به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی، معاونت های آموزشی و دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی، با صدور اطلاعیه مشترکی ضمن قدردانی از تلاش اعضای هیئت علمی و مشارکت دانشجویان در پیشبرد فرایند آموزش مجازی، به تشریح برخی مسائل پیش رو پرداخته و تک تک افراد را به تشریک مساعی و تداوم همراهی در این مسیر تا نیل به اهداف غایی آموزش فراخواندند.
متن این اطلاعیه به این شرح است:
در این اطلاعیه آمده است: ضمن تقدیر از تلاشهای شبانه روزی بخش بهداشت و درمان کشور، امید به التیام و بهبودی کامل همه بیماران و آسیبدیدگان از ویروس کرونا در کشور عزیزمان و آرزوی صحت و عافیت برای خانواده بزرگ دانشگاه علامه طباطبایی، به اطلاع دانشجویان عزیز و استادان گرانقدر که در این شرایط دشوار، چراغ فعالیتهای علمی و آموزشی را همچنان روشن نگه داشتهاند، میرساند که دانشگاه علامه طباطبایی، آموزش مجازی را کماکان تا پایان شرایط بحرانی بر اساس نظر ستاد ملی مقابله با کرونا با هدف تامین سلامت جسمی و روحی دانشجویان، استادان و کارکنان پرتلاش بر اساس سند مورخ 10 فروردین 99 معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه خواهد داد. بر این اساس، توجه عزیزان را به موارد زیر جلب میکند.
۱. آموزش مجازی برای همه ما پدیده نوینی بود که تجربه کافی و لازم برای استفاده بهینه از آن وجود نداشت؛ اما خوشبختانه با کسب تجربه بیشتر و رفع تدریجی مشکلات، دغدغهها نسبت به روزهای پایانی سال قبل کاهش پیدا کرده و با همکاری دانشجویان عزیز و استادان گرامی گام به گام مشکلات مرتفع شده و روند ارائه خدمات مجازی بهبود مییابد.، به طوری که اینک بیش از ۹۰ درصد کلاسها به صورت مجازی با رضایت نسبی استادان و دانشجویان برگزار می شود (برای سنجش کیفیت و میزان دقیق رضایتمندی استادان و دانشجویان به شیوهای روشمند، طراحی لازم انجام شده و در روزهای آینده اجرایی میشود و نتایج آن در اختیار همگان قرار خواهد گرفت.) همچنین از هفته آینده نظارت بر تشکیل مجازی کلاسها به صورت نظاممند توسط معاونت آموزشی صورت گرفته و گزارش روزانه برای پیگیریهای بعدی به دانشکدهها ارسال خواهد شد.
۲. در این سیستم نقش استادان در همه زمینهها پررنگتر از گذشته است و زمان کلاس و حضور و غیاب دانشجویان به استادان واگذار شده است. شایان ذکر است که در کلاسهای مجازی محتوای ارائه شده گاه متنوعتر از کلاسهای حضوری است، به طوری که برخی از استادان به استفاده از ابزارهای کمکآموزشی مثل فیلم، موشنگرافی، نمودار، عکس و اسلاید رو آورده و کمتر متکلم وحده هستند؛ بنابراین نهتنها از کیفیت آموزش کاسته نشده؛ بلکه در مواردی ارتقا نیز یافته است.
۳. با وجود توفیقات طرح، نمیتوان از مشکلات موجود نیز چشم پوشید. دشواری یا فقدان آموزش مجازی در مورد دروس عملی یا نیاز به برگزاری کلاسهای تکمیلی در مورد برخی دروس نظری در کنار مشکلات ساختاری چون وضعیت اینترنت کشور از جمله این مشکلات است که با عادی شدن شرایط تا شروع نیمسال بعدی نسبت به جبران خلأهای مربوط به دانشگاه اقدامهای بایسته انجام خواهد شد حتی اگر به علت تداوم بحران کرونا امکان تشکیل کلاس عملی میسر نباشد، این دروس به صورت ناتمام به نیمسال بعد منتقل شده و نمره آن در نیمسال جاری ثبت میشود.
