مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در دهم  اردیبهشت

بهبود ۳ شاخص‌جهانی در دانشگاه آزاد، معلم دین و زندگی و احتمال برگزاری کنکور در هفته اول مردادماه از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

بهبود ۳ شاخص‌ جهانی در دانشگاه آزاد

خبرنگار فرهیختگان در این عنوان از آخرین رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات دنیا توسط پایگاه سایمگو در سال 2020 گزارش می‌دهد.

پایگاه سایمگو در بررسی کلی دانشگاه‌ها و مؤسسات، حدود 7026 مرکز را در ارزیابی خود قرار داده است که از این میان، 157 دانشگاه و مؤسسه تحقیقاتی از ایران هم حضور دارند. پنج رتبه نخست این رده‌بندی به ترتیب آکادمی علوم چین، مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، وزارت آموزش‌وپرورش جمهوری چین، دانشگاه هاروارد و مدرسه پزشکی هاروارد هستند. در رتبه‌بندی کلی سایمگو، اولین دانشگاه ایرانی، دانشگاه علوم پزشکی تهران با رتبه 428، دوم دانشگاه تهران با رتبه 508، سوم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با رتبه 593، چهارم دانشگاه علوم پزشکی مشهد با رتبه 604 و پنجم دانشگاه علوم پزشکی تبریز با رتبه 610 قرار گرفته‌اند.

از جمع 157 دانشگاه و مؤسسه ایرانی، 29 واحد دانشگاه آزاد اسلامی هم حضور دارند. طبق این رده‌بندی جهانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر با رتبه 697 در جایگاه نخست بین دیگر واحدهای این دانشگاه قرار گرفته و بعد از آن هم واحد علوم و تحقیقات با رتبه 708 در جایگاه دوم و واحد قائم‌شهر با رتبه 758 در جایگاه سوم جای گرفته است. دیگر واحدهای دانشگاه آزاد در رده‌بندی کلی سایمگو عبارتند از: واحد یزد رده 759، لاهیجان و واحد علوم دارویی رده 764، واحد تبریز رده 765، واحد نجف‌آباد رده 766، واحد شهرکرد رده 773، واحد ساری رده 780، واحد رشت رده 792، واحد مشهد و واحد سنندج رده 793، واحد اردبیل رده 794، واحد کرج رده 798، واحد مرودشت و واحد اراک رده 801، واحد تهران‌مرکزی رده 804، واحد شیراز رده 805، واحد قزوین رده 810، واحد کرمانشاه رده 813، واحد خوراسگان رده 814، واحد شهرری و واحد تهران‌شمال رده 817، واحد ارومیه رده 820، واحد تهران جنوب رده 824، واحد همدان رده 826، واحد اهواز رده 827 و واحد تهران‌شرق رده 837‌.
این در حالی است که سال 2019، در رتبه‌بندی کلی و جهانی سایمگو، تنها 23 واحد دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند که در سال 2020 این تعداد به 29 واحد دانشگاهی افزایش یافته است. افزایش 6 واحد دانشگاه آزاد به این جمع، درواقع پیشرفت دانشگاه آزاد اسلامی را در زمینه‌های تحقیقاتی، نوآورانه و اجتماعی نشان می‌دهد. در سال 2019، واحد علوم و تحقیقات در رده 668، خمینی‌شهر در رده 717 و واحد لاهیجان در رده 733 به ترتیب در رتبه نخست واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی حاضر در رتبه‌بندی سایمگو است.

