آیین‌نامه عضویت و تسهیلاتِ باشگاه پژوهشگران تغییر کرده است

معاون دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌های این معاونت را تشریح کرد و گفت: در برنامه جدید باشگاه پژوهشگران به طور عمده روی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و دانش‌آموزان مدارس سما متمرکز بوده و دنبال این هستیم که این افراد توانمند شوند.

فربد رزازی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره برنامه‌های باشگاه پژوهشگران در حوزه دانشجویی گفت: در حوزه دانشجویی سه موضوع کلیدی داریم؛ مسابقات دانشجویی، انجمن‌های علمی دانشجویی و طرح‌های پژوهشی دانشجویی، سه موضوعی است که از ابتدای سال در دوره جدید باشگاه توسط معاونت دانشجویی پیگیری می‌شود.

او ادامه داد: پیش از این انجمن‌های علمی فعال نبود که در حال حاضر این انجمن‌ها به جریان افتاده و وضعیت اداری، قانونی و مجوزهای آن فعال و برنامه‌های آن نیز آغاز شده است. در خصوص مسابقات نیز ۳۱ مسابقه ملی را دنبال می‌کنیم و استان‌ها در این زمینه اقدامات خود را کلید زده‌اند و وظیفه هدایت، تعریف دقیق مسئله و ترویج فضای علمی دانشجویی در کشور را بر عهده دارند.

معاون دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در خصوص طرح‌های دانشجویی نیز گفت: طرح‌های دانشجویی نیز به صورت فراخوان با محورهای علمی و همچنین با محورهای اجرایی پروژه‌های مشخص اعلام شد و در حال حاضر فراخوان آن فعال و در حال گرفتن پروپوزال هستیم.

هدف باشگاه آموختن راه انجام پژوهش به دانشجویان است

او تاکید کرد: در طرح‌های پژوهشی دانشجویی به دنبال عرضه یک محصول جدید یا تجاری سازی آن نیستیم. همچنین به دنبال این نیستیم که خروجی طرح پژوهشی تولید علم و یا تولید مقاله باشد؛ اصل هدف و جایگاه باشگاه این است که دانشجویان ادبیات پژوهش کردن یعنی راه انجام پژوهش را یاد بگیرند. چنین رویکردی هم یک نوع تمرین پژوهش بوده و هم باعث می‌شود دانشجو انگیزه و جسارت حل مسئله را پیدا کند.

رزازی با تاکید بر این که با چنین رویکردی دانشجو اعتماد به نفس و دغدغه حل مسائل جدی کشور را پیدا می‌کند اضافه کرد: در چنین شرایطی است که دانشجو مسائل را شناسایی و آسیب‌شناسی کرده و می‌تواند برای آن راه حل پیدا کند و در نهایت در مقیاس کوچک آن مسئله را تست کند.

او با بیان این که حمایتی که انجام می‌دهیم بیشتر از جنس توانمندسازی است، اظهار کرد: حمایتمان از جنس حمایت مالی است و در عین حال برنامه‌های توانمندسازی باشگاه مکمل آن خواهد بود.

معاون دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در خصوص نحوه ارتباط اعضای باشگاه با صنعت نیز توضیح داد: ارتباطمان با صنعت برای حل مشکل صنعت نیست، بلکه برای ساختن نیروی انسانی مورد نیاز صنعت است. در نتیجه این اشتباه رایج را انجام نداده و کاری که یک دانشجو نمی‌تواند انجام دهد را بر عهده آن نمی‌گذاریم. معتقدیم طرف ما یک دانشجو است نه یک هیئت علمی یا سازمانی که بتواند مشکل صنعت را حل کند.

