بیش از ۱۳۰۰۰ محصول دانش‌بنیان در فن‌بازار عرضه شد

رئیس شبکه فن بازار ملی ایران گفت: عرضه 13 هزار و 745 محصول دانش بنیان، ۲۱۰ قرارداد بازاریابی و تاسیس چند فن بازار استانی و تخصصی از جمله بخشی از فعالیت‌های این شبکه در سال ۱۳۹۸ بود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، میلاد صدرخانلو افزود: فعالیت‌های این شبکه در سالی که گذشت در چند حوزه قابل تقسیم بندی است، یکی از وظایف شبکه فن بازار ملی در کشور، اضافه کردن مراکز استانی و تخصصی فن بازار به این شبکه است که یکی از اولویت‌های اصلی شبکه فن بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محسوب می شود.

وی افزد: سه دفتر فن بازار منطقه ای در استان‌های آذربایجان غربی، لرستان و خراسان شمالی طی سال ۹۸ ایجاد شد که افتتاح دفاتر استان‌های آذربایجان غربی و خراسان شمالی با همکاری پارک‌های علم و فناوری آن استان‌ها و بازگشایی دفتر فن بازار منطقه ای لرستان با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی آن استان بوده است.

ایجاد فن بازار شهر هوشمند

رئیس شبکه فن بازار ملی ایران ضمن توضیح تمایز فن بازارهای تخصصی و منطقه ای، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۷ در کشور تنها فن بازار تخصصی صنعت گاز به شبکه فن بازار ملی متصل بود، خوشبختانه در سال ۱۳۹۸ تفاهم نامه‌های لازم، برای ایجاد فن بازارهای تخصصی جدید منعقد شد. ایجاد فن بازار تخصصی سلامت یکی از آخرین اقدامات در این زمینه بود که با توجه به همکاری انجام گرفته با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، انتظار می‌رود این فن بازار تخصصی در ماه‌های آغازین سال ۱۳۹۹ افتتاح شود.

ایجاد فن بازار تخصصی شهر هوشمند با تولیت شهرداری تهران و دبیرخانه تهران هوشمند، از دیگر اقداماتی بود که در سال ۱۳۹۸ انجام گرفت. صدرخانلو در این رابطه گفت: امیدوار هستیم که افتتاح رسمی آن با پایان یافتن مراحل مقدماتی از قبیل انتخاب کارگزار در سال ۱۳۹۹ انجام گیرد.

فن بازارهای تخصصی «سلامت»، «صنعت خودرو» و «شهر هوشمند»

رئیس شبکه فن بازار ملی ایران با اشاره به همکاری این نهاد با مجموعه‌های صنعتی کشور، بیان کرد: در زمستان ۱۳۹۸ تفاهم نامه‌ای با شرکت ساپکو (وابسته به گروه صنعتی ایران خودرو) در حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد و گردید تا اقدامات نهایی برای تشکیل فن بازار تخصصی صنعت خودرو با همکاری دو طرف انجام گیرد. این تفاهم‌نامه در واقع سندی است برای راه‌اندازی فن بازار صنعت خودرو و این حوزه را نیز به جمع فن بازارهای تخصصی اضافه خواهد کرد. امیدوار هستیم با توجه به اقدامات انجام گرفته در سال جدید شاهد آغاز به کار عملیاتی سه فن بازار تخصصی تخصصی «سلامت»، «صنعت خودرو» و «شهر هوشمند»، علاوه بر فن بازار تخصصی صنعت گاز باشیم.

۲۰۰ میلیارد ریال قرارداد بازاریابی محصولات دانش بنیان

رئیس شبکه فن ملی ایران، بیان کرد: در کنار فعالیت‌های توسعه‌ای و ایجاد و تاسیس فن بازارهای جدید، باید به آمار گردش مالی و تعاملات فناورانه انجام گرفته در درون این شبکه نیز اشاره کرد. در سال ۱۳۹۸ موفق شدیم که در شبکه فن بازار ملی ایران حدود ۲۱۰ قرارداد بازاریابی محصولات فناورانه را نهایی کنیم. تعداد ۷۰ فقره فروش محصولات دانش بنیان و فناورانه، دیگر اتفاق امید بخش رخ داده در شبکه فن بازار ملی در سال ۱۳۹۸ بود. این مقدار فروش حاصل بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال قرارداد است که برای بازاریابی محصولات دانش بنیان منعقد شد.

