بهترین راه تشخیص  ویروس کرونا معرفی شد

دانشمندان اعلام کردند که سی تی اسکن از قفسه سینه بهترین راه تشخیص بیماری کووید-19 است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در مطالعه بیش از هزار بیمار منتشر شده در ژورنال «Radiology» مشخص شد که سی تی اسکن قفسه سینه در آزمایشگاه جهت تشخیص بیماری ویروس کرونای 2019 (کووید-19) بهتر عمل می کند. محققان نتیجه گرفتند که باید از سی تی اسکن به عنوان ابزار غربالگری اولیه جهت کووید-19 استفاده شود.

در صورت عدم وجود داروهای درمانی خاص یا واکسن های کووید-19، تشخیص بیماری در مراحل اولیه و جدا کردن سریع بیمار آلوده از جمعیت سالم ضروری است.

مطابق آخرین دستورالعمل های منتشر شده توسط دولت چین، تشخیص این بیماری باید با رونویسی معکوس واکنش زنجیره ای پلیمراز (RT-PCR) یا توالی ژن برای نمونه های تنفسی یا خون، به عنوان شاخص اصلی در بیمارستان تأیید شود. با این حال، با محدودیت های جمع آوری نمونه و حمل و نقل و همچنین عملکرد کیت‌ها، میزان نرخ مثبت RT-PCR برای نمونه گرفته شده از گلو حدود 30 تا 60 درصد در ارائه اولیه گزارش شده است.

در مواقع اضطراری بهداشت عمومی فعلی، حساسیت کم RT-PCR حاکی از آن است که تعداد زیادی از بیماران مبتلا به کووید-19به سرعت شناسایی نمی شوند و ممکن است درمان مناسب را دریافت نکنند. علاوه بر این، با توجه به ماهیت بسیار واگیردار ویروس، خطر ابتلا جمعیت بیشتری وجود دارد.

دانشمندان اعلام کردند که تشخیص زودرس کووید-19 برای درمان و کنترل بیماری بسیار مهم است. در مقایسه با RT-PCR ، تصویربرداری سی تی اسکن قفسه سینه ممکن است روشی مطمئن تر، کاربردی و سریع برای تشخیص و ارزیابی این بیماری به خصوص در زمان اپیدمی باشد.

اسکن قفسه سینه، ابزار تصویربرداری سریع و نسبتا آسان برای تشخیص ذات الریه است. تحقیقات اخیر نشان داد که حساسیت CT به عفونت کووید-19 در مقایسه با حساسیت RT-PCR (71درصد) به میزان 98درصد بود.

محققان بیمارستان «Tongji» در ووهان چین جهت این مطالعه روش RT-PCR در تشخیص کووید-19 را با سی تی اسکن قفسه سینه مقایسه کردند.

در این مطالعه تعداد هزار و 14 بیمار بین 6 ژانویه و 6 فوریه 2020 تحت آزمایش های سی تی قفسه سینه و RT-PCR قرار گرفتند.

نتایج نشان داد که 601 بیمار (59درصد) نتایج RT-PCR مثبت داشتند و 888 نفر (88درصد) دارای سی تی اسکن سینه مثبت بودند. حساسیت سی تی قفسه سینه در آزمایش ها برای نتایج مثبت 97درصد بود. در بیماران با نتایج RT-PCR منفی، 75درصد (از 308 بیمار از 413) سی تی اسکن مثبت داشتند. از این تعداد، 48درصد موارد بسیار محتمل و 33درصد موارد کم احتمال تر بودند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062240

وب گردی

وب گردی