ماسک هایی که در برابر کرونا هیچ مقاومتی ندارند

دانشمندان طی مطالعه جدیدی به بررسی اثربخشی ماسک ها در برابر SARS-CoV-2 که باعث بیماری کووید-19 شده پرداختند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تحقیقات منتشر شده در آغاز ماه آوریل شک و تردیدهای جدی در مورد اثربخشی ماسک های جراحی و پارچه در جلوگیری از گسترش ذرات عفونی SARS-CoV-2 ایجاد کرد.

مطالعه جدید دانشمندان نتیجه گرفته است که هر دو ماسک های جراحی و قابل استفاده مجدد در جلوگیری از شیوع SARS-CoV-2 بی اثر هستند.

در تلاش برای یافتن راه های بیشتر کاهش سرعت بیماری همه گیر COVID-19، محققان و مقامات بهداشت عمومی در سراسر جهان بررسی کردند که آیا استفاده از ماسک صورت در مکان های عمومی کمک کننده است یا خیر؟

زدن ماسک بحث طولانی دارد و متخصصان و تصمیم گیرندگان بین المللی در مورد آن به اجماع نرسیده اند.

در اوایل ماه جاری، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) دستورالعمل های جدیدی در مورد استفاده مردم از ماسک های صورت را منتشر کرد. این دستورالعمل مردم را به زدن ماسک های پارچه ای خانگی حین خارج از خانه تشویق می کند و هنوز هم از آنها خواسته می شود ماسک های جراحی تخصصی و N95 را به علت نیاز متخصصان پزشکی که با کمبود آن روبرو هستند مصرف نکنند.

در عین حال، سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، که دستورالعمل های خود را نیز برای استفاده از ماسک های محافظ صورت به روز کرده هشدار می دهد که: استفاده گسترده از ماسک توسط افراد سالم در جامعه عدم اطمینان و خطرات اساسی را به همراه دارد.

بنابراین آخرین شواهد علمی چه چیزی را نشان می دهد؟

ویروس بیشتر در سطوح بیرونی ماسک

طبق مطالعه‌ای که اخیراً در «nature» منتشر شده ماسک های جراحی از انتشار ذرات عفونی توسط فرد مبتلا به عفونت تنفسی جلوگیری می کند. تحقیقات اولیه در این زمینه قبل از این شیوع همگانی بوده است.

اکنون یافته های جدید منتشر شده در « Annals of Internal Medicine » نشان می دهد که ماسک های جراحی و پارچه ای به هیچ وجه در جلوگیری از گسترش SARS-CoV-2 مؤثر نیستند.

این تحقیق که توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه اولسان بیمارستان دانشگاه چانگ آنگ و سجونگ در کره جنوبی انجام شده است شامل گروهی از چهار شرکت کننده بود که تحت مراقبت پزشکی کووید-19قرار گرفتند.

محققان برای یافتن اینکه آیا ماسک ها و کدام یک از آنها می تواند مانع از انتشار ذرات ویروسی شود از شرکت کنندگان خواستند یکبار بدون ماسک و یکبار با ماسک جراحی و بار دیگر با ماسک پارچه ای در ظروف پتری سرفه کنند.

در هر یک از این سه شرایط ، شرکت کنندگان باید 5 بار سرفه کنند. آنها هر بار این کار را روی یک ظرف متفاوت پتری انجام می دادند. سپس محققان سطوح بیرونی و داخلی هر ماسک را تمیز کردند.

آنها انتظار داشتند قطرات حاوی SARS-CoV-2 را در سطوح داخلی پیدا کنند. سوال این بود که آیا ذرات ویروسی توانسته اند از ماسک ها به سطوح بیرونی منتقل شوند؟

محققان پس از تجزیه و تحلیل سواب ها، ذرات SARS-CoV-2 را در قسمت بیرونی هر دو نوع ماسک مشاهده کردند که نشان می دهد هیچ یک از انواع آنها نمیتوانند جلوی ویروس را بگیرند.

محققان اعلام کردند که نه ماسک های جراحی و نه نخی به طور موثری ویروس را در سرفه های بیماران آلوده فیلتر نکردند.

دانشمندان اظهار کردند که شواهد قبلی مبنی بر اینکه ماسک های جراحی به طور موثر ویروس آنفولانزا را فیلتر می کنند باعث شد که به بیماران مبتلا به کووید-19 تأیید شده یا مشکوک توصیه شود برای جلوگیری از انتقال ، ماسک بزنند.

این تیم در ادامه خاطرنشان کرد اگرچه هنوز مشخص نیست که چه اندازه ذره حاوی ویروس توسط نفس کشیدن حمل می شود اما بعید به نظر می رسد که ماسک های جراحی آن ذره ها را فیلتر کند.

علاوه بر این، محققان تأکید کردند که آلودگی بیشتری در قسمت بیرونی نسبت به سطوح داخلی ماسک مشاهده کردند. اگرچه ممکن است که ذرات ویروس به دلیل فشار بدنی از سطح داخلی به سطح بیرونی منتقل شوند اما یافتن مداوم ویروس در سطح بیرونی ماسک بعید است که ناشی از خطای آزمایشی یا مصنوعات باشد.

نویسندگان این مطالعه نتیجه گرفتند که ماسک های جراحی و ماسک های پارچه قابل استفاده مجدد، در جلوگیری از انتشار ویروس کرونا بی اثر هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066232

وب گردی

وب گردی