دانشگاه آزاد اسلامی پرچمدار کارآفرینی در کشور خواهد شد

مدیرکل ایجاد توسعه آموزش های فناوری و خلاقیت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد با زیرساخت‌های عظیم و نقشه راهی که برای انتقال به نسل سوم برای آن ترسیم شده، هیچ رقیبی ندارد و در سال‌های نه چندان دور به‌عنوان پرچم‌دار دانشگاه‌های کارآفرین و نسل سوم در کشور شناخته می‌شود.

حامد معیری کاشانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روند تحولات دانشگاه آزاد اسلامی در آستانه سی‌وهشتمین سالگرد این دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی همگام با تغییر نسل بسیاری از دانشگاه‌های دنیا درحال تغییر ریل حرکت و تحولات است. بیش از 50 سال پیش تمرکز دانشگاه‌های دنیا روی مقوله آموزش بود که مقاطع کاردانی و کارشناسی بر این اساس شکل گرفت.

وی افزود: پس از عبور از مقطعی، این دانشگاه‌ها به مقطع دانشگاه‌های نسل دوم ارتقا پیدا کردند و پژوهش را به‌عنوان هدف اصلی پیگیری کردند. رشته‌های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و به تبع آن پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی نیز شکل گرفتند. 50 سال پیش دانشجویان دانشگاه‌های نسل اول پس از اتمام تحصیل قطعا دارای شغل بودند.

مدیرکل ایجاد توسعه آموزش های فناوری و خلاقیت دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد بیان کرد: بعدها موقعیت‌های اشتغال فارغ‌التحصیلان کارشناسی نیز کمتر شد و مقاطع تحصیلات تکمیلی با تقاضای بالایی روبه‌رو شدند. بنابرین تا 15 سال گذشته فارغ‌التحصیلان مقاطع ارشد و دکتری نیز می‌توانستند شغل‌های درخور و مطلوبی داشته باشند. اکنون بازار کار این دسته از دانش‌آموختگان نیز با مخاطره روبه‌رو شده و دانشگاه مجبور به تغییر نسل است.

معیری کاشانی شرایط اشتغال در دوران پس از فارغ‌التحصیلی دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی را چالش‌برانگیز خواند و گفت: دانشگاه نسل سوم کارآفرینی و تربیت کارآفرین را به‌عنوان هدف نخست خود می‌داند و تلاش می‌کند تا دانشجویانی خلاق، ایده‌پرداز و کارآفرین تحویل جامعه دهد.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های کارآفرین معمولاً روی کسب‌وکارهای کوچک و استارت‌آپی متمرکز است و دانشگاه‌های ایران اکنون ضمن تمرکز روی موضوع پژوهش، رویکرد جدی نسبت به مقوله فناوری و نوآوری پیش رو دارد. دانشگاه آزاد با تیم مدیریتی جدید و با عزمی جدی درحال تمرکز و گذار به دانشگاه نسل سوم است.

مدیرکل ایجاد توسعه آموزش های فناوری و خلاقیت دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به معیارهای ارزیابی دانشگاه‌های اول و دوم عنوان کرد: وقتی با کلیشه‌های دانشگاه‌های نسل اول و دوم روبه‌رو می‌شویم، شاهد معیارهایی همچون تعداد اساتید با درجه کامل، تعداد انتشار مقالات علمی و کتب است. ولی دانشگاه نسل سوم که دانشگاه آزاد اکنون در این راستا خیز برداشته، با معیارهایی همچون تعداد فناوران، تعداد استارت‌آپ‌ها، امکانات فیزیکی کار، آزمایشگاه و تعداد شرکت‌های فناور شناخته می‌شود.

معیری کاشانی تصریح کرد: با تلاش‌ها و اقداماتی که اکنون در واحدهای دانشگاه آزاد درحال رخ دادن است، دانشگاه‌های دولتی در سال‌های آینده نمی‌توانند در رتبه‌بندی نسل جدید دانشگاه‌های کشور با دانشگاه آزاد رقابت کنند؛ چراکه دانشگاه آزاد اکنون برای تغییر نسل در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد. پهنه جغرافیای این دانشگاه در کشور و شناسایی ظرفیت‌های استان‌های مختلف در کنار امکانات فیزیکی دانشگاه، فرصت مطلوبی برای تغییر نسل ایجاد کرده است.

وی افزود: همه این اتفاقات برای این است که دانش‌آموختگان فارغ‌التحصیل دانشگاه به اشتغال برسند و دانشگاه آزاد جایگاه برتری خود را در نسل جدید دانشگاه‌ها و حمایت از اشتغال دانشجویان تثبیت کند. دانشگاه آزاد اکنون با راه‌اندازی سراهای نوآوری فضای کار رایگان در اختیار دانشجویان می‌گذارد و با حمایت از شبکه‌سازی استارت‌آپی و کسب‌وکارهای دانشجویی به فکر اشتغال فارغ‌التحصیلان و دلگرمی خانواده‌هاست.

مدیرکل ایجاد توسعه آموزش های فناوری و خلاقیت دانشگاه آزاد اسلامی درباره درخشش دانشگاه آزاد در مقطع جدید دانشگاه‌های کشور خاطرنشان کرد: ایران اکنون مساعد حضور کارآفرینان جوان در حوزه‌های کسب‌وکارهای نوین بوده و هر حوزه‌ای که به آن پرداخته شود موقعیت‌های کارآفرینی آن حوزه آشکار خواهد شد. مشکلات فراوانی در کشور به‌چشم می‌خورد که دانشجویان تربیت شده دانشگاه آزاد این مشکلات را به چشم فرصت خواهند دید.

معیری کاشانی اظهار کرد: دانشگاه آزاد با زیرساخت‌های عظیم و نقشه راهی که برای انتقال به نسل سوم برای آن ترسیم شده، هیچ رقیبی ندارد و در سال‌های نه چندان دور به‌عنوان پرچم‌دار دانشگاه‌های کارآفرین و نسل سوم در کشور شناخته می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069928

وب گردی

وب گردی