لرستان در آستانه سیل دوباره/منازل پلدختر تخلیه شد

هشدار وقوع سیل چند روز است که در استان لرستان دست به دست می چرخد؛ پیش بینی شده بیش از 100 میلیمتر باران در زمان کوتاهی بر سر لرستانی‌ها ببارد و این به معنی افزایش ناگهانی و خارج از تحمل رودخانه‌ها، وقوع سیلی دوباره و احتمال به بار آوردن خرابی‌ها در شهرستان هایی مانند کوهدشت، پلدختر، خرم‌آباد و بروجرد است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، تا به امروز ستادهای بحران شهرستانها تشکیل جلسه داده اند، به مردم هشدار داده شده، نقاط اسکان موقت تعیین شده و برای تامین تجهیزات مورد نیاز در صورت وقوع سیل تمهیدات اندیشیده شده است؛ با این شرایط ظاهرا دیگر قرار نیست مسئولان از باران سیل آسای در پیش غافلگیر بشوند و هر آنچه در توان داشته اند انجام داده‌اند.

منازل برخی مناطق پلدختر تخلیه شد

حسن رضائیان، فرماندار پلدختر گفت: برخی اهالی این شهرستان که در معرض خطر سیل قرار دارند، منازل خود را تخلیه کرده‌اند. برای مقابله با حوادث احتمالی سیل تا جایی که امکان و ضرورت داشته، اقداماتی را انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: اسکان اضطراری، آذوقه و سایر موارد ضروری تامین شده و در بحث آب شرب و سوخت نیز اقدامات لازم انجام شده است.

وی در خصوص لایروبی رودخانه کشکان گفت: شرکت آب منطقه‌ای استان، نقاطی که اهمیت بیشتری داشته را لایروبی کرده و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

رضاییان در پاسخ به اینکه چون دیواره ساحلی به‌طور کامل احداث نشده، مشکلی ایجاد نمی‌شود؟ گفت: این دیواره ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اگر بارندگی‌ها اجازه بدهد تا پایان سال کامل خواهد شد و امیدواریم تا آن موقع مشکلی رخ ندهد.

سامانه بارشی قوی در راه لرستان است/ پیش بینی بارش تا ۱۳۰ میلی‌متر

بهروز مرادپور، مدیرکل هواشناسی لرستان گفت: سامانه بارشی قوی عصر دوشنبه وارد استان می‌شود که پیش بینی می‌شود بین ۸۰ تا ۱۳۰ میلی‌متر بارش در استان داشته باشیم.

بهروز مرادپور در جلسه مدیریت بحران استان از ورود سامانه بارشی قوی به استان از روز دوشنبه خبر داد و اظهار کرد: این موج بارشی از غرب و جنوب غرب وارد کشور می‌شود.

وی مناطق جنوب شرقی استان را در خطر دانست و افزود: همچنین سرعت وزش باد بر اثر این سامانه در بعضی از مناطق به ۷۰ تا ۹۰ کیلومتر خواهد رسید.

مرادپور گفت: طبق پیش‌بینی‌ها شهرستان‌های کوهدشت، پلدختر و خرم‌آباد و بخش پاپی بیشترین بارش‌ها را به خود اختصاص خواهند داد.

دبی رودخانه‌های خرم‌آباد و پلدختر افزایش می‌یابد

رضا میرزایی، مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان گفت: با ورود سامانه بارشی جدید به استان روزهای سه شنبه و چهارشنبه دبی رودخانه‌های خرم‌آباد و پلدختر افزایش می‌یابد.

وی در جلسه مدیریت بحران که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد،گفت: طی روزهای اخیر میزان دبی رودخانه‌های استان اندازه گیری شده‌ و در آمادگی لازم برای مقابله با سیل به سر می بریم.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی‌ها دبی رودخانه خرم‌آباد در روز سه شنبه به ۲۵۰ متر مکعب در ثانیه می‌رسد، افزود: این میزان دبی در پلدختر به ۲ هزار و ۳۰۰ متر مکعب در ثانیه خواهد رسید.

میرزایی با بیان اینکه رودخانه کشکان ظرفیت عبور 2000 متر مکعب بر ثانیه را دارد، تصریح کرد: این میزان به علت کامل نشدن دیواره‌های حفاظتی رودخانه کشکان است. باید تجهیزاتی که در بستر رودخانه قرار دارد را جمع آوری کنیم و شرایط را برای عبور بیشترین مقدار دبی رودخانه فراهم کنیم.

ورود سامانه بارشی سیل آسا به لرستان/ مردم آگاه شوند

موسی خادمی، استاندار لرستان با اشاره به ورود سامانه بارشی از عصر روز دوشنبه به استان، گفت: مردم باید به خوبی از آن آگاه شوند.

استاندار لرستان تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی استان نیز در حال آماده شدن برای این بحران هستند. بنیاد مسکن بایستی بستر رودخانه پلدختر را از تجهیزات خالی و شرایط را برای خروج بیشترین میزان دبی این رودخانه آماده کند.

