درک بهترساختار مغز فراهم شد

دانشمندان اعلام کردند که درک جدید از ساختار مغز بینش بیشتری در مورد آلزایمر ارائه داده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تحقیقات جدید جزئیات بیشتری در مورد ساختار مغز را نشان داده که راه هایی برای تحقیقات آینده در مورد بیماری آلزایمر و بیماری های مرتبط پیشنهاد می کند. محققان معتقدند ساختار مغز حاوی سلول‌های گلیال می تواند بینش مهمی در مورد بیماری آلزایمر ارائه دهد.

یک مطالعه جدید جزئیات بیشتری در مورد سلول­های اصلی مغز فاش کرده است. محققان دریافته اند که ساختاری در مغز متفاوت از آنچه جامعه علمی قبلاً به آن اعتقاد داشت چیده شده است.

این کشف ممکن است پیامدهایی برای درک بیماریهای عصبی مانند بیماری آلزایمر داشته باشد.محققان یافته های خود را در مجله Nature Neuroscience منتشر کرده اند.

سلولهای گلیال

سلول های گلیال در مغز وجود دارند و دانشمندان پیش از این تصور می کردند که آنها به عنوان یک چسب برای سلولهای مهم نورون فعالیت می کنند. با این حال، تحقیق جدید نشان می دهد که سلولهای گلیال خیلی بیشتر از کمک به ساختار و محافظت از سلولهای عصبی عمل می کنند. به ویژه، آنها ممکن است نقش مهمی در پیشرفت بیماری های عصبی مانند آلزایمر داشته باشند.

در مطالعه حاضر نویسندگان بر روی یک نوع سلول گلیال تمرکز کردند: آستروسیت ها، که به شکل ستاره هستند و نحوه ساخت این سلول ها هرگز مورد بررسی قرار نگرفته است.

این تیم محققان تصمیم گرفتند تا ساختار آستروسیت ها را ترسیم کنند تا ببینند آیا این می تواند اطلاعات بیشتری در مورد عملکرد آنها در مغز فراهم کند.

تصویر جدید مغز

برای انجام این کار، نویسندگان سلولهای مغزی موشها و انسانها را مورد مطالعه قرار دادند و روش جدیدی را ایجاد کردند تا بتوانند سلولهای گلیال را با جزئیات بیشتری مشاهده کنند.

این شامل ترکیبی از تصویربرداری اسید نوکلئیک از سلولهای مغزی انسان و موش با داده های ژنومی تک سلولی است. با ترکیب این منابع اطلاعاتی، نویسندگان توانستند تصویری دقیق و سه بعدی از آستروسیت ها در قشر مغز تهیه کنند.

لایه های آستروسیت

این سطح تصویربرداری نویسندگان را قادر ساخته تا اکتشافات مهم را پیدا کنند مثلا شکل های مولکولی آستروسیت ها بسته به موقعیت آنها در مغز متفاوت است. علاوه بر این، آنها به لایه های مشخصی مربوط می شوند که با لایه های سلولهای عصبی که قبلاً به خوبی درک شده اند مرتبط اما متفاوت از آن هستند.

اکنون ساختار قشر مغز دیگر به سادگی به عنوان ساختار نورون ها دیده نمی شود و برای درک آن باید چگونگی سازماندهی آستروسیت ها و نقش آنها را در نظر بگیرید.

بیماری آلزایمر

مطالعه منتشر شده در مجله Animal Cells and Systems نشان می دهد که با پیشرفت بیماری آلزایمر، آستروسیت ها ،(سلول هایی که معمولاً با آزاد کردن سیتوکین ها در برابر آلزایمر محافظت می کنند) می توانند با میکروگلیال در یک حلقه بازخورد گیر بیافتند. این باعث ایجاد التهاب در سلول های گلیال می شود و همین امر باعث می شود میکروگلیا به جای محافظ، تبدیل به نوروتوکسیک شود.

در حال حاضر درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) گزارش می دهند که آلزایمر شایعترین نوع زوال عقل است.

محققان با درک بهتر ساختار سلول های گلیال مانند آستروسیت ها، مداخلات درمانی جدیدی را انجام می دهند که می‌توانند بیماری آلزایمر را هدف قرار دهند.