صدرخانلو، کمک به جذب سرمایه را از جمله دیگر وظایف این شبکه برشمرد و گفت: در سال ۱۳۹۸، حدود ۲۶۰ جلسه B۲B با مدیریت این شبکه برگزار شد و این جلسات در نهایت به جذب ۴۵ فقره با رقم کلی جذب سرمایه حدود ۳۵۰ میلیارد ریال منتهی شد.

نیازهای صنعتی ارجاع شده

رئیس شبکه فن بازار ، در ادامه با اشاره به نیازهای صنعتی ارجاع شده به این مرکز، بیان کرد: در سال ۱۳۹۸ حدود ۸۶ نیاز صنعتی با رقم کلی ۳۰ میلیارد ریال به این شبکه ارجاع داده شد که توسط اعضای شبکه فن بازار و با تسهیل‌گری بروکرهای فعال در درون شبکه، این نیازها مرتفع شد.

همچنین در سال ۱۳۹۸ در حدود ۴۰۰ تقاضا از سوی اجزای مختلف صنعت و تولید کشور به شبکه فن بازار عرضه شد که در مقابل این حجم تقاضا، ۱۳۷۴۵ مورد فناوری نیز از سوی شرکت‌های فناور و دانش بنیان عضو شبکه عرضه شد. نتایج تقابل این حجم از عرضه و تقاضا، رفع نیازهای صنعتی و بازاریابی محصولات دانش بنیان بوده است.

برنامه های شبکه فن بازار ملی ایران در سال ۱۳۹۹

وی با توضیح سهم سرمایه گذاری فناورانه در فعالیت‌های شبکه فن بازار ملی ایران، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸ همچنین ۳۲ قرار داد سرمایه گذاری فناورانه به ارزش نزدیک به ۹۰۰ میلیارد ریال امضاء شدند. این قراردادها در مراحل نهایی اجرا قرار داشته و امید داریم با همکاری دستگاه‌های مربوطه در سال جدید شاهد عملیاتی شدن این قراردادها باشیم.

وی یکی از برنامه های سال جدید (۱۳۹۹) را که برای شبکه فن بازار کشور از اولویت بالای برخوردار است، اضافه کردن استان‌های باقیمانده به این شبکه خواند و افزود: در این خصوص اقدامات اولیه در سال ۱۳۹۸ انجام گرفته است و امیدوار هستیم با افزایش تعامل با مدیریت استانی، بتوانیم این مهم را محقق سازیم.

رئیس شبکه فن بازار افزود: اقدام دیگری که در سال ۱۳۹۹ حتماً پیگیری می‌شود، فعال کردن هر چه بیشتر فن بازارهای تخصصی است. ما در شبکه فن بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مامور هستیم که بر اساس مسیر تعیین شده در نقشه جامع علمی کشور، مقدمات تجهیز کلیه صنایع حوزه‌های الف این نقشه به فن بازارهای تخصصی را فراهم آوریم.

صدرخانلو، بروکرهای فناوری، یا کارگزاران تجارت فناوری را یکی از اجزای مهم شبکه فن بازار معرفی کرد و گفت: در شبکه فن بازار ملی ایران یکی از اجزای دارای ارزش افزوده قابل توجه، بروکرهای فناوری هستند. بر این اساس برنامه‌ریزی شده است تا در سال ۱۳۹۹ فعالیت بروکرها به شکل قابل ملاحظه‌ای توسعه یافته و بر تنوع کاری آنها افزوده شود تا در نهایت برنامه کاری آنها به شکل بهینه‌ای، عملیاتی گردد. از فعالیت‌های دیگر شبکه فن بازار غنی سازی و باز آفرینی پورتال شبکه فن بازار خواهد بود. با توجه به اینکه این پورتال محل رجوع و کسب اطلاعات در زمینه تبادلات فناوری است، لازم است که این سامانه همگام با توسعه فعالیت‌ها در شبکه، به روز رسانی گردد و توسعه یابد.

وی ابراز امیدواری کرد که در نهایت شبکه فن بازار در بدنه اکوسیستم فناوری و نوآوری نقش خود را به شکل رضایت بخش ایفا کرده و ادامه، حمایت‌های موثر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را پیش نیاز ضروری تحقق این مسئله خواند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064732

وب گردی

وب گردی