زندگی می کردم. این نیست که باور نکنیم. ما سختی ها و نگرانی ها را می فهمیم و این احساس کاملا در ما نهادینه شده است. ما با تحریم سنگین یک ظالم روبرو بودیم ولی خوشبختانه به تعادل رسیدیم. این نیست که کسی نشسته باشد و اطلاعی در این زمینه نداشته باشد. خدا را شاهد می گیرم تک تک سلول های ما نگران مردم است. گاهی می خواهی تصمیمی بگیری و این تصمیم صادقانه است و فکر می کنی وضع جامعه را بهبود می بخشد. نقطه ضعف بزرگ ما این بود که آن را خوب توجیه نکردیم.

ربیعی عنوان کرد: ما نمی توانستیم بگوییم کدام روز این زرح اجرا می‌شود، اصلا مگر غیرصادقانه هم بوده است؟ اصلا من نمی خواهم صفتی بگویم. باید با مردم حرف زده شود. ما تعهد اخلاقی به مردم داریم. انقلاب کردیم که نوکری کنیم. تصویر ساخت قدرت تصویر مخدوم نیست تصویر خادم بوده است. اگر مخدوم بوده که ول کنیم و برویم.

وی ادامه داد: این تصمیمات ناگزیر و اجتناب ناپذیر برای این است که دراز مدت مقاومت کنیم. ما با ظلم های بنیادین روبرو هستیم که باید از آنها عبور کنیم و مردم را هم به سلامت عبور دهیم.

ربیعی در رابطه با اینکه آیا برای مسافرکش‌های شخصی تصمیمی گرفته شده است؟ خاطرنشان کرد: اینهایی که در آژانس رفتند که مشکلی ندارند. آنهایی که به شبکه های اینترنتی متصل شدند نیز مشکلی ندارند. فکری که ما کردیم این بود که ما اینها را به سامانه ای متصل و شناسایی کنیم. بالاخره هر کاری کنیم تعدادی هستند که بی نهایت رفتارهای غیرمتعارف اقتصادی دارند و ما آمدیم ناعادلانه دادیم و بدترش کردیم. در تلاش هستیم برای اینکه آنهایی که مستحق واقعی هستند سامانه ای معرفی کنیم.

سخنگوی دولت در رابطه با افزایش هزینه سرویس مدارس در این روزها گفت: این رفتاری است که کاملا معلوم است.

مجری خطاب به ربیعی گفت: آقای ربیعی باور نمی کنید من در ترافیک روزی که برف آمده بود بنزین تمام کردم و از امداد خودرو خواستم دو لیتر بنزین بدهد گفت ۴ لیتر می دهم ۵۰ هزار تومان.

ربیعی پاسخ داد: من نمی خواهم نفی کنم. ما ملت خوبی داریم. هر وقت تصمیمی گرفتیم عده ای سودجو سوء استفاده کردند. ما مگر پوشک و دستمال کاغذی کم داشتیم؟ عده ای انبار می کردند. این سوء استفاده ها هست. نظام سازمان تعزیرات ما باید با این سودجویی ها برخورد کند.

سخنگوی دولت در رابطه با اینکه آیا پرداخت یارانه های معیشتی قانون می شود؟ بیان کرد: اگر پیوست این طرح کنترل قیمت نباشد ما شکست خوردیم. ما قانون برنامه شسم توسعه را داشتیم و بعد از آن از سران سه قوه مصوبه را گرفتیم. در قوانین بودجه هم آن را پایدار خواهیم کرد و در دولت های بعد ادامه پیدا خواهد کرد.

کد خبر: 1043568

وب گردی

وب گردی