صرفه‌جویی یک‌ونیم میلیاردی دانشگاه فرهنگیان ازطریق آموزش مجازی/ امکان ارائه دروس به‌صورت صوتی، تصویری و پادکست

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: 30 درصد از دروس باقی‌مانده را می‌توانیم هم به‌صورت صوتی، هم به‌شکل تصویری و هم در قالب پادکست ارائه دهیم.

حسین خنیفر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تلاش دانشگاه‌های سراسر کشور برای آموزش مجازی، در روزهای تعطیلی مراکز آموزش عالی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: آموزش مجازی از سال 1878 با ارسال جزوات در دنیا آغاز شد و در قرن بیستم به‌وسیله صفحه گرام و نوار و همچنین بسته پستی ادامه پیدا کرد. بعد از اختراع کامپیوتر، آموزش‌های الکترونیکی کم کم آغاز شدند. در سال 1981 نیز نخستین دانشگاه در آمریکا، آموزش را در رشته مهندسی مجازی کرد.

وی ادامه داد: سال 1390 دانشگاه‌های تهران، صنعتی امیرکبیر و صنعتی شریف، آموزش‌های برخی از دروس خود را به‌صورت مجازی ارائه دادند. دانشگاه فرهنگیان که نیز سال 1390 شکل گرفت، سال 1398 نخستین بسته آموزش الکترونیکی خود را در 30 واحد تولید کرد. تاکنون 2.5 درصد دروس دانشگاه فرهنگیان را به ارائه مجازی تبدیل کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکیداتی در راستای مدیریت سبز و عدالت آموزشی دارد. مدیریت سبز به کاهش انرژی، تردد و هزینه می‌پردازد. از طرفی ممکن است استاد خوبی در تهران حضور داشته باشد؛ اما همان درس در شهرستان‌ها به‌شکل ضعیفی تدریس شود. برای تحقق عدالت آموزشی باید محتوایی از استاد خوب تهیه و ضبط کرد و به دانشجویان شهرستان‌ها ارائه داد.

1.5 میلیارد تومان صرفه‌جویی با آموزش مجازی

خنیفر بیان کرد: از سال گذشته تاکنون، اختیار را به دانشجویان واگذار کرده‌ایم تا بین کلاس حضوری و مجازی، انتخاب کنند. تاکنون با توجه به استقبال دانشجویان، نزدیک به یک و نیم میلیارد تومان صرفه‌جویی کرده‌ایم. آموزش‌ها را با سیستم ال‌ام‌اس (Learning Management System) ارائه می‌دهیم و البته تجربیات خوبی نیز از گذشته داریم.

وی افزود: به‌طور مثال علی محمودلو (رئیس دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی) در ارومیه اقدامات خوبی انجام داده است. همچنین حمیدرضا مشهدی (رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین) با پتو، اتاقی را آکوستیک (عایق صوتی) کرد، سپس با استفاده از برنامه «بله»، به ضبط آموزش دروس پرداخت و همان‌روز سه تن از استادان، دروس خود را به‌صورت مجازی ارائه دادند. مطالعات و جلسات مهم و سنگینی درباره مؤسسات دارای ابزار ال‌ام‌اس در روزهای اخیر برگزار کرده‌ایم تا استادان بتوانند به ارائه مجازی دروس بپردازند و کلاسی عقب نیفتد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان یادآور شد: البته 70 درصد مواد درسی دانشگاه فرهنگیان تا اول اسفندماه سال جاری تدریس شده است. ششم اردیبهشت‌ماه سال 99، نخستین روز ماه مبارک رمضان است، به‌همین دلیل پیش‌بینی کرده بودیم تدریس دروس، شتاب بیشتری بگیرد. 30 درصد از دروس باقی‌مانده را می‌توانیم هم به‌صورت صوتی، هم به‌شکل تصویری و هم در قالب پادکست ارائه دهیم.

آموزش‌های دانشگاه فرهنگیان متوقف نمی‌شود

خنیفر تأکید کرد: می‌توانیم فیلم تدریس استادان را نیز ضبط کرده و بعد برای دانشجویان به‌صورت کامل پخش کنیم. بسیار راحت با بحران کرونا برخورد می‌کنیم و آموزش‌های ما متوقف نمی‌شود. البته طبیعی است روزهای نخست مواجهه با هر بحرانی کمی با تب و تاب همراه است؛ مثل ماجرای ماسک که ابتدا نایاب شد، بعد تولید افزایش یافت و به صادرات رسید. چنین مسیری را دنبال می‌کنیم و آموزش‌های ما هیچ‌گاه تعطیل نخواهد شد.

وی در مورد آموزش روش تدریس آنلاین به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان گفت: محتوای آموزشی متناسبی توسط طاهر روشندل (معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان) تهیه و آماده شده که به آموزشِ ال‌ام‌اس اختصاص دارد. هفته آینده محتوای آماده شده ارائه خواهد شد. ضمن اینکه نزدیک به 50 فن و الگوی تدریس پیشرفته هزاره سوم مانند ال‌ام‌اس، آموزش معکوس و ... را در نظر گرفته‌ایم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان در پایان تصریح کرد: همکاران تقاضا دارند محتوا را به‌سرعت به دست دانشجویان برسانیم. اکنون در سایت استادان، معاونان و کارشناسان دانشگاه فرهنگیان، محتواهای مناسبی وجود دارد. برخی معلمان در منزل با استفاده از نرم‌افزارهای اندروید، ماده درسی آماده و پخش می‌کنند که با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است. روش جدید و خوبی داریم که معلم می‌تواند کتاب درسی را با بودجه‌بندی 16 جلسه‌ای و 32 ساعتی، تبدیل کرده و به حالت فشرده دربیاورد تا بتواند در واتس‌آپ هم ارائه دهد. تمام روش‌های مناسب را به استادان انتقال داده‌ایم تا بتوانند آموزش‌های آنلاین باکیفیتی ارائه دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062752

وب گردی

وب گردی