تربیت نیروهایی که مهارت‌های مورد نیاز صنعت را داشته باشند

رزازی تاکید کرد: به دنبال این هستیم نیروهای با انگیزه تربیت کنیم که تخصص‌ و مهارت‌های مورد نیاز صنعت را داشته باشد. برای انجام این کار از صنایع به طور عمده از طرف ستاد و به طور محلی از سوی هر کدام از باشگاه‌ها، با صنایع منطقه‌ای مذاکره می‌کنیم که برخی از این مذاکرات به تفاهم ختم شده و تفاهم‌نامه نیز امضا شده است. در واقع تلاش می‌کنیم تا مشکلات صنایع را در برنامه‌های باشگاه‌ها گنجانده و یا به مسابقه گذاشته و یا بر مبنای آنها طرح تعریف کنیم.

به گفته او طرح‌هایی در فراخوان طرح‌های تحقیقاتی پیشنهاد شده است و از موضوعات و دغدغه‌هایی بوده که بخش‌های مختلف صنعتی در باشگاه مطرح کردند که قرار است هر سه ماه یک بار این کار انجام شود.

معاون دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص توانمندسازی اعضای باشگاه نیز صحبت به میان آورد و گفت: علاوه بر اینکه طرح‌های پژوهشی و یا مسابقات را مبنا قرار می‌دهیم، معتقدیم این طرح‌ها و مسابقات برای دانشجویان ایجاد انگیزه می‌کند تا مهارت‌های مورد نیاز خود را درک و متوجه شوند چه نوع مهارت‌هایی را باید یاد بگیرند.

برگزاری دوره‌های توانمندسازی برای اعضای باشگاه

او با بیان این که برای اعضای باشگاه دوره‌های توانمندسازی برگزار می‌کنیم تصریح کرد: این دوره‌ها از جنس کارگاه آموزشی و سخنرانی‌های کلیدی است. در باشگاه‌های مختلف کشور و در تمام واحدها این موضوع را دنبال می‌کنیم که در این دوره‌ها نیز مسئله ارتباط با صنعت معنی دار خواهد شد؛ همچنین دوره‌های مهارتی را برگزار خواهیم کرد که مورد نیاز صنعت بوده و در نهایت به اشتغال و کارآفرینی اعضای باشگاه منجر شود.

رزازی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص آیین‌نامه‌های جدید عضویت و تسهیلات برای اعضای باشگاه توضیح داد: پیش از این عضویت در باشگاه بر مبنای جذب افراد توانمند در کل کشور بود؛ در واقع افراد توانمند را شناسایی کرده و تحت پوشش قرار داده و بر اساس فعالیت‌های علمی یا پژوهشی که انجام دادند از آن‌ها حمایت مالی انجام می‌شد؛ یعنی اعضای باشگاه ابتدا فعالیت خود را انجام داده سپس ما به آن‌ها تسهیلات ارائه داده و از آنها حمایت می‌کردیم.

او ادامه داد: اما در برنامه جدید به طور عمده روی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و دانش آموزان مدارس سما متمرکز بوده و دنبال این هستیم که این افراد توانمند شوند. در نتیجه به جای این که حمایت‌مان از جنس این باشد که به نتیجه فعالیت پژوهشی جایزه دهیم، سعی خواهیم کرد دانشجویان خود را در آن زمینه تشویق کرده و جو علمی ایجاد کنیم. در نتیجه افرادی دانشمند و دارای شخصیت تخصصی تربیت می کنیم که در جامعه و برای کشور مفید باشند.

معاون دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: در واقع آیین‌نامه عضویت باشگاه تغییرات جدی داشته و افرادی که می‌توانند عضو باشند باید دانشجو باشند و نه فارغ التحصیل؛همچنین باید دانشجوی دانشگاه ازاد اسلامی و یا دانش آموز فعلی مراکز آموزشی سما باشند.

رزازی در پایان گفت: همچنین جنس تسهیلات نیز تغییرات عمده‌ای داشته است؛ در واقع تسهیلات بیشتر به فعالیت‌های افراد تخصیص داده شده تا افراد را به فعالیت وادار کند. در واقع بودجه به فعالیت‌های توانمندسازی و فعالیت‌های مهیج علمی و انجمن‌ها تعلق می‌گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059362

وب گردی

وب گردی