به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، یک هفته از سال به نام آنها است، معلمانی که در طول سال تحصیلی برای تعلیم و تربیت فرزندانمان زحمت میکشند. مسئولان در این هفته پیام تبریک میفرستند، از معلمان برتر تجلیل میکنند و از فرهنگیان میخواهند که مشکلات خود را بیان کنند، مشکلاتی که ممکن است پس از پایان هفته معلم به کوه مشکلات مطرح شده از سوی این قشر زحمتکش افزوده شود و کور سوی امیدی برای حل آنها برای معلمان را به جای بگذارد.
ایسکانیوز به مناسبت هفته معلم، پای درددل معلمان نشسته و دغدغههای آموزش حضوری و مجازی، چالشهای برقراری ارتباط با نسل جدید، میزان استقبال مسئولان مدارس و ستادی آموزش و پرورش از ایدهها و خلاقیتهای معلمان و ... را بررسی است. با ما همراه باشید.
کیفیت آموزشی به جای حقوق معلمان باید در صدر اخبار قرار گیرد
عبدالمحمد شعرانی در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه فرهنگیان در روز و هفته معلم در صدر اخبار قرار میگیرند اظهار کرد: در این هفته معلمان و فرهنگیان تجلیل میشود، اما پس از روز معلم این موارد به دست فراموشی سپرده خواهد شد. افرادی که از لحاظ مقام ارتقا پیدا کرده و به عنوان نماینده مجلس بخشدار و غیره مشغول به کار میشوند، متاسفانه فراموش میکنند که روزی روزگاری معلم بودهاند.
وی ادامه داد: امیدوارم به روزی برسیم که آموزش و پرورش در صدر اخبار قرار گیرد، اما این اخبار در زمینه رتبهبندی، حقوق معلمان و وضعیت معیشتی آنان نباشد. باید در آینده کیفیت آموزشی دغدغه تمامی مسئولان و جامعه شود و در صدر اخبار قرار گیرد.
این کارشناس آموزشی با اشاره به نقش معلمان در تعلیم و تربیت دانشآموزان گفت: خانوادهها به معلمان به عنوان یک انسان آگاه و کامل نگاه کرده و کودکانشان را به آنها میسپارند تا بتوانند زمینهسازیهای لازم در زمینه ایفای نقش فرزندانشان در جامعه را فراهم سازند.
وی افزود: حدود ۲ سال است که موضوع رتبه بندی معلمان در صدر اخبار آموزش و پرورش قرار دارد، این رتبه بندی نهایت به اجرا رسید؛ اما پس از ۵ ماه دوباره حذف شد. در حال حاضر جلساتی نیز برای اجرای دوباره این طرح در حال برگزاری است. طبیعتا بیان چنین مواردی برای معلمان پسندیده نیست.
200 هزار تومان افزایش حقوق معلمان را در بوق و کرنا میکنند
شعرانی بیان کرد: معمولاً کمتر پیش میآید که اضافه شدن حقوق مسئولان در صدر اخبار قرار گیرد یا از آن صحبتی به میان آید. اما کافی است فقط ۲۰۰ هزار تومان به حقوق معلمان افزوده شود، آنگاه این اضافه حقوق بارها در اخبار و تلویزیون اعلام خواهد شد. البته ما گلایه از رسانهها نداریم و از مدیران که درباره این موضوع به کرات صحبت میکنند، دلخوریم.
وی اضافه کرد: رئیس جمهور نیز در مراسم پرسش مهر با دانشآموزان در زمینه افزایش حقوق معلمان صحبت کرد. در چنین شرایطی آیا شأنی برای معلمان باقی خواهد ماند؟ معلم تا زمانی که با چنین دغدغههایی مواجه باشد، شاید نتواند نقش خود را به صورت کامل در جامعه ایفا کند. مطرح کردن چنین مواردی به جایگاه معلمان صدمه میزند. معلمان در زمینه حقوق خود نمیتوانند مخفی کاری کنند و تمام دریافتی آنان در فیش حقوقیشان مشخص است، اما کارمندان سایر نهاد ها ممکن است مبلغی را به عنوان کارانه اضافه کار و غیره نیز دریافت کنند.
آموزش و پرورش به اولویت دولت تبدیل شود
این معلم با اشاره به لزوم توجه دولت به آموزش و پرورش اظهار کرد: من تصور میکنم پرونده معیشت فرهنگیان یک بار برای همیشه باید بسته شود و آموزش و پرورش به اولویت دولتها تبدیل شود. تا زمانی که آموزش و پرورش در اولویت دولت قرار نگیرد جامعه با مشکلات کنونی خود پیش میرود.
این کارشناس آموزشی خاطرنشان کرد: جامعه نیز زمانی که چنین اخباری را میشنود تصور میکند معلمان فقط به دنبال بهبود وضعیت معیشتی خود هستند و فعالیت چندانی در راستای تعلیم و تربیت فرزندانشان انجام نمیدهد.البته چنین مشکلاتی از تبعیض ناشی می شود چرا باید میانه وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادها تا این اندازه تبعیض وجود داشته باشد.
