پژوهش‌های دانشگاهی با حمایت مالی قابلیت حل مسئله پیدا می‌کنند/ مهم‌ترین دغدغه یک پژوهشگر بروکراسی اداری است

پژوهشگر برتر استان گلستان، مهم‌ترین شاخص انتخاب موضوع پژوهشی را کاربردی بودن آن دانست و لازمه حل مسئله محوری پژوهش‌ها را حمایت مالی و کاهش بروکراسی دست و پاگیر اداری عنوان کرد.

الهام تازیکه لمسکی، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در رابطه با کسب عنوان پژوهشگر برتر استان گلستان، گفت: مقاله‌ اخیر بنده با موضوع انتقال داروی ضد سرطانی ایفوسفامید به بافت هدف توسط فولرن‌های بورنیترید و بورنیترید کربن، اثر پژوهشی مستخرج از INSF بود که در مجله Journal of Molecular liquids با رتبه Q1 به چاپ رسید و سبب انتخاب من به عنوان پژوهشگر برتر استان در سال ۱۴۰۰ شد.

تازیکه تشریح کرد: علاوه برآن، ما در یک گروه پژوهشی فعالیت گسترده‌ای در زمینه انتقال و رهایش داروهای ضدسرطانی مثل دوکسورابیسین، سیس‌پلاتین‌ها، کربوپلاتین‌ها و ترکیبات مشابه داشته‌ایم و در مطالعات اخیر هم تلاش کرده‌ایم با هم‌افزایی مطالعات آزمایشگاهی و محاسباتی، تحقیقاتی درمورد داروهای آنتی‌وایرال و آنتی کنسر برروی کروناویروس‌ها انجام دهیم. 

وی افزود: از جمله شاخص‌های مورد توجه برای هر پژوهشگر در انتخاب موضوع، پیش از هرگونه پژوهش، کاربردی بودن و تناسب آن با نیاز روز جامعه، می‌باشد. قابلیت اجرایی شدن، مقرون به صرفه بودن، اجتناب از دوباره‌کاری و مقبولیت سیاسی اجتماعی از جمله جوانب مورد ارزیابی دیگر در انتخاب یک طرح پژوهشی است.

تازیکه در ادامه گفت: در کشور ما پروژه‌های پژوهشی با محوریت حل مسئله صورت می‌گیرند. و از زمانی که پژوهشگران ما ایده خود را مطرح می‌کنند و پروپوزال می‌نویسند تا اجرایی شدن آن، با هدف حل مسئله گام برمی‌دارند. به همین خاطر، معمولا بیش از نیمی از تحقیقات ما به نتایج بسیار مطلوبی دست پیدا می‌کنند. اما از جهتی دیگر، متاسفانه به‌دلیل مهیا نبودن شرایط عرضه محصولات نهایی این پژوهش‌ها، اکثر مطالعات در سطح بنیادی باقی می‌ماند. البته این‌ به معنای پایین بودن سطح علمی این مطالعات نیست زیرا همه پژوهشگران بر این اصل صحه می‌گذارند که سرآغاز خیلی از مطالعات کاربردی، مطالعات بنیادی است و آن‌ها غالبا پتانسیل بالفعل شدن را درصورت بسترسازی مناسب دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان ادامه داد: زمانی یک پژوهش دانشگاهی، قابلیت حل مسئله پیدا می‌کند که بروکراسی دست و پاگیر اداری آن کاهش و همچنینحمایت مالی لازم از آن صورت گیرد.

تازیکه افزود: مهم‌ترین دغدغه یک پژوهشگر برای انجام یک طرح و ارائه نتایج مطلوب، بیش از حمایت مالی، حمایت معنوی است که از جمله آن می‌توان به خلاصه کردن مسیر ایده تا عمل و همینطور تشکیل یک کمیته علمی ویژه تعیین‌ اعتبار علمی و ضرورت اجرای ایده در دانشگاه و سایر نهادهای علمی، اشاره کرد.

وی با اشاره به نیاز مجموعه‌های دولتی و خصوصی کشور به تحقیقات علمی دانشگاهی، گفت: اگر مسئولین ما تحقیق و پژوهش را به عنوان راه حل مسائل پیش روی کشور، حتی بحران‌های اقتصادی و اجتماعی در نظر بگیرند، می‌توان به کشف و رشد استعدادهای جوان در زمینه‌های مختلف پژوهشی، امیدوار بود که نمونه بارز آن، اعتماد رهبر معظم انقلاب اسلامی به دانشمندان و محققین ایرانی در ساخت واکسن کرونا می‌باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در پایان خاطرنشان کرد: آنچه پس از جنگ جهانی دوم به اندیشکده‌های آمریکایی، مرجعیت علمی داده است و مبدأ تحول آمریکا در قرن بیستم شد، توجه حاکمیت به تحقیق و پژوهش به عنوان تنها راه‌حل مسائل گوناگون جامعه است.

خبرنگار: حسن دانش

انتهای پیام /

کد خبر: 1121716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =