مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 2 دی

« مهلت مجدد ثبت‌نام در کنکور ارشد در بهمن ماه، آغاز ثبت‌نام سیزدهمین دوره پذیرش پزشکی از لیسانس،‌ لزوم نظارت بر توزیع بودجه پژوهشی» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 2 دی به شرح زیر است:

توزیع بودجه پژوهشی نیاز به نظارت جدی دارد

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، علیرضا صیداوی پژوهشگر برتر کشور در سال گذشته و عضو هیئت‌علمی واحد رشت دانشگاه آزاد اسلامی است و سردبیری یکی از معتبرترین ژورنال‌های خارجی را برعهده دارد. بخشی از درآمدهای نفتی صرف حوزه پژوهشی می‌شود و اکثر این فعالیت‌ها در دست موسسات دولتی است که طبیعتا این بودجه با قوانین موجود تنها در دست بخشی از نظام آموزش عالی قرار می‌گیرد و همین نقطه یک رانت در بخش کلان ایجاد می‌کند، مثلا دانشگاه آزاد اسلامی که سهم 37 درصدی از آموزش عالی را دارد، هیچ جایگاهی در این پروژه‌های تحقیقاتی ندارد. این درحالی است که دولت به‌راحتی می‌تواند با تغییر قوانین خودش فضای پژوهشی را به سمتی ببرد که یک بخش از آموزش‌عالی تمامی تحقیقات کشور را انجام ندهد. حتی می‌توان در یک رقابت برابر پروژه‌ها را به مزایده گذاشت تا هرکس توانایی بیشتری دارد، بتواند آن پروژه را انجام دهد. به نظرم در این روزهایی که لایحه بودجه در مجلس است، نمایندگان نگاه ویژه‌ای به بودجه‌های پژوهشی داشته باشند تا تمامی ظرفیت‌های آموزش عالی وارد یک رقابت پژوهشی شوند.جالب اینجاست که سال گذشته و در جشنواره‌های پژوهشی که در استان و در میان طرح‌های پژوهشی دانشگاه‌های دولتی و آزاد برگزار شد، اکثر برگزیده‌ها از دانشگاه آزاد اسلامی بودند.

درباره جذبی‌های خودتان هم پژوهش کنید

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره یک گزارش در این عنوان روزنامه فرهیختگان، جوابیه‌ای صادر کرده است. پس از آنکه بودجه سال 99 به مجلس رفت، رسانه‌ها هرکدام برحسب تخصصی که داشتند سراغ بخش‌های مختلف این بودجه رفتند. «فرهیختگان» نیز طی گزارشی در صفحه «دانشگاه» موضوع بودجه 18 پژوهشگاه وزارت علوم را بررسی کرد. در ادامه این گزارش روز شنبه۳۰ آذر ۱۳۹۸ در شماره ۲۹۳۷ روزنامه به عملکرد غیرحرفه‌ای و تخصصی «پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» بنابر اسنادی که در اختیار داشت، پرداخت و نوشت: «طبق ادعای برخی اعضای هیئت‌ علمی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تبدیل به حیاط‌خلوت برخی سیاسیون و دچار نوعی باندبازی‌های سیاسی شده است و در کل از فضای علمی و آکادمیک به جدال‌های سیاسی و حضور افراد غیرمتخصص تبدیل شده است.»

