گلایه پستچی‌ها از کمبود نیرو و کار بدون تعطیلی در روزهای کرونا/ دولت تمام شد اما وعده آقای وزیر محقق نشد

پستچی‌ها از کمبود نیرو و کار ده ساعته در روزهای کرونایی گلایه دارند و از مسئولین می‌خواهند به وضعیت سختی کار آن‌ها رسیدگی کرده و با توجه به ارتباط بسیاری که با مردم دارند، آن‌ها را در اولویت واکسیناسیون قرار دهند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، کرونا این ویروس در ابعاد نانوذره در نزدیک به دوسالی که وارد زندگی ما شد، همه اجزای زندگی را دچار تحول کرد تا از این بعد دوران زندگی را به قبل و بعد از این مهمان ناخوانده تقسیم کنیم. دوری‌ اجباری از اجتماعات و تشویق مردم به ماندن در خانه آن‌ها را به سمت خریدهای اینترنتی سوق داد. افزایش ناگهانی این شکل از خرید کردن فشار کاری اداره پست را بیشتر کرد زیرا اتفاقی که قرار بود در چند سال رخ دهد با کمک یک ویروس شتاب بسیاری گرفت. سراغ پستچی‌ها رفتیم و از آن‌ها پرسیدیم که در روزگار کرونا زندگی‌هایشان چطور گذشته است که در ادامه می‌خوانید.

ده ساعت نامه‌رسانی در خیابان‌های شلوغ تهران

داوود فتحی یکی از پستچی‌های با سابقه اداره که ۲۲ سال در کار نامه‌رسانی مشغول به خدمت بوده است. او از ده ساعت کار طاقت فرسا با موتور در خیابان‌های شلوغ، پرترافیک و هوای آلوده تهران می‌گوید: کار ما از شش صبح آغاز می‌شود و تمام مدت در خیابان‌ها هستیم که گاهی بسته به حجم مرسوله‌ای که باید برسانیم تا عصر و برخی روزها تا ساعات پایانی شب سرکاریم. شهرستانی‌ها به نسبت کار کم‌تری دارند. با شروع کرونا و استقبال مردم از خریدهای اینترنتی کار ما چند برابر شد زیرا هزینه ارسال مرسوله با پست به مراتب کمتر از دیگر روش‌ها است. پست از دولت سوبسید می‌گیرد و گاهی ارسال یک مرسوله در دورترین نقاط هم هزینه کمی دارد.

صدای ما به جایی نمی‌رسد

سختی‌کار درخواستی بود که بیشتر نامه‌رسان‌ها از مسئولین دارند. آن‌ها می‌گویند ده ساعت کار با موتور و در ترافیک ما را فرسوده می‌کند. فتحی در این‌باره عنوان کرد: نامه‌رسان‌ها روزی ده تا ۱۲ ساعت با یک موتور کار می‌کنند و این به مرور آن‌ها را فرسوده و خسته می‌کند. صدای ما به جایی نمی‌رسد، چند سال پیش که آقای آذری‌جهرمی؛ وزیر ارتباطات برای بازدید آمده بود من از او درخواست کردم که به سختی کار ما رسیدگی کند اما ترتیب اثر داده نشد.

پست جزو مشاغل گروه یک است که تعطیلی در آن به معنای فلج شدن کشور است چراکه بخش مهمی از ارسال‌ها و تبادلات از طریق پست انجام می‌شود و حیات بسیاری از مشاغل وابسته به آن است اما افزایش تعداد نیروها و شیفتی کردن می‌تواند فشار کاری وارد بر پستچی‌ها را کاهش دهد و کیفیت کار هم بیشتر شود.

کرونا در کمین پستچی‌ها

داوود فتحی که خود از کرونا آسیب دیده و عزیزی را از دست داده در گفت‌وگویی که با ما داشت به این موضوع اشاره کرد و توضیح داد: همه می‌گویند کادر درمان خسته است اما کسی ما را نمی‌بیند که بی‌وقفه و بدون تعطیلی در طول کرونا کار کرده‌ایم. حتی ما را در اولویت دریافت واکسن قرار نداده‌اند. محیط کار ما شلوغ است و پروتکل‌ها رعایت نمی‌شوند. من سال گذشته مبتلا شدم و خانواده‌ام هم درگیر شد و برادر خانمم که بیماری زمینه‌ای داشت فوت کرد. خانواده این اتفاق را از چشم من می‌بیند. مرسوله‌ها ضدعفونی نمی‌شوند. در تعطیلی‌های کرونا ما تعطیل نبودیم و شیفتی هم نشدیم. حداقل به ما که در خطر هستیم و کار مهمی انجام می‌دهیم واکسن بزنند. مجلس قول داده بود که به سختی‌کار ما رسیدگی کند و آقای آذری‌جهرمی هم قول داده بود اما دولت تمام شد و اتفاقی نیافتاد.

