کشف سیستم انگلی 512 هزار ساله

یک تیم بین المللی از محققان شواهدی از رابطه انگل با میزبان در فسیل های 512 میلیون ساله کشف کرده اند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان خوشه ای از فسیل های بازوپایان را که در جنوب غربی یونان و چین کشف کردند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند که برخی موجودات لوله مانند به قسمت بیرونی پوسته های بازوپایان چسبیده اند.

موجودات با باز شدن بازوپایان در همان سطح قرار می گیرند و از مواد غذایی موجود در آن جا تغذیه می کنند. به عبارتی این موجودات مواد غذایی بازوپایان را به سرقت می برند.

سیستم های میزبان انگل در طبیعت فراگیر هستند اما شناسایی آن ها در یافته های فسیلی بسیار دشوار است. محققان معتقدند این قدیمی‌ترین شواهد شناخته شده از روابط انگلی است که در فسیل یافت می‌شود.

براساس این تحقیق این سیستم های حیوانی میزبان انگل متعلق به اوایل کامبرین بوده و ظهور آنها ممکن است نقش مهمی در هدایت نوآوری‌های تکاملی و زیست محیطی مرتبط با دوران کامبرین داشته باشد.نتایج این تحقیق در ژورنال Nature Communications منتشر شده است.

کامبرین (به فرانسوی: Cambrien، به انگلیسی: Cambrian) یکی از دوره‌های زمین‌شناسی از دوران دیرینه‌زیستی است. دورهٔ کامبرین حدود ۵۴۲ میلیون سال پیش آغاز شده و تا حدوداً ۴۸۸/۳ میلیون سال پیش ادامه داشته‌است.

نام کامبرین از نام کامبریا، یعنی نام باستانی منطقهٔ ولز بریتانیا، گرفته شده، زیرا در آنجا بود که صخره‌هایی از دورهٔ کامبرین برای نخستین بار بررسی شد. بر این پایه، در فارسی برای این دوره نام «کامبریایی» درست‌تر می‌بود، ولی امروزه کامبرین در این معنی جا افتاده‌است.