ردیابی کپک ها برای شبیه سازی کهکشان

کپک مخاطی به دانشمندان کمک کرد تا با استفاده شبیه سازی کامپیوتری از شبکه کیهانی نقشه برداری کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، به نظر می رسد که کپک ها ساختار شبکه کیهانی را به تصویر می کشند. این شباهت سطحی، در ارگانیسم موسوم به کپک مخاطی، به دانشمندان کمک کرد تا رشته های گسترده ماده کهکشانها را به هم وصل و شبکه کیهانی را ترسیم کنند.

شبکه کیهانی از گاز و ماده ناشناخته به نام ماده تاریک ساخته شده و همانطور که ماده به دلیل گرانش کنار هم جمع می شوند در اوایل تاریخ نیز جهان اینگونه شروع به شکل گیری کرد. شبیه سازی های رایانه ای از این سازه نشان می دهد که یک گیسوی درهم پیچیده باید کهکشان‌ها را به هم پیوند دهد، اما شبکه آنقدر نازک است که دانشمندان برای تصویر کردن مستقیم آن تلاش می کنند.

کپک مخاطی پلاسمودیومی یک ارگانیسم تک سلولی است که به شکل توری زرد در درختچه های پوسیده در حال خواب دیده می شود. به طور معمول، یک قالب لجن بین منابع غذایی ارتباط ایجاد می کند. الگوهای آن شباهت چشمگیری با شبکه های ساخته شده توسط انسان، مانند راه آهن دارد.

شبکه کیهانی

دانشمندان با استفاده از الگوهای کپک مخاطی این نقشه از جهان کیهانی را بر اساس مکانها و انبوهی از کهکشانها تهیه کردند

«جوزف بورکت» ستاره شناس و«اسکار الک» دانشمند کامپیوتر از دانشگاه کالیفرنیا یک روش رایانه ای را برای تولید الگوهای کپک مخاطی سازگار ساختند به گونه ای که به جای منابع غذایی، می‌توانست بیش از 37000 کهکشان شناخته شده را به هم متصل کند. این تکنیک انواع ساختارهایی را که در شبیه سازی های رایانه ای شبکه کیهانی مشاهده می شود، بازتولید کرد و نتایج آن توسط دانشمندان در « Astrophysical Journal Letters » منتشر شد.

محققان نقشه خود را با اندازه گیری هایی که چگالی گاز در نقاط مشخصی از شبکه کهکشان نشان می دهد، مقایسه کردند. منابع درخشان نور به نام اختروَش در این شبکه می درخشند که بخشی از نور آنها را جذب می کند. این تیم با بررسی میزان جذب، دریافت که مناطقی که روش کپک مخاطی پیش بینی می کند باید تا حدی متراکم تر و نیز از گاز هیدروژن بیشتری برخوردار باشند.

کپک مخاطی ( Slime mold) نام غیررسمی برای انواع گوناگون جانداران یوکاریوت است که می‌توانند آزادانه به شکل تک سلولی زندگی کنند اما گرد هم می‌آیند و ساختاری چندسلولی و تناسلی می‌سازند.