طراحی سیستم تحریک عمقی غیرتهاجمی مغز

محققان در دانشگاه صنعتی اصفهان با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی با انجام طرحی موفق به طراحی یک دستگاه تحریک عمقی غیر تهاجمی مغز با استفاده از جریان الکتریکی تداخلی شدند.

به گزارش گروه علمی و فناوری ایسکانیوز، دکتر فرزانه شایق از مجریان این طرح گفت: روش تحریک غیر تهاجمی عمقی مغز براساس میدان‌‌های الکتریکی تداخلی به عنوان شیوه ای جدید برای تحریک الکتریکی ساختارهای عمقی مغز به تازگی معرفی شده و توسعه آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه انجام این پژوهش روشی جدید برای تحقیقات درحوزه تحریک عمقی مغز است، افزود: هدف این پژوهش مطالعه عمیق مکانیسم اصلی این روش و ارزیابی آن با بهره‌بردن از تجزیه و تحلیل محاسباتی و ارزیابی آزمایشگاهی است.

مجری این طرح اضافه کرد: بسیاری از بیماری‌های عصبی و اختلالات روانشناختی ممکن است با استفاده از دارو قابل درمان نبوده و یا این درمان‌ها دارای عوارض جانبی باشند، بنابراین در سال‌های اخیر روشی با عنوان تحریک مغز جایگزین درمان‌های دارویی شده است.

وی یادآور شد: در این روش ساختار مغز با استفاده از جریان الکتریکی تحریک می‌شود که به بهبود درمان کمک می‌کند.

شایق گفت: کاربرد روش‌های تحریک غیرتهاجمی مرسوم همچون تحریک مغناطیسی یا الکتریکی فراجمجمه‌ای در تحریک ساختارهای عمقی بدون اثر گذاری بر لایه‌های سطحی مغز به طور مستقیم هنوز اثبات نشده است و از سوی دیگر، روش تحریک عمقی مغز (تحریک تهاجمی) که تحریکات الکتریکی مغز از طریق قرار گیری الکترودهایی داخل بافت مغز انجام می‌شود، خطراتی را برای بیمار به همراه دارد.

وی خاطر نشان کرد: انجام این پژوهش روشی جدید برای تحقیقات درحوزه تحریک عمقی مغز است بطوری که با استفاده از جریان الکتریکی تداخلی به صورت غیر تهاجمی به نقاط عمقی مغز دسترسی پیدا می‌کنیم.

این محقق که طرح پژوهشی را با مشارکت دکتر رسول امیرفتاحی به انجام رسانده است، با بیان اینکه دستگاه مورد نیاز برای این کار طراحی و ساخته شد و مراحل نخست که همان تحقیق بر روی موش و فانتوم نیز با موفقیت به انجام رسید.

وی افزود: سیگنال‌های دریافت شده (پتانسیل محلی میدان) نشان داد که این روش قابلیت تحریک نقاط عمقی مغز بدون اثر گذاری روی قشر مغز به صورت مستقیم را دارا است.

شایق همچنین خاطر نشان کرد: در این پژوهش با بهره بردن از تکنیک‌های مدل‌سازی، مغز مدل شده و میدان تحریک حاصل از اعمال جریان‌های الکتریکی به صورت تحلیلی محاسبه شدند و نتایج حاصل از انجام آزمایش بر روی مغزموش نشان می‌دهد که توان فرکانسی سیگنال‌ها در حین تحریک نسبت به قبل تحریک افزایش معناداری داشته است.

وی یادآور شد: یکی از کاربردهای اصلی تحریک عمقی غیرتهاجمی در درمان اعتیاد است، که در حال حاضر در موش‌های آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که بخشی از نتایج این تحقیق با عنوان “Computational analysis of non-invasive deep brain stimulation based on interfering electric fields” در مجله Physics in Medicine & Biology به چاپ رسیده است.

منبع:ایسنا

انتهای پیام

کد خبر: 1059044

وب گردی

وب گردی