به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ حذف کنکور سالهاست نقل محافل علمی و سیاسی شده و درباره دلایل لزوم حذف آن و جایگزین مناسب برای این آزمون گفتوگوهای بسیاری انجام شده است. این طرح موافقان و مخالفان زیادی دارد که هرکدام دلایلی برای آن مطرح کردهاند.
مهدی بهلولی کارشناس آموزشوپرورش در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز بابیان اینکه با حذف کنکور موافق است گفت: بسیاری از معلمان و افراد فعال در حوزه آموزش معتقد به حذف کنکور هستند. بزرگترین مشکلی که کنکور برای آموزشوپرورش کشور به وجود آورده است جهتدهی به آموزش و تقلیل آن است.
وی در ادامه بابیان اینکه کنکور آسیبهای بسیار جدی به نهاد آموزشوپرورش کشور وارد کرده است، افزود: وقتی دانشآموزان برای کنکور درس میخوانند بهصورت ناخودآگاه معلم، دانشآموز و مدرسه در خدمت آزمون قرار میگیرند.
بهلولی با تأکید بر اینکه کنکور سبب میشود آموزشوپرورش به خدمت آزمون و تست درآید ادامه داد: درنتیجه این نهاد از اهداف متعالی خود دور میشود و درنهایت مفهوم آموزشوپرورش تغییر پیدا میکند.
این کارشناس آموزشوپرورش درباره مشکلات دیگر کنکور گفت: کنکور علاوه بر مسئله تغییر مسیر آموزشوپرورش، اضطراب و مشکلات روحی و روانی بسیار زیادی برای دانشآموزان به وجود آورده است. با در کنار هم قرار دادن تمام این مشکلات میتوان نتیجهگیری کرد که کنکور باید حذف شود.
بهلولی با اشاره به اینکه دلیل حذف نشدن کنکور در سالهای گذشته کسب درآمد برخی افراد از آن است اظهار کرد: کنکور و آزمون باعث رونق مدارس غیرانتفاعی و پولی شده و تمام این مدارس و موسسههای کنکور از طریق آماده کردن دانشآموزان برای کنکور کسب درآمد میکنند.
وی بابیان اینکه برخلاف نظر برخی مخالفان حذف کنکور، جایگزین برای آن وجود دارد گفت: دانشگاه آزاد و پیام نور در بسیاری از رشتهها بدون کنکور دانشجو میپذیرند. دانشگاههای دولتی نیز میتوانند مانند بسیاری از دانشگاههای جهان برای رشتههای پرطرفدار خود بهصورت جداگانه آزمون ورودی برگزار کنند. بنابراین نگهداشتن کنکور امری بیهوده و تنها به دلایل اقتصادی و تجاری است و مسائل آموزشی تنها بهانه به نظر میرسند.
بهلولی در پاسخ به این سؤال که با توجه به تجربه ناموفق آزمون جداگانه دانشگاهها برای مقطع دکتری در کشور آیا این شیوه برای مقطع کارشناسی مناسب است، گفت: درهرصورت در این روش نیز امکان سوءاستفاده وجود دارد و نمیتوان به دلیل امکان سوءاستفاده این شیوه را مضر دانست بلکه باید نظارت دقیق انجام شود. برای مثال نمیشود استدلال کرد که چون امکان طلاق در ازدواج وجود دارد کسی ازدواج نکند.
این کارشناس آموزشوپرورش در ادامه افزود: نکته دوم درباره این شیوه این است که آزمون این دو مقطع قابل قیاس نیستند، تعداد دانشآموزان سال چهارم دبیرستان بسیار بیشتر از متقاضیان کنکور دکتری است و هر سال هزینه بسیار زیادی برای کنکور کارشناسی انجام میشود و دانشآموزان زیادی وارد یک جریان استرسزا میشوند.
وی درباره موردسنجش قرار دادن نمرات سالهای مختلف تحصیلی دانشآموزان بهجای امتحانات نهایی برای ورود به دانشگاه گفت: من معتقدم معیار سنجش باید چند سال تحصیلی باشد. حتی اگر امکان سنجش تمام سالهای تحصیلی وجود ندارد، باید حداقل سه سال آخر معیار قرار گیرد.
بهلولی درباره علت اجرایی نشدن چنین طرحی گفت: بااینکه این طرح قابلیت اجرایی شدن دارد اما ازآنجاکه باید امتحانات تمام سالهای موردسنجش بهصورت هماهنگ کشوری برگزار شود و این موضوع نیاز به بودجه بالایی دارد، آموزشوپرورش زیر بار این هزینه نمیرود.
این کارشناس آموزشوپرورش در پاسخ به این سؤال که آیا میتوان مانند برخی کشورهای پیشرو در عرصه آموزشوپرورش علاوه بر نمرات، مسائل اخلاقی، فعالیتهای اجتماعی و خیرخواهانه و مواردی ازایندست را معیار ارزیابی و سنجش قرارداد، گفت: باید از شاخصهای فعلی که تنها آزمون در آن محوریت دارد فاصله بگیریم و به سمتی برویم که مانند بسیاری از کشورهای دیگر آزمون تنها موضوع سنجش نباشد. اما اگر بخواهیم شاخص دیگری را در نظر بگیریم باید با یک کار کارشناسی عمیق مشخص شود که آیا زمینه و آمادگی برای مشخص کردن معیارهای دیگر وجود دارد یا خیر زیرا اگر بیگدار به آب زده شود ممکن است وضعیت بهمراتب بدتر شود.
وی در پایان گفت: اولین کاری که باید در حوزه آموزشوپرورش انجام شود حذف کنکور است. پسازآن مدارس با برداشته شدن بار کنکور از روی دوش تعلیم و تربیت میتوانند برای پرورش دانشآموزان اقدامات دیگری انجام دهند و در صورت لزوم معیارهایی را تعریف کنند. اما در حال حاضر ملاک اصلی همان نمره آزمون هماهنگ کشوری و کنکور است.
نظر شما