حل مشکل بیمه‌ کشاورزان پس از 50 سال در دولت جدید

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: کشاورزان بعنوان کسانی که ضامن امنیت غذایی کشور هستند متاسفانه با بیش از ۴۰-۵۰ سال کار در این عرصه هنوز با مشکلات بیمه‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند و تعیین تکلیف نشده‌اند که باید بخشی از این مشکل در حوزه مجلس و قانون گذاری و بخشی هم در قوه مجریه مطرح و رفع شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با مشخص شدن هشتمین رئیس جمهور ایران، انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به کار خود پایان داد. حدودا ۲ تا ۳ ماه دیگر اعضای کابینه جدید سکان کشور را به دست خواهند گرفت. کابینه جدیدی که مردم به آن اعتماد کرده‌اند تا با نگاه تحولی گشایشی در ابعاد مختلف زندگی‌شان از معیشت و اقتصاد گرفته تا علم و فرهنگ، مدنیت، دیپلماسی و کشاورزی حاصل شود.

در این بین توجه به کشاورزی آن هم در شرایط تحریمی که تأمین کننده امنیت غذایی کشور است بیش از پیش حس می‌شود، ضرورتی که در کنار توجه به معیشت و اقتصاد کمتر مورد بحث و بررسی‌های انتخاباتی قرار گرفت. حال با اتمام فضای انتخاباتی لازم است تا انتظارات بخش کشاورزی از دولت جدید مورد بررسی قرار گیرد.

در این راستا سید جواد ساداتی‌نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره اهمیت کشاورزی در تامین امنیت غذایی گفت: موضوع امنیت غذایی جزئی از امنیت ملی کشور بوده و همین موضوع هم به کشاورزی جایگاه ویژه‌ای داده است.

وی افزود: اهمیت کشاورزی زمانی بیشتر احساس می‌شود که آمریکایی‌ها با تحریم مرغ «اجداد راس» (یک نوع نژاد مرغ که 95 درصد پرورش دهندگان مرغ گوشتی از این نژاد استفاده می‌کنند) می‌خواهند امنیت غذایی کشور را به خطر بیندازند. مشکلات سال ۹۹ در تأمین نهاده‌های دامی و مرغ نشان داد که این چالش جدی است و نیاز به سامان‌دهی و مدیریت اساسی دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تقویت و ارتقای امنیت غذایی را مهم دانست و مطرح کرد: لازمه امنیت غذایی اقتدار کشاورز و کشاورزی است. در درجه اول باید به کشاورزی نگاه اقتصادی داشت که در حال حاضر چنین نگاهی وجود ندارد. در درجه دوم باید کشاورز به‌عنوان تولیدکننده شناخته شود که متاسفانه هم در قوانین و هم دستورالعمل‌ها حتی در حوزه بیمه‌ای چنین نگاهی نسبت به کشاورز وجود ندارد.

ساداتی‌نژاد با انتقاد از عدم حمایت دولت از کشاورزان افزود: کشاورزان بعنوان کسانی که ضامن امنیت غذایی کشور هستند متاسفانه با بیش از ۴۰-۵۰ سال کار در این عرصه هنوز با مشکلات بیمه‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند و تعیین تکلیف نشده‌اند که باید بخشی از این مشکل در حوزه مجلس و قانون گذاری و بخشی هم در قوه مجریه مطرح و رفع شود.

وی گفت: در صورتی که صفر تا صد امورات کشاورزی از مزرعه تا سفره مردم در اختیار  وزارت جهاد کشاورزی باشد در شرایط کمبودها و مشکلات نیز نهادهای نظارتی می‌توانند بدون پاسکاری و فرافکنی با مسئولان خاطی برخورد کنند؛ در حالی که اکنون حوزه‌های مختلف توزیع، قیمت‌گذاری، واردات، صادرات و تعرفه در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران دومین موضوع مهم در حوزه کشاورزی را جهش تولید دانست و مطرح کرد: اگر بخواهیم در کشور تولید ارتقا پیدا کند و محصولات کشاورزی از ۱۲۰ میلیون تن به ۲۲۰ میلیون تن در سال برسد باید نگاه ویژه‌ای به بازار و صادرات داشته باشیم؛ البته اگر تولید را بدون توجه به بازار و صادرات افزایش دهیم با وضعیت نابسامانی که در عرضه بیش از حد سیب زمینی و پیاز به وجود آمد مواجه خواهیم شد.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: برای جهش تولید باید بازارهای هدف به خصوص کشورهای همسایه را مورد توجه قرار دهیم که دو اتفاق مهم را در بر دارد؛ در درجه اول اشتغال داخلی رونق پیدا می‌کند و ارز آوری برای کشور ایجاد می‌شود. در درجه دوم امنیت غذایی کشور حفظ می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از عملکرد دولت‌های گذشته در حوزه کشاورزی عنوان کرد: متاسفانه موضوع الگوی کشت تا به امروز متولی نداشته و نیاز است تعیین تکلیف بشود. سرمایه‌گذاری در حوزه‌های کشاورزی توسط دولت انجام نشده یا بسیار پایین بوده است. نرخ سرمایه‌گذاری در کشاورزی توسط دولت‌های گذشته ۴ درصد بوده که نشان می‌دهد این حوزه به شدت دچار فقر است.

وی گفت: در بحث نهادهای فناورانه کود، بذر و سم به شدت به خارج وابسته هستیم و لازم است در دولت جدید برای تولید برنامه دقیقی تدوین شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با انتقاد از فراگیر نشدن صندوق بیمه محصولات کشاورزی بیان کرد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی با وجود اینکه ایران کشوری با حوادث غیر مترقبه است تکمیل و فراگیر نشده است. کشاورز دارایی خودش را با اندک سرما زدگی، تگرک و سیل از دست می‌دهد و هیچ حمایتی نیز صورت نمی‌گیرد .

ساداتی‌نژاد از دیگر انتظارات حوزه ی کشاورزی از دولت جدید را کاهش بوروکراسی در صدور مجوزها بیان کرد و ادامه داد: برای نتیجه دادن و رسیدن به هدف مطلوب در جهش تولید باید بوروکراسی صدور مجوزها را کاهش داد.

وی در پایان صیانت از کاربری زمین های کشاورزی را از مهمترین وظایف دولت جدید دانست و گفت: تغییر کاربری در زمین های کشاورزی باید با نظارت بیشتری دنبال شود تا زمین های حاصل خیز کشاورزی که در رشد و ارتقا کشاورزی اهمیت دارد تغییر کاربری پیدا نکند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =