افزایش خطر ابتلا به هپاتیت با خالکوبی‌ در مراکز غیرمعتبر

موید علویان با هشدار نسبت به افزایش خطر ابتلا به هپاتیت با انجام خالکوبی در مراکز غیر معتبر از بیشتر بودن شیوع این بیماری در دو استان سیستان بلوچستان و گلستان خبر داد.

موید علویان؛ رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های کبدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز به مناسبت روز جهانی مقابله با هپاتیت از میزان شیوع این بیماری و نحوه مقابله در ایران گفت: ویروس هپاتیت انواع مختلفی دارد. آن نوعی از ویروس که از نظر جهانی اهمیت دارد، هپاتیت ب و ث است. این دو ویروس می‌توانند مزمن شوند و به نارسایی کبد بیانجامند. در موارد شدید نیاز به پیوند کبد در فرد ایجاد می‌شود. دنیا به دنبال کنترل این دو ویروس است. این بیماری در ایران در مقایسه با کشورهای منطقه به جز امارات شیوع کمتری دارد.

او افزود: در ۳۰ سال اخیر به دلیل واکسیناسیون و اقدامات پیشگیرانه شیوع بیماری از سه درصد به کمتر از دو درصد کاهش یافته است. این نشان‌ دهنده موثر بودن بیماریابی و اقدامات پیشگیرانه در سال‌های اخیر است.

علویان عنوان کرد: سازمان بهداشت جهانی هدفگداری کرده که تا سال ۱۴۱۰ موارد جدیدی از ابتلا به هپاتیت بی در کشور نداشته باشیم. لازمه رسیدن به این هدف آموزش همگانی در جامعه است. در کنار آموزش باید عوامل خطر جدید را شناسایایی و با آن‌ها مقابله کرد. عوامل خطر جدید رفتارهای پرخطر و انجام خالکوبی‌های غیربهداشتی به ویژه در جوانان هستند.

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های کبدی بیان کرد: شیوع هپاتیت ث در ایران کمتر نیم درصد و در اکثر استان‌ها در بیماران هموفیلی و دیالیزی در حال ریشه‌کن شدن است. دو گروهی که بیماریابی و درمان در آن‌ها مشکل است، معتادان تزریقی و زندانیان هستند. درمان و بیماریابی به دلیل سطح اجتماعی و مالی ضعیف این دو گروه دشوار است‌.
البته باید در نظر داشت که در ایران دانش فنی، تخصص و برنامه‌هایی برای مقابله با این ویروس وجود دارد.

او نسبت به انجام خالکوبی در مراکز غیرمعتبر هشدار داد و گفت: خالکوبی اگر با سرنگ یک‌بار مصرف، به روش بهداشتی و در جایی مطمئن انجام شود، خطر را بالا نمی‌برد اما اگر به صورت گروهی و با لوازم چندبار مصرف انجام شود، خطر ابتلا بسیار افزایش می‌یابد. امروزه یکی از موارد ابتلای جدید به ویژه‌ در خانم‌ها همین موضوع است.

علویان در پایان تاکید کرد: هپاتیت بی در دو استان سیستان و بلوچستان و گلستان به دلیل فقر بهداشتی شیوع بیشتری دارد. البته باید درنظر داشت که ۲۰ سال پیش شیوع هپاتیت بی در سیستان و بلوچستان پنج و نیم درصد بود اما امروز سه درصد شده است و در مجموع در کشور رو به کاهش است.

کد خبر: 1105028

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =