۹ میلیارد تومان برای برنامه‌ریزی فرهنگی نیاز داریم

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران معتقد است برنامه ریزی فرهنگی مدون در دانشگاه، نیازمند بودجه‌ای بالغ بر ۹ میلیارد تومانی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، کمبود بودجه فرهنگی از جمله مواردی است که همچنان معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها نسبت به آن گلایه دارند. به گفته برخی معاونان فرهنگی، سرانه بودجه مشخصی برای برنامه ریزی فرهنگی در دانشگاه‌ها وجود ندارد و بخش قابل توجهی از بودجه‌ دانشگاه‌ها، صرف مسائل دیگری مانند حقوق و دستمزد کارکنان و اعضای هیئت علمی می‌شود.

در همین ارتباط، محمد علی زارع چاهوکی معاون فرهنگی و اجتماعی  دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره معضل کمبود بودجه فرهنگی در دانشگاه‌ها اظهارکرد: کمبود بودجه فرهنگی جزء مشکلاتی است که دانشگاه‌ها تقریبا همه ساله با آن مواجه هستند. برای حل این موضوع لازم است تا سرانه فرهنگی هر دانشگاه به صورت جداگانه محاسبه شود و به طور دقیق در اختیار دانشگاه‌ها قرار بگیرد.

وی افزود: متاسفانه سرانه بودجه فرهنگی همچنان به صورت دقیق مشخص نشده است؛ باتوجه به کمبود بودجه فرهنگی و البته محدودیت‌های بودجه‌ای کشور به ویژه در چندسال گذشته، تاکنون رقم متمرکزی را از بودجه دانشگاه‌ها برای فعالیت‌های فرهنگی دریافت نکرده‌ایم و تلاش کرده‌ایم اعتبارات مورد نیاز این فعالیت‌ها را یا از طریق درآمدهای اختصاصی یا حمایت حامیان تامین کنیم. به بیان دیگر، برنامه‌های فرهنگی به دلیل کمبود بودجه تعطیل نشده است به هر شکل ممکن، اعتبارات لازم برای این حوزه تامین شده است.

چاهوکی ادامه داد: اگر بخواهیم برنامه ریزی پایداری در حوزه فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم، باید سرانه بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها به طور دقیق و کامل مشخص شود و این رقم مشخص شده در اختیار معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها قرار بگیرد تا بتوانند در این زمینه برنامه ریزی داشته باشند. مشخص نبودن سرانه بودجه فرهنگی باعث می‌شود که نتوانیم برنامه ریزی خاصی داشته باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران در آذرماه هرسال، بودجه بندی همان سال را در قالب یک دفترچه تدوین می‌کند؛ اما وقتی این برنامه ریزی به طور کامل اجرا نمی‌شود، در روند کار به مشکل بر خواهیم خورد. درحالی که اگر وزارت علوم و سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سرانه بودجه را به طور کامل و مشخص در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌داد، دانشگاه‌ها می‌توانستند برنامه ریزی دقیق‌تری داشته باشند.

وی درباره میزان بودجه متناسب برای برنامه ریزی مدون فرهنگی بیان کرد: دانشگاه‌ها از لحاظ جمعیتی، میزان تشکل‌های دانشجویی و فعالیت‌های فرهنگی با یک دیگر متفاوت هستند. به همین دلیل میزان بودجه فرهنگی نیز در دانشگاه‌های مختلف یکسان نیست. بنظر بنده مهم‌ترین معیار و ملاک برای تخصیص سرانه فرهنگی به دانشگاه‌ها باید تعداد تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی هر دانشگاه باشد.

چاهوکی اضافه کرد: با این حال اما در دانشگاهی مانند دانشگاه تهران، بودجه‌ای که صرفا برای برنامه‌ ریزی فرهنگی باید در نظر گرفته شود، حدود ۶/۹ میلیارد تومان است. البته این بودجه غیر از حقوق و دستمزد کارکنان است و صرفا به برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی در طول یکسال تحصیلی اختصاص می‌یابد که بنظر می‌رسد تحقق پیدا نکند. دانشگاه تهران دارای تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی متعدد است در طول یکسال برنامه‌ها و فعالیت‌های زیادی را باید انجام دهند که بتوانند تاثیرگذاری واقعی داشته باشند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در پاسخ به سوالی درباره میزان مشارکت دانشجویان در برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی گفت: موضوع مشارکت دانشجویان در برنامه‌های فرهنگی را از دو جهت می‌توانیم مورد بررسی قرار دهیم؛ اول از لحاظ کم انگیزگی و بی تفاوتی دانشجویان نسبت به فعالیت‌های فرهنگی  و دوم از لحاظ نبود زیرساخت مناسب در دانشگاه‌ها برای فعالیت فرهنگی است. درواقع باید بررسی کنیم که مدیران فرهنگی تا چه میزان بسترهای مناسب برای فعالیت‌های این حوزه را در دانشگاه فراهم کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از مواقع دانشجویان علاقه به کار فرهنگی داشته‌اند؛ اما بروکراسی شدید اداری و نبود حمایت مناسب از سوی مدیران فرهنگی باعث شده تا مایوس شوند. خوشبختانه در دانشگاه تهران تلاش کرده‌ایم با وجود تمامی محدودیت‌ها، بسترهای لازم برای فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان را فراهم کنیم؛ به طوری که آمار مشارکت دانشجویان در برنامه‌های فرهنگی، حدود ۲۵ درصد شده است. درحالی که این آمار در سال ۹۵، کمتر از ۱۰ درصد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1112822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =