کنکور لذت آموختن را به نگرانی تبدیل می‌کند

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تاکید کرد: کنکور لذت تحصیل و شیرینی آموختن برای زندگی و کسب مهارت را به هیجان روحی- روانی، نگرانی و استرس تبدیل می‌کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی، حجت‌الاسلام علی ذوعلم با اشاره به آرامش تحصیلی دانش‌آموزان اظهار کرد: این که می‌گوییم کنکور مانع پرداختن توأم با آرامش تحصیلی برای دانش آموزان است، حرف دقیق و مهمی است.

وی افزود: در این سازمان با هر آنچه به مهارت آموزی و علم محوری دانش آموزان لطمه بزند، مخالف هستیم. این واقعیت را می‌توانید با نگاه به دانش آموزان درون خانواده خود که در آستانه آزمون کنکور هستند، ببینید.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: نمی‌توان ۱۲ سال تلاش و هزینه کنیم تا دانش‌آموزان مهارت آموزی کنند، آن وقت همه را به واسطه موج نگرانی و اضطراب قبولی در کنکور در ذائقه دانش آموزان تلخ کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یعنی نگرانی و تلخ کامی برای دانش‌آموزان و منفعت و سود مالی آن برای بعضی که به دانش آموزان به چشم فرصت کسب منافع صنفی و اقتصادی نگاه می‌کنند.

حجم زیاد مطالب، ذائقه تحصیلی دانش آموزان را تلخ می‌کند

ذوعلم گفت: استرس‌های ناشی از امتحان‌های مکرر، مانع نشاط، پویایی و فکر محوری دانش آموزان شده است. همین امر روح تعلیم و تربیت را آزار می‌دهد و فضای مدرسه را برای دانش‌آموزان ناخوشایند می‌سازد.

وی اشاره کرد: دیدگاه سرمایه ای به دانش آموزان، تأکید بر تعالی اندیشه، پویایی فکری و خلاقیت محوری دانش آموزان دارد. نباید با حجم زیاد مطالب و امتحانات مکرر، ذائقه تحصیلی دانش آموزان را تلخ کرد و بدبینی آموزشی ایجاد کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: این نگرانی که باید بخوانیم، حفظ کنیم و امتحان بدهیم، روح دانش‌آموزان ما را خسته می کند. دانش آموز به کسب مهارت برای زندگی نیاز دارد. به تربیت اجتماعی و کسب اداب زندگی صحیح و بی تنش نیاز دارد. به همین دلیل دانش آموزان باید از برنامه درسی خودشان در مدرسه لذت ببرند.

تغییر در کتب درسی بر اساس ذائقه سنجی و نیازسنجی مبتنی بر تحقیقات علمی- پژوهشی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار کرد: باید بپذیریم دانش آموزان امروز با دانش‌آموزان سال‌ها و دهه‌های گذشته بسیار متفاوت هستند. دانش‌آموزانِ امروز نسبت به دانش آموزان گذشته به مراتب بیشتر اهل مطالعه، تحقیق، کسب مهارت و آموختن برای زندگی بهتر، فکر کردن، بهره گیری از هوش هیجانی هستند.

ذوعلم گفت: آنها بیشتر بدنبال کسب آداب اجتماعی و بهره گیری ازآموزه های تربیتی هستند. ما در این سازمان به این مقوله به عنوان یک نقطه قوت در جامعه نگاه می‌کنیم. اما در مقابل عده ای این را یک فرصت برای کسب منافع صنفی و اقتصادی می‌دانند. اگر حجمی از کتب درسی کم می‌شود، اگر سرفصلی به کتاب ها اضافه یا کم می شود، اگر متن و شعری جایگزین متن و شعر دیگری می‌شود، همه بر اساس ذائقه سنجی و نیاز سنجی‌های مبتنی بر پژوهش و نگرش علمی- تخصصی است.

وی بیان کرد: اینگونه نیست که عده‌ای ناشیانه مبحثی را حذف یا اضافه کنند و بعد آن را به عنوان محتوای درسی منتشر کنند. همه امور مرتبط با تهیه محتوا و متن کتاب‌های درسی از مسیر علمی- تخصصی با دیدگاه‌های کاملاً حرفه ای گذر می‌کند.

درهای سازمان به روی صاحبان اندیشه باز است

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی همچنین گفت: درب‌های این سازمان به روی همه باز است. امروز از دانش آموز تا معلم، اصحاب رسانه و دارندگان تریبون، اساتید و نخبگان جامعه و حتی والدین خود را سهیم در امر تألیف و تولید محتوا می‌دانند؛ پیشنهاد می دهند، برای ما مطلب ارسال می‌کنند یا در جلسات و برنامه‌های مختلف، در ملاقات‌ها و مراجعات هفتگی، طرح دیدگاه می‌کنند.

ذوعلم یادآور شد: حتی از منتقدین صاحب نظر که اساس انتقاد آنها مبتنی بر دلسوزی است، دعوت می‌شود. ما همه این نکات و گفته‌ها را در جمع بندی کارمان مؤثر می‌دانیم و در تصمیم گیری‌ها لحاظ می‌کنیم؛ و برای انجام رسالت و وظیفه سازمانی خویش از فضاسازی ها و جریانسازی های کاذب هراسی نداریم.

وی افزود: وقتی از کسب دیدگاه صاحب نظران سخن می‌گوییم یعنی اینکه اگر حذفی صورت گرفته است منشأ آن یافته‌های تخصصی و مطالعات دقیق کارشناسی است؛ که همکاران بنده مفصّل توضیح داده اند. لذا اگرچه بسیاری از تغییرات کتب درسی در دوره مسئولیت اینجانب نبوده است؛ اما تا آنجا که بررسی موضوع بیانگر تسرّی نگاه کارشناسانه دارد، مورد حمایت و پذیرش است و اگر در جایی نیاز به مطالعه، تحقیق، بررسی، کسب نظر بیشتر از صاحب نظران مطرح باشد، با روی گشاده استقبال می‌کنیم. همین اساس نمی‌پذیریم که نیازهای واقعی دانش‌آموزان را با منافع صنفی و اقتصادی دیگران عوض کنیم.

توجه به نیازهای واقعی دانش آموزان مهم تر از منافع صنفی و اقتصادی است

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تأکید کرد: توجه به نیازهای واقعی دانش‌آموزان برای این سازمان مهمتر از منافع صنفی و اقتصادی دیگران است.

ذوعلم افزود: ما به دانش آموزان به عنوان یک سرمایه نگاه می‌کنیم؛ آنهم یک سرمایه کلان و با اهمیت. چرا که این دانش‌آموزان هستند که آینده مملکت را می‌سازند؛ کرسی‌های مدیریت را به دست می‌گیرند و کشور را اداره می‌کنند.

وی ادامه داد: ما به دانش‌آموزان به عنوان یک گنجینه و ذخیره ارزشمند برای آینده کشور نگاه می‌کنیم؛ بر همین اساس نیازهای واقعی دانش‌آموزان برای ما مهمتر از منافع صنفی و اقتصادی دیگران است. رویکرد ما در بحث طراحی و تولید بسته‌های یادگیری و محتوای آموزشی بر این دیدگاه استوار است؛ و اصل و اساس تدوین و تبیین برنامه درسی ملی و سند تحول بنیادین این دیدگاه را توصیه و تأکید می‌کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اشاره کرد: عده‌ای دانش‌آموزان را به عنوان یک ظرفیت برای کسب منافع اقتصادی می‌بینند. این نگاه کاملاً متفاوت با دیدگاهی است که ما در سازمان به آن اعتقاد داریم. این عده دانش‌آموزان را در راستای کسب منافع مادی و مطامع صنفی می‌بینند.

ذوعلم گفت: ما در این سازمان با این دیدگاه مخالف هستیم و با آن مقابله می‌کنیم. به همین دلیل توجه به خواست و نیازهای واقعی دانش‌آموزان برای ما بسیار حائز اهمیت است. البته در پیشبرد این نگاه و این اقدام هرگز از جریان سازی رسانه ای و انتقادات نادرست به خودمان دلسردی و نگرانی راه نمی‌دهیم. چرا که می‌دانیم هدف ما توجه به خواسته‌ها و نیازهای واقعی دانش‌آموزان است و راه ما مبتنی بر اسناد بالادستی مصوب و ابلاغ شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062077

وب گردی

وب گردی