بی‌‌کفایتی به وقت بودجه

دانشجویان و استادان دانشگاه علم و صنعت به مناسبت بزرگداشت یوم الله ۹ دی راهپیمایی کردند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشجویان و استادان دانشگاه علم و صنعت به مناسبت بزرگداشت یوم الله ۹ دی راهپیمایی کردند.

دانشجویان در این راهپیمایی شعارهایی نظیر «هیهات از بی‌تدبیری» و «سکوت سفره‌های مردم را بشکنیم» و «بی کفایتی به وقت بودجه» را سر دادند.

همچنین دانشجویان در این گردهمایی بیاینه‌ای در بزرگداشت یوم الله ۹ دی منتشر کردند.
در بخش ابتدایی این بیانیه ابتدایی این بیاینیه آمده است: یوم الله نهم دیماه؛ یادآور روزهای باشکوهی است که اگرچه تلخ کامی‌های ناشی از فتنه را باخود به همراه داشت، اما به سرانجام خوش اتحاد یک ملت در برابر فتنه انگیزان داخلی وحامیان خارج نشین آنها ختم شد و نشان داد که ملت عظیم ایران،هرگز کمر خود را زیر چنین نیرنگ های عظیمی خم نخواهد کرد. نهم دیماه، به حق سالروز جشن بیعتی مجدد با آرمانهای انقلاب اسلامی ۵۷ و راه بنیان گزار عظیم الشأن آن است.

دانشجویان در این بیانیه آمده است: هرسال در چنین روزی گردهم می‌آییم تا به منافقان فتنه انگیز داخلی و دشمنان دندان تیز کرده ی خارجی این گزاره را یادآوری کنیم که «ما ملتی هستیم پشتیبان ولایت فقیه،و تا چنین است به مملکتمان گزندی نخواهد رسید». همانطور که چندی قبل، رهبر انقلاب در جمع فعالان اقتصادی تبیین فرمودند؛ما در عرصه‌ی فتنه های نظامی ابتدای انقلاب،و فتنه های سیاسی سالهای قبل،و فتنه های امنیتی حوادث سال‌های اخیر(و در رأس آن ،حوادث آبانماه امسال)،دشمن را عقب زدیم،لیکن ما همچنان درگیر فتنه‌های اقتصادی عظیمی هستیم که برای جلوگیری از به بار نشستن آن به هوشیاری و آمادگی همه اقشار جامعه و خصوصا نخبگان دانشگاهی، نیاز دوچندانی احساس می‌شود.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: ارزپاشی‌ها و سکه پاشی‌های فساد زا و بدون هدف به بهانه جلوگیری از افزایش حباب گونه ی قیمت‌ها بوده اند، حباب‌هایی که انگار هیچ گاه قصد کوچک شدن و ترکیدن نداشته و ندارند! عدم توانایی در کنترل بازارهای مختلف معیشتی مردم(از جمله ارز و سکه) و تعطیلی دومینو وار کارخانه ها و تنگ تر شدن رزق قشر ضعیف جامعه و شروع اعتصابات کارگری و آشکار شدن فساد هایی با ارقام غیر قابل تصور برای عموم جامعه،آن هم از طرف نزدیک ترین افراد بدنه ی اصلی هیئت دولت یازدهم و دوازدهم و رئیس آن و تحمیل تورم سنگین و کم سابقه به اقتصاد،با رقمی نزدیک به رکورد تورم دولت سازندگی است.

