تولید روزانه 250 هزار ماسک در کشور

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی از تولید روزانه 250 هزار ماسک در کشور خبر داد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، شاید این روزها کمبودهایی در این حوزه وجود دارد اما باید به این نکته نیز توجه کرد که ظرفیت تولید ماسک از ابتدا شیوع کرونا تاکنون بیش از 4 برابر شده است و اقدامات برای افزایش این ظرفیت نیز در حال انجام است.

سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی درباره تولید ماسک N95 در کشور گفت: قبل از شیوع ویروس کرونا در کشور شرکت‌هایی به صورت پراکنده ماسک تولید می‌کردند که آن هم برای رفع نیاز داخل بود. گرچه قابلیت تولید ماسک N95 را داشتیم زیرا ایران جزء معدود کشورهای سازنده دستگاه‌های صنعتی نانو الیاف است.

سرکار ادامه داد: با شیوع کرونا ضرورت تولید این نوع ماسک در داخل کشور به وجود آمد و چندین شرکت دانش بنیان کار تولید این نوع ماسک را عهده دار شدند. در گذشته ماسک N95 محدود و 20 هزار عدد در روز تولید می‌شد اما امروز این عدد به 250 هزار رسیده است.

دستگاه دوخت ماسک بومی سازی شد

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی همچنین بیان کرد: برای افزایش ظرفیت تولید حتی برخی خطوط تولید را تغییر کاربری دادیم و با مشتریان آنها صحبت کردیم تا این خطوط الیاف نانو برای ماسک‌ها را تولید کنند. همچنین دو دستگاه تولید کننده الیاف نانو که قرار بود صادر شود، از این چرخه خارج شد و برای تولید در داخل در مدار کار قرار گرفت.

همچنین وی یکی از گلوگاه‌های تولید ماسک N95 در کشور را مربوط به دستگاه دوخت این نوع ماسک دانست و گفت: با پیگیری‌های لازم و حمایت معاونت علمی و فناوری این دستگاه توسط شرکت‌های دانش بنیان بومی سازی شد و با این اقدام کار دوخت نیز در داخل و با فناوری ایران ساخت انجام می‌شود.

سرکار با اشاره به اینکه در ظرفیت تولید ماسک N95 در روزهای آینده از این میزان بیشتر می‌شود، گفت: در حال حاضر مشکلی برای تامین ماسک N95 کادر درمان وجود ندارد. پس از کادر درمان و بیمارستان‌ها اولویت برای تامین ماسک افرادی که در مکان‌های پرازدحام قرار دارند مانند کارمندان بانک، اتوبوسرانی و مترو وجود دارد تا از ماسک های با کیفیت و N95 استفاده کنند.

دانش بنیان‌های فعال در این حوزه با تمام توان خود برای رفع مشکلات به میدان آمده‌اند و با افزایش ساعت کاری خود در تلاش‌اند تا سرعت بیشتری به تولید دهند.البته کمبود ماسک موضوعی است که در دیگر کشورها نیز حتی با شدتی بیشتر وجود دارد. به گونه‌ای که به آن لقب طلای سفید را داده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065268

وب گردی

وب گردی