پایگاه رتبه‌بندی سایمگو در بررسی دقیق‌تر به شاخص‌های موردنظر خود هم توجه کرده و آنها را طبقه‌بندی کرده است. در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات دنیا براساس شاخص تحقیقاتی، آکادمی علوم چین در رده نخست، مرکز ملی علوم و تحقیقات فرانسه در رتبه دوم، وزارت آموزش و پرورش جمهوری چین در رده سوم، دانشگاه هاروارد در رده چهارم و انجمن سرطان آمریکا در رده پنجم دنیا قرار گرفته‌اند. از منظر تحقیقات، دانشگاه‌های سراسری به‌ترتیب دانشگاه علوم پزشکی تهران با رده 213، دانشگاه تهران با رده 248 و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با رده 313 در رتبه اول تا سوم در جمع دانشگاه‌های کشور قرار گرفته‌اند.
در جمع 10 دانشگاه برتر کشور در رده‌بندی تحقیقاتی سایمگو، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر اصفهان هم در رده هفتم قرار گرفته است و در رده جهانی رتبه 344 را از آن خود کرده است. بعد از آن، واحد علوم‌وتحقیقات با رده 387، لاهیجان با رده 403، واحد نجف‌آباد با رده 422، واحد‌های مرودشت، رشت و شهرکرد با رده 429 در رده‌های دوم تا پنجم در میان واحدهای دانشگاه آزاد جای گرفته‌اند.
بعد از آنها هم واحد تبریز رده 435، واحد قائم‌شهر و اراک رده 437، واحد علوم دارویی و ساری رده 440، واحد کرمانشاه و مشهد رده 442، واحد کرج رده 444، واحد خوراسگان رده 451، واحد تهران‌شمال و اردبیل رده 459، واحد سنندج رده 462، واحد اهواز و تهران‌مرکزی رده 466، واحد همدان و تهران‌جنوب رده 467، واحد شیراز و قزوین رده 468، واحد ارومیه رده 473، واحد یزد رده 476، واحد تهران‌شرق و شهرری رده 485 را به‌خود اختصاص داده‌اند. در مقایسه رتبه‌بندی تحقیقاتی سایمگو 2020 با رتبه‌بندی سال 2019، جایگاه برخی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بهبود یافته و توانسته‌اند رتبه‌های بالاتری را از آن خود کنند. در سال گذشته، واحد خمینی‌شهر به‌عنوان اولین واحد دانشگاه آزاد در رتبه‌بندی تحقیقاتی، در رده 371 قرار داشت که در مقایسه با سال 2019، حدود 27 پله صعود کرده است.

پایگاه رتبه‌بندی سایمگو در بررسی دانشگاه‌ها و مؤسسات دنیا براساس شاخص نوآوری به‌ترتیب آکادمی علوم چین، شرکت سامسونگ، کمپانی سامسونگ کره‌جنوبی، شرکت IBM آمریکا و مؤسسه دارویی Regeneron آمریکا را در رده‌های نخست تا پنجم قرار داده است. در میان دانشگاه‌های ایران، دانشگاه علم‌وفرهنگ در رده 385، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی در رده 415 و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در رده 425، سه دانشگاه نخست کشور در این رده‌بندی هستند. در این بین و در بین 10 دانشگاه برتر ایران که در رتبه‌بندی نوآورانه سایمگو حضور دارند، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد با کسب رتبه 453، ششمین دانشگاه ایرانی حاضر در این رده‌بندی است. بعد از آن هم واحد قائم‌شهر در رده 491 و واحد علوم دارویی در رده 494 جایگاه دوم و سوم را بین واحدهای دانشگاه آزاد دارند. بعد از اینها هم به‌ترتیب واحدهای سنندج رده 500، شهرری رده 501، تبریز رده 502، اردبیل رده 504، شیراز رده 507، تهران مرکزی و ساری رده 509، قزوین رده 512، شهرکرد رده 513، نجف‌آباد رده 515، علوم‌وتحقیقات رده 515، ارومیه رده 516، تهران‌شرق رده 521، خمینی‌شهر رده 522، مشهد رده 524، کرج رده 526، تهران‌جنوب و تهران‌شمال رده 528، همدان و لاهیجان رده 529، اهواز رده 531، رشت رده 532، خوراسگان رده 533، اراک رده 534، مرودشت و کرمانشاه رده 540 قرار گرفته‌اند. در رتبه‌بندی سال 2019، بهترین جایگاه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در شاخص نوآوری 462 بود که به واحد تبریز تعلق گرفته بود؛ اما امسال، واحد یزد با کسب رتبه 453، جایگاه دانشگاه آزاد را 9 پله بالاتر برده است.

معلم دین و زندگی

این عنوان روزنامه فرهیختگان، یادنامه مرحوم حجت الاسلام صالحی معاون فرهنگی- سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ ها به مناسبت چهلمین روز عروجش است.

غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی- اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره وی می‌گوید: به‌اختصار عرض کنم که عرصه فرهنگ، میدانی وسیع و گسترده است و مسائل آن متنوع و نیز متغیر که کار و عمل سیاستگذاران و مدیران آن را سخت و دشوار می‌سازد، چراکه موضوعات و مسائل آن سهل‌وممتنع هستند. از طرفی دیگر دغدغه‌هایی که ازبابت اثرگذاری‌های ایجابی و سلبی در مناسبات اجتماعی و فرهنگی جامعه وجود دارد نیز ارزش و اهمیت آن را مضاعف ساخته است. در جوامعی که ابعاد فرامادی فرهنگ مهم هستند و کمال مطلوب آنها از این ناحیه تعریف می‌شود و زندگی و سبک‌های حاکم بر آن از منظر ابژه‌ها و عناصر فرهنگی معنا می‌گیرند و به‌نوعی فرهنگ مرکزیت پیدا می‌کند، کار فرهنگی هم واجد اهمیت می‌شود و هم سختی‌های خود را پیدا می‌کند. کار در چنین عرصه و میدانی نیازمند قابلیت‌های چندگانه‌ای است که در درجه‌اول وجود دغدغه و علاقه به این فضای پرمساله است که ازقضا پویایی آن بیش از هر عرصه دیگر است و متولیان آن پیوسته در معرض پرسش‌ها و مطالبات تازه هستند. مرحوم محمدمهدی صالحی انسانی دغدغه‌مند و علاقه‌مند به فرهنگ و تعالی این عرصه بودند؛ انسانی خدوم و از تبار صالحان که باور به این ایده داشتند که کار فرهنگی درست و مناسب می‌تواند نقش اول را در ارتقا و تعالی در سطوح فردی و فرافردی (جامعه) داشته باشد و برای این مهم حاضر به هرنوع تلاش و سختکوشی بودند؛ واقعیتی‌که از پیگیری‌های مجدانه ایشان برای نیل به تحقق فعالیت‌هایی که می‌توانند در غنی کردن فرهنگ دینی سهم داشته باشند به‌خوبی مشهود بود. در مدت زمان همکاری با ایشان که متاسفانه زمان چندان بلندی نبود، این اهتمام و دغدغه را شاهد بودم؛ زمانی‌که در دانشگاه فردوسی مشهد حضور داشتند که مدت طولانی‌تری بود، هم همکاران ایشان در دانشگاه و هم همکاران ستادی در معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر نقش و تعامل سازنده ایشان با مجموعه‌های مدیریتی و نیز مجموعه‌های دانشجویی شهادت می‌دهند. زمانی که از مشهد به تهران تشریف آوردند، به‌اقتضای مسئولیت و جایگاه‌شان با معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارتباط بیشتری داشتند و به‌دلیل آشنایی و تجربه‌ای که از کف و میدان دانشگاه به‌دست آورده بودند، شناخت و نگاه نظری و سیاستی خوبی داشتند که راهگشا بود. نسبت‌به موضوع کاهش نابهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه در محیط‌های آموزشی بسیار دغدغه‌مند بودند و کارهای خوبی را در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با مشارکت معاونت‌های فرهنگی- دانشجویی وزارتخانه‌های‌ علوم و بهداشت و نیز دانشگاه آزاد اسلامی شروع کردند که امیدواریم استمرار پیدا کند. وظیفه خود می‌دانیم خدمات مرحوم صالحی را ارج نهیم و از درگاه ایزد متعال برای روح و روان ایشان آمرزش و مغفرت مسئلت داریم.

سیماسادات لاری، معاون فرهنگی- اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در‌وصف شخصیت وی‌می‌گوید: مرحوم صالحی انسانی بااخلاق، اهل تعامل، آشنا به خواسته‌های جوانان و دارای فکری روشن و باز نسبت‌به مسائل دانشجویی بودند. ما در این خصوص بحث‌های مفصلی داشتیم و ایشان در تصویب مجوزهای مجمع تخصصی کانون‌های فرهنگی- دانشجویی همکاری و همدلی خوبی با ما داشتند و نظم و ترتیب و پیگیری ایشان در تشکیل منظم جلسات تا رسیدن به نتیجه و جمع‌بندی در مباحث فرهنگی قابل‌ستایش بود. ایشان برای نظرات جمع ارزش زیادی قائل بودند و به‌هیچ‌وجه درصدد تحمیل عقاید خویش نبودند و شرایط را برای بحث و گفت‌وگوی منطقی، به دور از تعصب و استفاده از نظرات مشورتی با تشکیل کارگروه‌های مربوطه فراهم می‌کردند. روح‌شان شاد و یادشان گرامی. ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

