عصمت ویژگی بارز انسان کامل است

ویژگی های انسان کامل از لحاظ دینی با حضور دانشجویان و در قالب کارگاه آموزشی در واحد بوشهر تشریح شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از واحد بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قاضی زاده رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در کارگاه آموزشی انسان کامل با بیان اینکه اعتقاد به عالم پس از مرگ، قیامت و معاد شاخص اصلی تقسیم بندی انسان در علوم دینی و تعالیم الهی است، گفت: اگر پایبندی به این اصل مهم وجود نداشته باشد، انسان ها بر رفتار و کردار خود هیچ نظارتی نداشته و تنها به دنبال لذت جویی حداکثری از دنیا و سیر کردن غرایض و هوای نفسانی خود خواهند بود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با تأکید بر اینکه برای بررسی انسان کامل، پله بندی و رده بندی هایی بر اساس ارزش معنوی وجود دارد، اذعان کرد: انسان ها از حضیض ذلت تا اوج لذت دارای درجه های متفاوت بوده و یکسان نخواهند بود.

قاضی زاده با تأکید براینکه در این تقسیم بندی انسان ها در 5 مرحله قرار می گیرند به تشریح درجات مختلف انسانی از لحاظ دینی پرداخت و عنوان کرد: انسان نوع اول، انسان دنیا طلب محض بوده و گناه، پلیدی و معصیت را سرلوحه عملکرد خود قرارداده است. این انسان پایبند به هیچ یک از مسائل انسان، اخلاقی، الهی و دینی نیست و خداوند کریم و سبحان در قرآن مجید به این افراد نهیب هایی سخت زده و آنان را چهار پا و حتی پست تر از آن دانسته است.

وی دسته دوم انسان ها را افرادی دانست که تلاش بر عدم ارتکاب بر گناه و معصیت دارند اما در مرحله ای از تقوا قرار دارند که با تمام پرهیزهای رفتاری، باز آلوده به معصیت می شوند که اگر با همین شکل زندگی از دنیا روند، میان اعمال نیک و بد آنان جمع و تفریق خواهد شد تا نامه اعمالشان به دست یمین و یسار ایشان قرار داده شود.

حجت الاسلام قاضی زاده دسته سوم انسان ها را متقین معرفی و تصریح کرد: این افراد به درجه ای از معنویت و تقوا رسیده اند که اهل گناه، ظلم و ستم نیستند و تلاش بر پایبندی به تکالیف الزامی انسانی و الهی دارند. این افراد به دنبال پلیدی نبوده و ضمن دوری از مکروهات، در تلاش بر انجام مستحبات نیز هستند.

وی افرادی را که در دسته چهارم قرار دارند را چنین برشمرد: این افراد نه اهل انجام گناه هستند و نه مکروهات و به حدی از تقوا دست یافتنه اند که تلاش دارند اعمالی را که اولویت ندارند را نیز انجام دهند و در حقیقت تلاش بر انجام ترک اولی دارند. پیغمبران و انبیاء الهی در این قشر قرار می گیرند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر دسته پنجم انسان ها را برترین آدمیان معرفی و اذعان کرد: این افراد در بالاترین درجه معنویت، تقوا و خلوص الهی قرار دارند که حتی ترک اولی نیز انجام نمی دهند. 14 معصوم در زمره این افراد قرار دارند که حتی پیامبران الهی برای پیشبرد امور خود و دریافت عنایات الهی، به آنان متوسل می شدند.

وی با بیان اینکه مقام عصمت، یکی از مهمترین خصلت های افراد دسته پنجم انسانی است، خاطرنشان کرد: عصمت یعنی دوری از گناه، خطا، اشتباه و فراموشی و ویژگی بارز انسان کامل است.

قاضی زاده عصمت را بر دو قسم اختیاری و غیر اختیاری تقسیم و اضافه کرد: دوری و پرهیز از گناه و معصیت در حیطه عصمت اختیاری انسان ها است.

وی اضافه کرد: هیچ انسانی حتی عالم ترین و عاقل ترین آنان نمی تواند ادعا کند از اشتباه، خطا و فراموشی مستثنی است از این رو عصمت غیر اختیاری که ممتاز ترین نوع عصمت است به لطف الهی به معصومین علیه السلام اعطا شده تا در دریافت، بیان، ابلاغ و انجام فرامین الهی دچار کوچکترین نقض و نقصی نشوند.

این مسئول با تأکید بر اینکه عصمت غیر اختیاری به واسطه بلوغ و شایستگی که از معصوم در عصمت اختیاری از ایشان بروز کرده به وی ارزانی شده است، توضیح داد: معصوم، در اوج مراحل معنوی خود، همواره مورد امتحان الهی قرار می گیرد.

حجت الاسلام قاضی زاده یکی دیگر از ویژگی های امام معصوم را، هدایت به امر عنوان و اظهار کرد: هدایت به امر توانمندی است که معصوم (ع) چه حاضر و چه غائب، می تواند از طریق ارتباط معنوی با انسان هدایت گر و راهنمای او باشد.

وی افزود: در اثر این ارتباط، انسان هایی که آماده کسب تقوا و معنویت و معارف الهی هستند و وجودشان آکنده از گناه نباشد بذر هدایت در ضمیرشان کاشته و بدون ارتباط مستقیم، هدایت معنوی و روحی دریافت خواهند کرد.

قاضی زاده با اشاره به دستور صریح قرآن در خصوص اطاعت از امامان گفت: بی شک مهمترین ویژگی امام معصوم به ویژه در عصر کنونی که عصر غیبت امام زمان است، در کنار تمام ابزارها و اهرم های هدایت گر، هدایت به امر است که همچون شاه کلیدی برای یافتن راه رستگاری می تواند مورد استفاده انسان قرار گیرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1043615

وب گردی

وب گردی