پستچی‌ها در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند

پستچی دیگری که نزدیک به سال‌های بازنشستگی و با ۲۵ سال کار مو در این راه سفید کرده است از مسئولین امر خواست که پستچی‌ها را در اولویت واکسیناسیون قرار دهند و در این‌باره گفت:
ما نامه‌رسان هستیم و بعد از کرونا فشار کاری ما زیاد شد. ما تمام مدت با همه نیروها سرکار بودیم‌. خبری از واکسن کرونا هم نیست. ما در روز ده ساعت کار می‌کنیم و مدام با ترس و دلهره با مردم در تماس هستیم و چاره‌ای هم نداریم. چیزی به اسم تعطیلی برای کرونا نداشتیم زیرا گروه یک هستیم البته به واسطه شغلمان این را می‌پذیریم اما هیچ مزیتی برای ما قائل نشدند. درخواست ما از مسئولین این است که نسبت به کاری که انجام می‌دهیم حق و حقوق بگیریم. ما زحمت کشیدیم و عمرمان را گذاشته‌ایم. کمبود نیرو داریم و فشار کار رویمان بسیار است.

کمبود نیرو و فشار کاری مضاعف

حسین عبدالهی که ۲۰ سال نامه‌رسانی را زندگی کرده به افزایش کار پستچی‌ها با مبتلا شدن همکارانشان به ما گفت و عنوان کرد: بزرگ‌ترین مشکل ما کمبود نیرو است. سختی کار نداریم. در طول کرونا و تمام مدت تعطیلی‌ها سر کار بودیم زیرا ارسال مرسوله تعطیلی ندارد. تا امروز فکری به حال واکسن نشده است. از مسئولین می‌خواهم که به سختی‌کار و حقوق و مزایای ما رسیدگی کنند. بسیاری از همکاران ما مبتلا شدند و جایگزینی نداریم و کار بقیه دو برابر می‌شود و باید کار کسانی را که در قرنطینه هستند هم به دوش بکشیم تا بهبود یابند و به سرکار بازگردند.

امروزه ۸۰ درصد مرسوله‌های پست خریدهای مردم است و استقبال مردم در استفاده از شیوه‌های اینترنتی خرید اتفاق خوبی است اما دولت هم باید رسیدگی به حقوق و مزایای پستچی‌ها و افزایش استخدام نیروها پست را قوی‌تر کند تا ارسال مرسوله سرعت بگیرد. سرعت گرفتن ارسال مرسوله‌ها به رونق کسب‌وکارهای اینترنتی و حرکت به سمت دولت الکترونیک می‌انجامد. پس توجه به معیشت و سختی‌کار پستچی‌ها کار مهمی است که باید در دستور کار دولت جدید و وزیر جدیدی که سکان‌دار وزارت ارتباطات می‌شود، قرار گیرد.

کد خبر: 1105625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حمید IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      0 0
      حقیقت دارد حرفهای این نامه رسان
    • مجتبی کاشانی IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      0 0
      خواهشا خواهشا خواهشا . درد دل بچه های پست را گوش کنید . بخدا همکاران پستی زیر بار کار فلج شده اند . البته ما برای تامین جان هم وطنانمان در این راه می کوشیم ولی خواهشی که داریم این است که حداقل کاری که میتوان برای این قشر زحمت انجام داد مثل سختی کار ، معیشت و واکسیناسیون را انجام دهند .
    • غلامرضا سالارکیا IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      0 0
      با سلام ممنون از سرکار خانم خلعتبری امیدوارم مسئولین با خواندن این مطالب چاره ای بیندیشند.
    • سید IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      0 0
      شما باید تعدادی زیاد نامه رسان بگیر در هر اداره منطقه ساعت کاری نامه رسان باید کنید ۱۲ ساعت کار ۲۴ ساعت کار واقعن خیلی سخته من حتی فرصت اطلاح صورتم ندارم سرما گرما بخدای اون بالا سخت‌ترین کاره خواهشن رسیدگی کنید .