۴. نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ فعلاً به مدت سه هفته برای کلاسهای عملی و جبران خلأهای موجود در برخی دروس نظری تمدید میشود. بدیهی است استادانی که تعداد سقف مصوب کلاسهایشان را مطابق برنامه اعلامی ترم برگزار کرده باشند نیازی به ادامه کلاسها ندارند و زمان تمدید شده صرف آمادگی برای امتحانات خواهد شد. (نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم متعاقباً اعلام خواهد شد.) همچنین در صورتی که با توجه به شرایط پیش آمده، فراغت از تحصیل دانشجویان دوره کارشناسی با تاخیر مواجه شود، این گروه از دانشجویان با معرفی به استاد به جای دو درس میتوانند حداکثر چهار درس را در تابستان ۹۹ مشروط به اینکه درس باقی مانده دیگری نداشته باشند، به صورت معرفی به استاد اخذ کرده و در صورت موفقیت، فارغالتحصیل شوند.
۵. حذف درس و حذف ترم برای دانشجویانی که دسترسی به امکانات اینترنتی نداشته باشند، درگیر بیماری خود یا خانواده باشند، در تولید و توزیع اقلام بهداشتی و یا مراکز درمانی اشتغال داشته باشند، با ارائه مدارک و مستندات مجاز شمرده شده و بنابراین مستندات مذکور را حداکثر تا ۲۵ اردیبهشت به اداره آموزش دانشکده ارسال کنند. در صورت موافقت با حذف، شهریه دانشجویان شهریهپرداز برای نیمسال بعد ذخیره میشود.
۶. ارزیابی جامع خردادماه برای دانشجویان مقطع دکتری به اواخر شهریورماه با شرایط و ضوابط جاری آن موکول میشود. ضمناً آزمون زبان دانشگاه نیز در دو نوبت تا پیش از ارزیابی جامع برگزار خواهد شد
۷. ارائه خدمات رفاهی دانشجویی تا زمان اعلام ستاد مبارزه با کرونا امکانپذیر نخواهد بود. مبالغ پرداختی خوابگاه برای ترمهای آینده ذخیره میشود و برای دانشجویانی که فارغالتحصیل میشوند عودت داده خواهد شد.
۸. دانشگاه امکان برگزاری جلسات مجازی گروهها و شوراهای آموزشی را برای تصویب طرح نامهها، تعیین داور و سایر مسائل آموزشی دانشجویان فراهم کرده است. همچنین دانشجویانی که خواهان دفاع از پایاننامه و رساله تحصیلی خود به صورت مجازی هستند، میتوانند براساس اطلاعیه شماره دو معاونت آموزشی دانشگاه هماهنگیهای لازم را برای دفاع آنلاین انجام دهند.
۹. در مورد نگرانی دانشجویان برای منابع مورد نیاز پژوهشها، خوشبختانه زیرساخت لازم در قالب سامانه مجازی کتابخانه مرکزی دانشگاه و سامانه بهپژوه فراهم شده و معاونت پژوهشی دانشگاه در حال تهیه منابع درخواستی استادان و دانشجویان و هماهنگی با انتشارات مختلف برای استفاده از منابع الکترونیکی است. البته امکان استفاده از منابع بینالمللی نیز در سامانه کتابخانه مرکزی فراهم و برای استادان و دانشجویان قابل دسترسی است.
۱۰. در مورد تخفیف یا تقسیط شهریهها، پیشنهادهایی به هیئت امنای دانشگاه داده شده که پس از تصویب به اطلاع دانشجویان خواهد رسید.
۱۱- معاونتهای آموزشی و دانشجویی پیوسته پذیرای نظرات و پیشنهادهای دانشجویان، استادان و همه ذینفعان دانشگاه هستند. ازاین رو، از دانشجویان و استادان گرامی دعوت میشود سوالات، نظرات، پیشنهادات، انتقادها، مسائل و مشکلات نیمسال جاری تحصیلی در حوزههای آموزشی و دانشجویی را از طریق پست الکترونیکی به نشانی های زیر ارسال کنند تا به نحو مقتضی پیگیری شود.
- معاونت آموزشی (مدیریت خدمات آموزشی) amoozesh@atu.ac.ir
- معاونت آموزشی (مدیریت تحصیلات تکمیلی) p.graduate@atu.ac.ir
- معاونت دانشجویی stu@atu.ac.ir
در پایان با امید به الطاف و عنایات حق تعالی و در ظل توجهات حضرت ولی عصر (عج)، تلاش میشود با تشریک مساعی استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه، گامهای موثری برای قطع زنجیره شیوع بیماری کرونا از سویی و تحقق اهداف آموزشی و علمی از سوی دیگر برداشته شود.
انتهای پیام/