مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 19 بهمن

«نمایش ۵۰ اثر فاخر از زندگی شهید سلیمانی در دانشگاه فرشچیان، تحول در دانشگاه آزاد به روایت ۵ نظام رتبه‌بندی معتبر جهانی و تجمیع وام‌های دانشجویی» از جمله مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 19 بهمن به شرح زیر است:

تحول در دانشگاه آزاد به روایت ۵ نظام رتبه‌بندی معتبر جهانی

گزارش «فرهیختگان» از رشد علمی دانشگاه آزاد در نظام رتبه‌بندی شانگهای، کیو اس، لایدن، یواس‌نیوز و سایمگو حکایت دارد. داره پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با هدف انتشار آخرین اخبار و گزارش‌های تولیدات علمی این دانشگاه گزارشی را منتشر می‌کند که براساس گفته‌های این گاهنامه قصد داریم وضعیت تولیدات و پایگاه‌هایی را که در آن این تولیدات مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، بررسی کنیم. در چند دهه گذشته تولید آثار علمی، پژوهشی و مطالعه روند حاکم بر ارتباطات علمی مورد توجه جدی قرار گرفته است و به همین دلیل شاخه‌های نوین علم تغییر کرده‌اند که کتاب‌سنجی، شکل‌گیری مطالعات استنادی و به‌ویژه علم‌سنجی از مهم‌ترین این تغییرات هستند. همین مساله باعث شد به‌منظور ارزیابی عملکرد پژوهشی در دهه 1970-1960 پایگاه استنادی علوم توسط گارفیلد ایجاد شود تا شاخص‌های علم‌سنجی مورد ارزیابی قرار گیرد. از همان وقت تا امروز موسسات مختلفی پدید آمده‌اند که از شاخص‌های متفاوتی برای رتبه‌بندی استفاده می‌کنند.

این شاخص‌ها بسیار متنوع بود و طیف وسیعی از تعداد صفحات وب‌سایت دانشگاه تا مساحت و کیفیت آموزش آن را در بر می‌گرفت. کیفیت آموزش، مهم‌ترین شاخصی بود که در بسیاری از رتبه‌بندی‌ها به آن استناد می‌شد. پارامترهای تاثیرگذار بر این شاخص در رتبه‌بندی‌های مختلف متفاوت هستند، اما عموما تعداد جوایز بین‌المللی کسب‌شده توسط دانشگاه به‌ویژه جایزه نوبل و تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه در این دسته قرار می‌گیرند. وجهه بین‌المللی دانشگاه نیز شاخص مهم دیگری است که در رتبه‌بندی، به آن توجه ویژه می‌شود. با توجه به اینکه در دنیای رو به جهانی شدن امروز، موفق‌ترین دانشگاه‌ها آنهایی هستند که بتوانند بهترین دانشجویان و اساتید را از سراسر دنیا جذب کنند، تعداد اساتید و دانشجویان بین‌المللی دانشگاه، کنفرانس‌های بین‌المللی و همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه نیز از پارامترهای تاثیرگذار در این شاخص هستند. فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی نیز ازجمله شاخص‌های تاثیرگذار در رتبه دانشگاه است که به نوعی بیانگر خروجی علمی دانشگاه به شماره می‌روند. از پارامترهای موثر بر این شاخص می‌توان به حجم پژوهش‌های انجام‌شده، درآمدهای پژوهشی و اعتبار تحقیقات اشاره کرد. برای ارزیابی اعتبار تحقیقات از معیارهای مختلفی مانند تعداد مقالات چاپ‌شده در مجلات معتبر علمی، تعداد مقالات ISI، تعداد ارجاعات مقالات و نسبت ارجاعات به اعضای هیات‌علمی استفاده می‌شود. از شاخص‌های دیگری که در رتبه‌بندی‌های مختلف از آنها استفاده می‌شود می‌توان به نسبت استاد به دانشجو، اعضای هیات‌علمی برنده جایزه نوبل، اساتید و فارغ‌التحصیلان دارای مقالات پراستناد، امکانات آزمایشگاهی، سرانه کتاب و مجلات، بازدهی دانشگاه نسبت به اندازه آن، ابداعات و نوآوری‌های صنعتی، تعداد مراکز رشد دانشگاه و کیفیت وب‌سایت دانشگاه اشاره کرد. دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان توانسته جایگاه خوبی را براساس ارزیابی‌های مختلف پایگاه‌های علم‌سنجی به دست بیاورد که چند پایگاه آن را در ادامه مورد ارزیابی قرار داده و جایگاه دانشگاه را نیز در سال‌های اخیر به دست آورده‌ایم. ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نمایش ۵۰ اثر فاخر از زندگی شهید سلیمانی در دانشگاه فرشچیان

حبیب‌الله صادقی، دبیر کارگروه نقاشی «سرو بلند انقلاب اسلامی» در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اعلام کرد: این اتفاق بسیار مبارک با پیشنهاد دکتر محمدمهدی طهرانچی و به همت دانشگاه آزاد اسلامی و با همکاری مرکز فرهنگی انجمن تجسمی انقلاب و دفاع مقدس روایت فتح در واحد فرشچیان برگزار شده است و درحقیقت اولین اقدام ملی در دوران انقلاب اسلامی برای این سردار شهید محسوب می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه در واحد فرشچیان دانش لازم در حوزه‌های مختلف هنری وجود دارد، تلاش کردیم با ایجاد گروه کاری 30نفره، اساتید بنام نقاشی، نگارگری و خوشنویسی را شناسایی و از آنها برای شرکت در کارگاه‌ها و همچنین خلق آثار دعوت به همکاری کنیم و نتیجه آن نیز همکاری نزدیک 50 نفر از این اساتید در سه حوزه نام برده، بوده است.

