تولید نانوکربنات کلسیم در مقیاس صنعتی برای اولین‌بار در کشور

مدیر‌عامل یک شرکت دانش‌بنیان از تولید نانوکربنات کلسیم با خلوص بالا و جزئیات مناسب در ایران و خاورمیانه خبر داد و گفت: نانو کربنات کلسیم یکی از پرکاربردترین نانومواد در دنیاست که در زمینه‌های مختلفی از جمله شفاف کردن پلیمرهای نیمه شفاف، تقویت کننده و افزایش دهنده خواص فیزیکی و مکانیکی انواع لاستیک‌ها و پلاستیک‌ها استفاده می‌شود.

پیمان رازقی خسرویه، مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با بیان اینکه این شرکت دانش‌بنیان اولین شرکت تولیدکننده نانوکربنات کلسیم با خلوص بالا و جزئیات مناسب در ایران و خاورمیانه است، اظهار کرد: این شرکت دانش‌بنیان گریدهای نانوکربنات کلسیم را برای پلیمرهای مختلف تولید کرده است. در واقع با استفاده از مهندسی مولکولی و علم مهندسی پلیمر آنها را با همدیگر تزریق و یک‌سری کدهایی روی سطح نانو ذرات ایجاد کردیم که سازگار با محیط باشند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر گرید صنعتی را تولید می‌کنیم که بیشتر در صنایع پلیمری، لاستیک و پلاستیک کاربرد دارد؛ ولی قصد داریم در آینده نیز استانداردهای سازمان غذا و دارو را دریافت کنیم تا بتوانیم برای مصارف خوراکی و پزشکی از آن استفاده کنیم.

رزاقی خسروی یادآور شد: نانو کربنات کلسیم یکی از پرکاربردترین نانومواد در دنیاست که در زمینه‌های مختلفی از جمله شفاف کردن پلیمرهای نیمه شفاف، تقویت کننده و افزایش دهنده خواص فیزیکی و مکانیکی انواع لاستیک‌ها و پلاستیک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمن اینکه در صنایع پزشکی نیز به عنوان ماده اولیه پروتز مصنوعی، داروهای ضد سرطان، چسب دندان و چسب استخوان، ایمپلنت و پروتزهای مصنوعی کاربرد دارد. همچنین در زمینه دارورسانی به اعضای سرطانی و تومورهایی که در بدن هستند و نیز برای بالا بردن سطح کلسیم مواد غذایی از این مواد استفاده می‌کنند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره صادرات این محصول گفت: در حال حاضر روی مصارف داخلی تمرکز کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم تا شرکت‌های داخلی را با خواص فوق‌العاده این محصول آشنا کنیم. در گام بعدی و بعد از گرفتن استانداردهای بین‌المللی صادرات محصول را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی با بیان اینکه پودر نانو کربنات کلسیم از کشورهایی نظیر چین، اتریش و اسپانیا وارد کشور می‌شود، تصریح کرد: به دلیل واردات این پودر با ارزهای رایج، معمولا قیمت تمام شده آن گران تمام می‌شود لذا تولید این محصول در کشور علاوه بر اینکه قیمت را پایین می‌آورد مانع خروج ارز از کشور نیز می‌شود. همچنین نمونه محصول تولیدی این شرکت از محصولات چینی به لحاظ آب‌گریزی بهتر است و تقریبا با نمونه آمریکایی مشابهت زیادی دارد و قیمتش یک دهم نمونه آمریکایی است.

رزاقی خسروی با تأکید بر این که در سال جاری اولویت این شرکت بیشتر تمرکز بر بازاریابی داخلی است، گفت: هدف ما توسعه تولید و افزایش کیفیت در راستای استفاده بهتر در صنایع است به همین منظور در حال رایزنی با صنایع مختلف و صنعتگران هستیم تا این ماده را ارائه کنیم. قبلا به دلیل بالابودن قیمت محصول آمریکایی و اروپایی صنعتگران تمایلی برای استفاده از این محصول را نداشتند ولی اکنون به دلیل پایین بودن قیمت محصول تولیدی ما سعی داریم که صنعتگران را مجاب کنیم که از این ماده استفاده کنند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: تمام مباحث مربوط به طراحی، شبیه‌سازی و ساخت تجهیزات در داخل کشور و توسط خودمان انجام شد و به همین خاطر با هزینه پایین توانستیم کار را پیش ببریم.

وی خاطرنشان کرد: اکثر شرکت‌های نوپا به دلیل شیوع ویروس کرونا با مشکل مواجه شدند، دولت باید در راستای جهش تولید با ارائه بسته‌های تسهیلاتی از این شرکت‌ها حمایت کند. همچنین در دریافت اقساط تسهیلاتی را در نظر بگیرند تا این شرکت‌ها بیش از این دچار مشکل نشوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066764

وب گردی

وب گردی