یادگاری کووید-19 در بدن  بیماران

محققان اعلام کردند برخی از بیمارانی که از کووید-19 جان سالم به در می برند دچار آسیب ریوی ماندگار خواهند شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در بین بیمارانی که از کووید-19 در چین بهبود یافته اند، شواهدی وجود دارد که برخی ممکن است آسیب طولانی مدت ریه را داشته باشند. بیماری تنفسی مشابه سارس نیز در بعضی از بیماران آسیب ریه پایدار به جای گذاشت.

در 70 بیمار که از کووید-19 جان سالم به در بردند، قبل از ترخیص از بیمارستان 66 مورد آسیب ریه قابل مشاهده در سی تی اسکن مشاهده شده بود.

یووهی وانگ رادیولوژیست دانشگاه علم و فناوری Huazhong در ووهان چین اظهار کرد که آسیب ها شامل انبوهی از بافت های سخت شده که باعث انسداد رگ های خونی جذب کننده اکسیژن می شوند تا ضایعات بافت اطراف کیسه هوایی ریه را شامل می شوند.

ضایعات بافتی می تواند نشانه بیماری مزمن ریه باشد. صدمات مشابهی در بازماندگان سارس و مرس نیز وجود دارد. مطالعات طولانی مدت در مورد بیماران سارس نشان داده که تقریباً یک سوم از افرادی که از درگیری شدید بهبود یافتند، دچار آسیب دائمی ریه شدند.

در مورد مرس، یک مطالعه نشان داد که حدود یک سوم از افرادی که از عفونت جدی بهبود یافتند، بعد از حدود هفت ماه هنوز علائم آسیب ریه دارند.

اما در حالی که تصاویر اولیه ریه نشان می دهد که سارس و مرس فقط یک ریه را درگیر می کنند؛ به نظر می رسد کووید-19 هر دو ریه را مبتلا می کند.

وانگ و همکارانش گزارش دادند که در 75 بیمار از 90 نفر بستری شده در بیمارستان دانشگاه Huazhong از 16 ژانویه تا 17 فوریه، آسیب در هر دو ریه مشاهده شد. اسکن CT که قبل از ترخیص بیمارستان انجام شد، نشان داد که 42 نفر از 70 بیمار نوع ضایعات اطراف کیسه هوایی را دارند.

با توجه به گسترش گسترده این بیماری همه گیر، شرایط مزمن ریه ناشی از کووید-19 می تواند زندگی هزاران نفر را در سال های بعدی به چالش بکشد.

محققان اظهار کردند که برخی از آسیب های ریه دیده شده در موارد مطالعه ووهان به تدریج بهبود یا ناپدید می شوند. با این حال، در برخی از بیماران ناهنجاری های ریه به لایه هایی از بافت اسکار معروف به فیبروز ریوی سخت تبدیل می شود. این جای زخم ریه ها را سفت می کند و دریافت اکسیژن کافی را سخت می کند. افراد مبتلا به فیبروز ریوی به طور معمول دچار تنگی نفس می شوند و توانایی آنها برای فعالیت جسمی محدود می شود.

نتایج طولانی مدت برای بازماندگان سارس همچنین نشان می دهد برخی از بیماران مبتلا به کووید-19 ممکن است با مشکلات ریه پایدار روبرو شوند. محققان بیمارستان پکن دریافتند که درصد ضایعات ریه در 71 بیمار بین سالهای 2004 و 2018 کمی تغییر کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067584

وب گردی

وب گردی