دانشجویان در این بیانیه آمده است: تکبر ساختاری، مردم گریزی، عدم پاسخ گویی و عدم همراه کردن مردم با تصمیمات، تا آنجا در دولت نفوذ کرده که به خود اجازه داد تا با یک تصمیم یک شبه و بدون اطلاع رسانی های لازم،مردم را در بهتی عجیب فرو برده و زمینه جولان فتنه انگیزان داخلی و حامیان خارجی آنها را فراهم آورد. همه خسارت‌ها به یکطرف؛ اما به راستی چگونه میتوان آن نیشخندهایی را تحمل کرد،که چونان نمکی بر زخم مردم پاشیده میشد و از تصمیم به این مهمی تا صبح جمعه همان روز، ابراز بی‌اطلاعی میکرد؟! تأسف بارتر آنکه در روزهای اخیر،دولت حرف و برجام، به جای درس گرفتن از بلاهایی که به امید مذاکره، بر سر مفاهیمی مانند تدبیر و کلید در اذهان مردم آورده، مجددا پیگیر به میان آوردن صحبت مذاکره با کدخدا، به بهانه‌ای مانند لوایح استعماری FATF و CFT شده است. قصه کهنه اما پر غصه لایحه بودجه، این بار میان این همه نابخردی و بی‌کفایتی، به طرز عجیبی متفاوت می‌کند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: لایحه بودجه در دولت‌های مختلف اگرچه هیچ گاه خالی از اشکال‌های ساختاری و پایه‌ای نبوده، اما هرگز این چنین متوهمانه و بدور از حساب و کتاب نیز نبوده است! از جمله مشکلات اساسی این بخش؛ پیشنهاد شدن بودجه ی سال آینده بر پایه فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت خام است!این در حالیست که هم اکنون فروش روزانه نفت کشورمان، چیزی در حدود۳۰۰هزار بشکه نفت است! همین اشکال باعث می‌شود تا سال آینده، میزان زیادی از در آمدهای بودجه محقق نشده و دولت ناچار به انتخاب راهکارهایی همچون ریاضت اقتصادی یا برداشت از صندوق توسعه ملی و دیگر راهکارهای پرخطا شود،تا بتواند کسری بوجود آمده در این بخش را جبران کنید.

در این بیانیه آورده شده است:‌ دیگر مشکل اساسی اما، معطوف به تعریف نشدن سرفصل‌های مالیاتی جدید و قابل اعتنا، برای سال آینده است. بدین معنا که سرفصل های قدیمی‌ای همچون مالیات بر در آمد کارمندان دولت، مالیات بر سود و عوایدی بازاریان باقوت بیشتری پیگیری شده، تا کسری‌های بخش‌های مختلف بودجه از جیب مستضعفان و عامه مردم جبران شوند،اما قرار نیست نظام های مالیاتی دولت، ذره‌ای تمرکز بر سرمایه زراندوزانی پیدا کند که روز به روز در خلأ قوانین مناسب، در حال استفاده هرچه ناعادلانه تر از منابع عمومی هستند.

در بیانیه دانشجویان دانشگاه علم و صنعت آمده است: مشکل قابل تأمل تر اما، راه حل جایگزین و تا حدی تمسخر انگیز دولت برای کم کردن سهم فروش نفت در بودجه است تا جایی که راهکار جایگزین فرهیختگان پاستور نشین برای رفع این مشکل،جایگزینی فروش اموال منقول و سرمایه‌ای دولت به جای نفت بوده است!برای واضح کردن این مورد کافیست به این نکته دقت شود که دولت از این بعد به جای قسمت اعظمی از فروش نفت(که دردسرها و هزینه های فراوانی از فرآیند استخراج تا فروش در پی دارد)،به فروش معادن،زمین‌ها، شرکتها دولتی روی آورده و چه بسا زین پس شاهد وابستگی‌ای به مراتب بدتر از نفت در بودجه سالانه کشور باشیم؛ یعنی وابستگی برای بحراج گذاشتن منابع غیرنفتی!

در بخش پایانی از این بیانیه آمده است: دانشجویان و استادان انقلابی دانشگاه علم و صنعت ایران، هرگز در برابر چنین رویه‌های ناصوابی سکوت نکرده و ضمن ابراز همدردی با مردم رنج دیده و سختی کشیده ی میهن عزیزمان و همچنین مخالفت مستدل با کلیات لایحه پیشنهادی بودجه ۹۹، همچون همیشه اعلام آمادگی خود را برای ارائه راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت حل مشکلات مختلف کشور ابراز کرده و به مردم بصیر و آگاه ایران اسلامی این اطمینان را می‌دهند که شاهراه حل همه مسائل کشور از راه نگاه به درون عبور کرده و با اتکای به ظرفیت همین جوانان پرشور انقلابی و دانشجو که فرزندان شما و آینده سازان ایران هستند، محقق خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057077

وب گردی

وب گردی