خادمی با بیان اینکه شهرداری دورود و خرم‌آباد بایستی رودخانه‌های داخل شهرها را آماده بیشترین عبور دبی رودخانه‌ها کنند، گفت: اگر تمامی دستگاه‌های اجرایی استان به میدان بیایند از این بحران به خوبی عبور خواهیم کرد.

آماده‌باش ۱۰۰ درصدی در خرم‌آباد

جعفر طولابی، فرماندار مرکز لرستان در گفت‌وگو با ایسنا از آماده‌باش ۱۰۰ درصدی دستگاه‌ها در این شهرستان خبر داد و گفت: با توجه به اخطاریه‌های هواشناسی در خصوص احتمال وقوع سیل، جلسه ستاد بحران شهرستان برگزار شد و نکات و هشدارهای لازم نیز به دستگاه‌های مختلف و مردم اطلاع داده شده است.

وی ادامه داد: دستگاه‌ها به‌ویژه خدمات‌رسان‌ها در آماده‌باش ۱۰۰ درصدی هستند و تمام مرخصی‌ها لغو شده‌ است. ماشین‌آلات ادارات در دسترس هستند و اگر نیاز باشد از بخش خصوصی نیز کمک گرفته می‌شود.

طولابی با اشاره به لایروبی رودخانه‌ها، فراهم کردن نیوجرسی، کیسه شن و... افزود: به دستگاه‌ها هرآنچه که نیاز بوده تاکید کرده‌ایم انجام شود تا مشکلی رخ ندهد.

فرماندار خرم‌آباد با بیان اینکه برای اسکان اضطراری، سالن‌ها و اماکن ورزشی تجهیز شده، اضافه کرد: هلال‌احمر و برخی دستگاه‌ها نیز برای اسکان اضطراری فعالیت‌هایی انجام داده‌اند و حتی شاید از مساجد و مدارس هم برای اسکان استفاده شود.

بندخاکی مسکن مهر بروجرد رفع خطر شده است

عبدالرحیم رحیمی، معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد در جلسه ستاد پیشگیری و هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران، گفت: با توجه به ورود سامانه بارشی که دوشنبه وارد لرستان و بروجرد خواهد شد احتمال وقوع سیل در برخی مناطق هست.

فرماندار بروجرد گفت: در حال حاضر بند خاکی مسکن مهر بروجرد هیچ‌گونه مشکلی ندارد و رفع خطر شده است.

معاون استاندار لرستان ادامه داد: روستاهای در معرض خطر در بخش مرکزی شناسایی و اقدامات لازم با همکاری هلال‌احمر و دیگر ارگان‌ها جهت اسکان اضطراری انجام شود. ۱۵ مکان در سطح شهر بروجرد که دارای سیستم گرمایشی مناسب هستند برای اسکان اضطراری در مواقع بحران در نظر گرفته شده است.

مناطق بحرانی اشترینان رفع خطر شده است

مقداد صارمی، بخشدار اشترینان گفت: مناطق بحرانی این بخش رفع خطر شده است. نقاط بحرانی لایروبی شده و بندهای خاکی مانند گنداب، کمره، کوشکی رفع خطر شده است.

۱۷۰ دهنه پل در بروجرد لایروبی شده است

امین گودرزی، مدیر راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بروجرد گفت: ۱۷۰ دهنه پل لایروبی شده است. با توجه به سیل امسال آمادگی کامل را پیدا کرده‌ایم.

مدیر راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بروجرد گفت: پیش‌بینی شده بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر بارندگی در شهرستان داشته باشیم که حجم زیادی است.

گودرزی اضافه کرد: در روستاهای اسدخانی و همت‌آباد مشکل جدی داریم و اگر رفع نشود ممکن است اختلال جاده‌ای پیش بیاید. چند روستا در معرض رانش خاک هستند که بسیار خطرناک است.

بخش‌هایی که در شهرستان بروجرد با سیلاب مواجه می‌شوند

محسن یعقوبی‌فر، بخشدار مرکزی بروجرد گفت: ۱۴ نقطه بحرانی در این بخش وجود دارد. دشت سیلاخور و روستاهایی که در کنار رودخانه هستند به دلیل بالا آمدن آب‌های سطحی دچار سیلاب خواهند شد.

وی تصریح کرد: در بخش مرکزی در روستاهای اسدخانی، شیروان، گوشه حسین بن علی و ولیان به دلیل بارش باران با مشکل روبرو خواهیم شد.

یعقوبی‌فر اضافه کرد: ۱۴ نقطه بحرانی در بخش مرکزی وجود دارد که باید لایروبی شوند، اگر یک دستگاه بیل مکانیکی در اختیار داشته باشیم می‌توانیم ظرف ۱۲ ساعت مشکلات را برطرف کنیم.

ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1061932

وب گردی

وب گردی