در آن گزارش اعلام کردیم که سیدحسین حسینی، عضو هیئت ‌علمی این پژوهشگاه در مطلبی که برای «فرهیختگان» ارسال کرده، به موضوع عدم‌تخصص در جذب برخی افراد و تدریس آنها اشاره و ادعا می‌کند: «در کدام‌یک از مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور می‌توان سراغ گرفت که تدریس در دوره دکتری فلسفه دین را برخلاف قانون و رویه معمول به افرادی بسپارند که سمت «کارشناس» پژوهشگاه دارند (آن هم به‌صورت یک بسته حمایتی خانوادگی! یعنی تدریس زن و شوهر محترم و جوانی که نه هیئت ‌علمی‌اند و نه از تجربه کافی برخوردار)، درحالی که در همان واحد درسی، اعضای هیئت ‌علمی ثابت با تجربه علمی و پژوهشی غیرقابل مقایسه با کارشناسان یادشده در پژوهشگاه وجود دارند! این درحالی است که در رشته فوق، استادان و اندیشمندان شناخته‌شده دیگری نیز در اختیار است، اما مسئولان پژوهشگاه، کارشناس پژوهشی را بر استادان هیئت ‌علمی خود ترجیح می‌دهند و هنگامی که برخی اعضای هیئت ‌علمی طی نامه‌ای رسمی، اعتراض خود را به رئیس و معاونان او اعلام می‌کنند، نه‌تنها هیچ‌گونه اقدامی صورت نمی‌گیرد بلکه پاسخ مسئول آن پژوهشکده‌ هم این است: «شما هم بروید کارگاه برگزار کنید!» این عضو هیئت ‌علمی پژوهشگاه در ادامه ادعا می‌کند مدتی پیش، هنگامی که تعطیل رسمی بود، به اتاق او هجوم برده می‌شود و وسایل آن را از اتاقی که در اختیار این عضو هیئت ‌علمی بوده، بیرون می‌ریزند. همچنین در ادامه این مطلب ارسالی عنوان می‌شود: «آنچه در سال‌های پیش در پژوهشگاه علوم انسانی روی داد، سرریز شدن تعدادی عناصر سیاسی از دانشگاه تربیت‌مدرس به بدنه‌ مسئولیت‌های اصلی پژوهشگاه و خلق انواع و اقسام عناوین و پست‌های نوظهور بود. این سیاست، علاوه‌بر جنبه‌های تخریبی کیفی (که بخشی از آنچه می‌شد به‌صورت عمومی بیان کرد، در یادداشت «برخوردهای سیاسی با جریان‌های علمی؛ سرنوشت گروه روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی»، در خبرگزاری مهر 1398.8.14 آمده است.)، چیزی جز بی‌حرمتی محض به حدود ۱۱۰ عضو هیئت‌ علمی حاضر در پژوهشگاه نبود که از جهات علمی و پژوهشی و اجرایی بر بسیاری از این دست افراد ترجیح داشته و دارند. اگرچه هم‌اکنون به دلیل ظهور تنش‌ها و عوارض این سیاست غلط، قدری از شدت آن کاسته شده، اما برای یک مجموعه علمی مانند پژوهشگاه علوم انسانی با این تعداد قابل‌توجه عضو هیئت ‌علمی، آسیبی بالاتر از این نیست که فردی غیرخودی، عنوان ریاست آن را یدک بکشد. آیا در آن زمان، وزارت علوم نمی‌توانست از میان 100 نفر عضو هیئت‌ علمی زن و مرد، با انواع و اقسام طیف‌های فکری، حتی یک نفر که با سیاست‌های دولت کنونی همسو باشد، برگزیند؟! این امر چیزی جز بی‌اعتنایی مسئولان وزارت علوم به هویت علمی و اجرایی اعضای هیئت ‌علمی پژوهشگاه نیست.»پس از انتشار این گزارش، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در جوابیه‌ای پنج بندی متنی را برای روزنامه ارسال کرده است که در ادامه می‌خوانید.نظر به اینکه در آن نشریه در شماره ۲۹۳۷ مورخ ۳۰ آذر ۱۳۹۸ بدون هیچ‌گونه بررسی و احراز صحت و سقم موضوع، مطلبی تحت‌عنوان «در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی چه می‌گذرد» درج و منتشر شد که تمامی مطالب توهین و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و مقامات تدوین شده است، لذا ضمن محفوظ ماندن اقدامات قانونی و قضایی و به استناد تبصره ماده ۲۳ قانون مطبوعات مقتضی است در جهت تنویر افکار عمومی، نکات ذیل در آن روزنامه محترم در همان صفحه اول و با همان فونت و تیتر و در اولین شماره منتشر شود. ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 2 دی به شرح زیر است:

مهلت مجدد ثبت‌نام در کنکور ارشد در بهمن ماه

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش در این عنوان روزنامه آفرینش از مهلت مجدد ثبت‌نام در کنکور ارشد در بهمن ماه خبر داد و گفت: به منظور تسهیلات برای آن دسته از داوطلبانی که در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته در مهلت مقرر 16 تا 28 آذر ثبت‌نام کرده‌اند، اطلاعات ثبت‌نامی از دوشنبه 14 بهمن و تا چهارشنبه 16 بهمن روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد و کلیه متقاضیان مذکور می‌توانند در مهلت درنظر گرفته شده پس از مطالعه دفترچه و اطلاعیه اصلاحات نسبت به کنترل و ویرایش اطلاعات خود اقدام کنند.

وی افزود: همچنین به منظور مساعدت با داوطلبانی که در مهلت مقرر موفق به ثبت‌نام در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته نشده‌اند ترتیبی اتخاذ شده که از 14 بهمن تا 16 بهمن 98 نیز این دسته از متقاضیان بتوانند در آزمون ورودی کارشناسی ارشد ناپیوسته و مرحله اول بیست و پنجمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور ثبت‌نام کنند.

ثبت‌نام سیزدهمین دوره پذیرش پزشکی از لیسانس آغاز شد

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، ثبت‌نام سیزدهمین دوره پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شد و تا پایان سه‌شنبه اول بهمن ماه 98 ادامه دارد.

این ثبت‌نام به صورت اینترنتی صورت می‌گیرد و داوطلبان با مراجعه به سایت معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران و اسکن مدارک می‌توانند نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند. هرگونه مغایرت مدارک ارائه شده با دستورالعمل موجب لغو شدن ثبت‌نام از طرف دانشگاه خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056414

وب گردی

وب گردی