احتمال برگزاری کنکور در هفته اول مردادماه

براساس این عنوان روزنامه آفرینش، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی انتهای الوند، گفت: با توجه به اینکه در تلویزیون امکان تعامل، سوال و جواب وجود نداشت تصمیم گرفتیم تا کلاس مجازی مشابه کلاس حضوری برای دانش آموزان در نظر بگیریم که در نهایت شبکه شاد را راه اندازی کردیم. تا کنون ۹۴ درصد معلمان عضو آن شدند و حدود ۶۵ درصد کلاس‌ها در این اپلیکیشن اختصاصی تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: امتحانات پایه دوازدهمی ها را در خردادماه داریم و بعد از نیمه خرداد با احتساب ۲۰ روز وقفه کنکور برگزار خواهد شد که حدوداً هفته اول مرداد می‌شود. برای سایر پایه‌های تحصیلی هم اختیارات معلمان را برای اعمال سوابق تحصیلی و تاثیر در آزمون افزایش دادیم.

وی ادامه داد: هنوز هم به‌طور دقیق زمان بازگشایی مدارس مشخص نیست. بنابراین دو راه پیش رو داشتیم یا آموزش را رها کنیم و یا باید به آموزش در زمان تعطیلات ادامه می‌دادیم. برای ادامه آموزش در زمان تعطیلات، ابتدا از تلویزیون کمک گرفتیم اما استفاده از ظرفیت آموزش تلویزیونی اگرچه خوب است ولی به دلیل تعاملی نبودن برنامه‌های تلویزیون، کافی نبود. از روز نیمه شعبان، اپلیکیشن آموزش دانش‌آموزی (شاد) را راه‌اندازی کردیم.

حاجی میرزایی ادامه داد: از سال‌ها قبل در سند تحول بنیادین که برای نظام آموزشی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد این تکلیف بر عهده آموزش و پرورش گذاشته‌شده بود اما به دلیل نبود زیربنای لازم و یا ضروری نبودن وجود اپلیکیشن، فرصتی برای راه‌اندازی به دست نیامده بود؛ اما در شرایط کنونی خوشبختانه توانستیم تهدید کرونا را به فرصتی تبدیل کنیم و با ایجاد زیرساخت ضروری و تهیه نرم‌افزارهای لازم در فضای مجازی شاهد جهشی در این بستر باشیم و اپلیکیشن مورد نظر را تهیه و در اختیار دانش آموزان قرار دهیم.

احتمال برگزاری امتحانات علوم پزشکی شهید بهشتی به صورت مجازی

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، محمد مهدی صدوقی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به شرایط آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: می‌دانیم ترم تحصیلی که در حال حاضر در آن قرار داریم طولانی‌تر از حالت معمول خواهد بود و ممکن است این ترم تا پایان تابستان طول بکشد.

وی افزود: زمانی که آموزش‌های مجازی دانشگاه به پایان برسد برای آزمون‌های پایان ترم هم برنامه‌های متعددی داریم. البته در این میان آزمون‌های میان ترم توسط اساتید برگزار شده و سامانه‌های متعددی برای اجرای آزمون‌ها وجود دارد و جای نگرانی نیست. این سامانه‌ها، سامانه‌های استاندارد آزمون هستند و در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وجود دارد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: در این شرایط برای ارزیابی دانشجو می‌تواند فقط امتحان پایان ترم ملاک نباشد و در طول ترم اساتید، دانشجویان و فراگیران را به شیوه‌های مختلف ارزیابی می‌کنند.

وی گفت: می‌توانیم امتحانات پایان ترم را هم به صورت مجازی برگزار کنیم و نیازی به آزمون حضوری نباشد. اگر در تعداد کم هم نیاز به آزمون‌های حضوری باشد و اگر مجبور شدیم می‌توانیم آزمون را در سالن‌های بزرگ و با فاصله گذاری برگزار کنیم. با این وجود ترجیح می‌دهیم که آزمون‌ها به صورت مجازی برگزار شود.

صدوقی یادآور شد: البته با توجه به طولانی شدن ترم، آزمون‌ها هم به تأخیر خواهد افتاد اما در هر صورت امکانات لازم برای برگزاری آزمون‌ها در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067588

وب گردی

وب گردی