معلمان از تکنولوژیهای روز دنیا عقب ماندهاند
وی با اشاره به مدیریت دانشآموزان توسط معلمان گفت: در حال حاضر اولیا به نقش معلمان در مدرسه پی بردهاند برای صحت این موضوع کافی است یک نظرسنجی از والدین داشته باشیم، آن وقت درمییابیم در نگهداری از فرزندان خود در منزل با مشکل مواجه شدهاند. معلم در کلاس باید ۳۰ دانش آموز را که دارای آداب اجتماعی و فرهنگ متفاوتی هستند در کنار یکدیگر مدیریت کند، البته این اقدام ساده نیست.
شعرانی گفت: معلمی که چنین اقداماتی را انجام می دهد طبیعتاً نباید دغدغه معیشت داشته باشد، بلکه باید فقط بهروز کردن علم خود را مدنظر داشته باشد، معلمی میتواند موفق باشد که از علم روز دنیا عقب نماند و اختلاف چندانی در برقراری ارتباط با ابزار های نسل جدید نداشته باشد. متاسفانه در حال حاضر شاهد آن هستیم که معلمان از تکنولوژیهای روز دنیا که برای دانشآموزانشان از آن استفاده می کنند عقب ماندهاند.
در حال حاضر معلمان تسهیلگر آموزش هستند
وی با اشاره به نقش آموزشی معلمان از گذشته تاکنون تصریح کرد: در گذشته معلم نقش تعلیم دهنده آموزش را ایفا میکرد، اما در حال حاضر آموزش را تسهیل میکند. در گذشته دانشآموز فاقد امکانات کنونی بود، اما در حال حاضر تلویزیون، لپتاپ، اینترنت و غیره در اختیار دانشآموز قرار دارد. در حال حاضر معلم به دانش آموزان برای یادگیری بیشتر و بهتر کمک میکند.
تفاوت نسل مسئولان آموزش و پرورش و دانشآموزان
این کارشناس آموزشی با بیان اینکه متاسفانه بین کادر ستادی و مدرسه نیز تفاوت وجود دارد، گفت: اتاق فکر ستاد آموزش و پرورش نیازمند جوانگرایی است و باید تغییراتی در آن ایجاد کرد. در حال حاضر افرادی در ستاد آموزش و پرورش سکان مسئولیتها را به عهده گرفتند که تا دو نسل با دانش آموزان مقطع ابتدایی تفاوت فرهنگی و دیدگاهی دارند؛ زیرا آنها در دوران دیگر و متفاوتتری نسبت به دانشآموزان کنونی پرورش یافتهاند.
وی اضافه کرد: معلم در صورتی که بخواهد خلاقیتی از خود نشان دهد و خود را مطابق با برخی ایدههای علم نوین بهروز کند، با مقاومتهایی روبرو خواهد شد.
شعرانی با ذکر مثالی یادآور شد: اگر بخواهیم انتخاب معلم نمونه را در نظر بگیریم، میتوان گفت معیارهای آن نسبت به گذشته هیچ تغییری نکرده است، این فرد بر اساس معیارهای قدیمی انتخاب و به تهران میآید و پس از گوش دادن به چند سخنرانی دوستان خود باز میگردد. در صورتی که معلم نمونه باید در هفته معلم به پایتخت بیاید و در زمینه نحوه تدریس، ابزارهای مورد استفاده خود و غیره سخنرانی کند. حتی این معلم نمونه میتواند دوره آموزشی برگزار کند تا معلمان جدید با روش تدریس وی آشنا شده و آن را به کار گیرند.
ضرورت توجه به خلاقیت و جوانگرایی در ستاد آموزش و پرورش
وی افزود: تصور میکنم پیش از آنکه به دنبال علت فاصله گرفتن دانشآموزان از معلمان باشیم، باید به جوان کردن نیروهای ستادی آموزش و پرورش و افزایش خلاقیت در این وزارتخانه فکر کنیم. آموزش و پرورش میتواند گارد بسته خود را در مقابل سمن ها بگشاید، این سازمانهای مردم نهاد معمولا از جوانان تشکیل شده و دارای فکر و ایدههای نوین هستند، باید اجازه داد شرکتهای دانشبنیان نیز به میدان بیایند و ایدههای آموزشی خود را مطرح کنند.
این کارشناس آموزشی با اشاره به مشکلات برقراری ارتباط معلمان و نسل جدید خاطرنشان کرد: همانطور که می دانید کتابهای درسی هر چند سال یکبار تغییر میکند و معلم به طور مداوم باید خود را بهروز کند، برخی از معلمان که از دوران گذشته مشغول به تحصیل هستند و در برقراری ارتباط با تکنولوژیهای نوین و دانش آموزان نسل جدید دچار مشکل میشوند.
سن بازنشستگی در آموزش و پرورش کاهش یابد
وی در پایان با بیان اینکه آموزش و پرورش برای فعالیت معلمان باید سقف کمتری را در نظر بگیرد، تاکید کرد: فعالیت ۳۵ سال برای معلمان بسیار زیاد است و آموزش و پرورش باید معلمان را زودتر بازنشسته کند. ۳۵ سال تفاوت بسیاری برای ارتباطگیری معلمان و دانشآموزان تلقی میشود. شما اگر یک مادر ۳۰ ساله باشید بهتر میتوانید فرزندتان را درک کنید یا یک مادر ۵۰ ساله؟ در این بین تفاوت نسلها بیشتر به چشم میآید و به همین منظور تصور میکنم بهتر از زمان بازنشستگی در آموزش و پرورش نیز کاهش پیدا کند.
انتهای پیام/