دبیر کارگروه نقاشی «سرو بلند انقلاب اسلامی» با بیان اینکه حضور هنرمندان نام‌آشنای کشور برای خلق آثار با موضوع زندگی شهید قاسم سلیمانی اقدام بی‌نظیری بوده است، تصریح می‌کند: طبیعی است که در آینده حتما نمایشگاهی از آثار خلق شده توسط این اساتید برپا خواهد شد و این آثار در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

یارزاده، مدیر اجرایی پروژه «سرو بلند انقلاب اسلامی» نیز می‌گوید: برای هر کدام از بخش‌های این پروژه از اساتید نام‌آشنا استفاده کرده‌ایم، در همین راستا 20 تن از هنرمندان بخش نقاشی، 17 تن از هنرمندان بخش نگارگری و 10 تن از اساتید ممتاز حوزه خوشنویسی در این پروژه همکاری داشته‌اند و ماحاصل آثار خلق شده توسط آنها از 23 تا 29 بهمن ماه در موزه فلسطین در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

او ادامه می‌دهد: درمجموع نیز نزدیک به 50 اثر را خواهیم داشت و باید بگویم برای بخش خوشنویسی آیات قرآن و بیانات مقام معظم رهبری را در رابطه با شهید سردار قاسم سلیمانی در نظر گرفتیم که هر کدام از اساتید این حوزه می‌توانند آنها را در قالب خوشنویسی به رشته تحریر در بیاورند.

مدیر اجرایی پروژه «سرو بلند انقلاب اسلامی» با بیان اینکه کتاب مجموعه این آثار نیز در آینده به چاپ خواهد رسید، تصریح می‌کند: البته در روزهای آینده نقد و بررسی آثار خلق شده را نیز خواهیم داشت و از آنجایی که آثار گنجینه سرو بلند انقلاب اسلامی در دانشگاه فرشچیان خلق شده به موزه فرشچیان منتقل می‌شود و در آنجا همه روز امکان بازدید از آن وجود خواهد داشت.» یارزاده می‌گوید: «بعد از پایان پروژه مربوط به شهید قاسم سلیمانی، قرار است پروژه گلستان هنر را داشته باشیم که در حوزه نگارگری آثاری با موضوع ابیات گلستان توسط اساتید خلق خواهد شد، البته باید بگویم بعد از شهادت قاسم سلیمانی بنا به شخصیت بزرگ این سردار، پروژه گلستان هنر ما به زندگی این شهید اختصاص پیدا کرد و در این پروژه نیز صرفا قرار نیست آثار هنری در قالب پرتره باشند، بلکه همه جنبه‌های زندگی این شهید مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 19 بهمن به شرح زیر است:

شرایط و ضوابط ثبت‌نام در کنکور 99 اعلام شد

جزئیات ثبت‌نام‌ و شرایط و ضوابط شرکت در کنکور سراسری‌ ‌در این عنوان روزنامه آفرینش اعلام شده است. کنکور سراسری‌ برای‌ پذیرش در رشته‌های با آزمون در دوره‌های‌ روزانه، نوبت دوم «شبانه»، نیمه‌حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی، دانشگاه‌ پیام‌ نور (آموزش‌ از راه‌ دور) و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌ غیرانتفاعی‌ و غیردولتی‌ و همچنین رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

ثبت‌نام‌ برای‌ شرکت‌ در کنکور از روز چهارشنبه 16 بهمن ماه 1398 آغاز شده است و این مهلت در ساعت 24 پنجشنبه 24 بهمن ماه‌ پایان‌ می‌پذیرد.

وام‌های دانشجویی تجمیع می‌شوند

ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان در این عنوان روزنامه آفرینش از طرح تجمیع وام های دانشجویی خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود 20 وام داریم که در این طرح تعداد آنها به 5 الی 6 وام می‌رسد ولی این به معنی حذف وام ها نیست.

درباره اجرای طرح تجمیع وام‌های دانشجویی و بازنگری رویه‌های پرداخت و بازپرداخت گفت: طرح تجمیع وام‌های دانشجویی هنوز به اتمام نرسیده باید مراحل لازم را طی و تاییدیه های لازم را اتخاذ کرده و سپس اجرایی شود.

وی درباره اینکه آیا با اجرایی شدن طرح برخی از وام‌های دانشجویی حذف می‌شود یا خیر افزود: در حال حاضر حدود 20 وام دانشجویی داریم که با اجرای این طرح تعداد آنها به حدود 5 الی 6 وام دانشجویی می‌رسد اما قرار نیست وامی حذف شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: تجمیع و بازنگری که گفته می‌شود بدین معنی است که در این طرح 5 الی 6 وام تحت عنوان یک وام جدید معرفی شده و جامعه هدف و شرایط پرداخت آن اعلام می‌شود.

وی ادامه داد:بنابراین بدین معنی نیست که وامی حذف شده، بلکه در یک قالب جدید؛ متناسب با نیازها و تجربیاتی که از سبد پرداختی وام‌ها داریم جایگزین قبلی می‌شود.

مطیعی افزود: در حال حاضر این طرح در حال بررسی و طی فرایندهای لازم است و تا زمان اجرا همان سیستم قبلی ارائه وام‌ها برقرار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060273

وب گردی

وب گردی